Ψήφος εμπιστοσύνης του βρετανικού κοινού σε Έλληνες παραγωγούς της Κεντρικής Ελλάδας

Η ελληνική αγροδιατροφή ανακαλύπτει το crowdfunding

Ψήφος εμπιστοσύνης του βρετανικού κοινού σε Έλληνες παραγωγούς της Κεντρικής Ελλάδας

Ελάχιστα χρόνια νωρίτερα, εάν κάποιος μιλούσε για χρηματοδότηση Ελλήνων παραγωγών και μικρών αγροδιατροφικών εταιρειών μέσω crowdfunding, θα εισέπραττε την απορία -ίσως και τη χλεύη- του ακροατηρίου του.

Ακόμη και για τους γνώστες των εναλλακτικών εργαλείων χρηματοδότησης, όπως είναι η «χρηματοδότηση από το πλήθος» (crowdfunding), η σύνδεση αυτής της μορφής οικονομικής στήριξης με τον πρωτογενή τομέα θα ήταν προχωρημένη.

Σήμερα, ο εγχώριος αγροδιατροφικός τομέας, κινούμενος κόντρα στην ελληνική παραγωγική μιζέρια, καταφέρνει να κερδίσει την ψήφο εμπιστοσύνης απαιτητικών καταναλωτών διεθνώς, και δείχνει ώριμος να κινητοποιήσει κεφάλαια και μέσα από εναλλακτικά μοντέλα συμμετοχικής χρηματοδότησης. Τον περασμένο Οκτώβριο, το «Origin Club», μια ομάδα Βρετανών και Ελλήνων κοινωνικών επιχειρηματιών, που αναζητά πανευρωπαϊκά «έξυπνες» ιδέες κοινωνικής οικονομίας για να επενδύσει, απέδειξε αυτή την ωριμότητα στην πράξη. Διοργάνωσε μια πιλοτική καμπάνια crowdfunding στη Μεγάλη Βρετανία για τη στήριξη παραγωγών από την Κεντρική Ελλάδα.

Ψήφος εμπιστοσύνης του βρετανικού κοινού σε Έλληνες παραγωγούς της Κεντρικής Ελλάδας

Tο Origin Club κάλεσε τους Βρετανούς να στηρίξουν τους Έλληνες παραγωγούς, θέτοντας προς πώληση τρία διαφορετικά καλάθια με τυποποιημένα παραδοσιακά προϊόντα της περιοχής (από ελληνικό ιπποφαές και ελληνική στέβια μέχρι σύκα Ευβοίας και ελαιόλαδο). Στις 42 ημέρες που διήρκεσε η καμπάνια, πωλήθηκαν 1.548 προϊόντα από 30 μικρές μονάδες της Κεντρικής Ελλάδας και συγκεντρώθηκε το ποσό των 12.300 ευρώ, με το 75% των υποστηρικτών να είναι Βρετανοί και το 25% Έλληνες.

«Η Ελλάδα παράγει και τυποποιεί έναν αυξανόμενο αριθμό ποιοτικών αγροδιατροφικών προϊόντων, που κερδίζουν μερίδιο στη διεθνή αγορά. Ταυτόχρονα, υπάρχουν Έλληνες της διασποράς, αλλά και ένας αυξανόμενος αριθμός Βρετανών, που δείχνουν εμπιστοσύνη στην ελληνική αγροδιατροφή και θέλουν να στηρίξουν μικρούς παραγωγούς. Θελήσαμε να δημιουργήσουμε μια γέφυρα ανάμεσά τους, μέσα από ένα καινοτόμο χρηματοδοτικό εργαλείο», εξηγεί στην «ΥΧ» ο συνιδρυτής του Origin Club, Δημήτρης Κιτσικόπουλος. Σύμφωνα με τον ίδιο, η καμπάνια θα τρέξει και το επόμενο έτος, με παραγωγούς που ήδη διέθεσαν τα προϊόντα τους να επιθυμούν να συνεργαστούν εκ νέου, αλλά και νέους Συνεταιρισμούς να δείχνουν ενδιαφέρον για το εγχείρημα.

Ο στόχος του Origin Club δεν εξαντλείται, ωστόσο, σε αυτό, καθώς στα πλάνα είναι να αξιοποιηθεί το μοντέλο της συμμετοχικής χρηματοδότησης και για άλλα projects του πρωτογενούς τομέα. Το επόμενο βήμα γίνεται στη Βόρεια Εύβοια, σε συνεργασία με δύο Συνεταιρισμούς, και αφορά σε έργο για τη διαχείριση της παραγόμενης βιομάζας. Και αυτό το project στόχος είναι να υλοποιηθεί μέσω κάποιας συλλογικής μορφής χρηματοδότησης.

Εναλλακτική χρηματοδότηση

Το crowdfunding είναι μια καινοτόμα μορφή εναλλακτικής συμμετοχικής χρηματοδότησης, όπου μια ομάδα ανθρώπων υποστηρίζει χρηματικά ένα project. Στο εξωτερικό, είναι δημοφιλής μέθοδος για την άντληση κεφαλαίων από μεγάλο αριθμό πολιτών, η οποία οργανώνεται μέσω διαδικτύου και στηρίζεται στη συλλογή μικρών ποσών από μεγάλο αριθμό ανθρώπων. Οι καμπάνιες «τρέχουν» μέσα από ηλεκτρονικές πλατφόρμες, προσβάσιμες από τους πολίτες, στις οποίες παρουσιάζεται κάθε έργο που ζητά χρηματοδότηση. Οι πολίτες μπορούν να συνεισφέρουν οποιοδήποτε χρηματικό ποσό, δίνοντας την ευκαιρία στους συντελεστές του έργου να χρηματοδοτήσουν την υλοποίησή του.