Στάσιμη η κατανάλωση, ανεβαίνουν οι τζίροι των σούπερ μάρκετ

Συνεχίζει να ανοίγει η ψαλίδα μεταξύ της αξίας και των όγκων πωλήσεων

Αμιγώς πληθωριστική ήταν η αύξηση τζίρου που εμφάνισε το οργανωμένο λιανεμπόριο στο εξάμηνο του 2023, με την κατανάλωση να παραμένει στάσιμη και τις ανατιμήσεις στο σύνολο των προϊοντικών κατηγοριών να αγγίζουν διψήφιο ποσοστό.

Σύμφωνα με στοιχεία της Circana (πρώην IRI) τα οποία, αξίζει να σημειωθεί, για πρώτη φορά ενσωματώνουν και δεδομένα της Lidl Ελλάς, μεγαλύτερη εκπτωτική αλυσίδα στη χώρα, η αξία πωλήσεων των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών (FMCGs) στα σούπερ μάρκετ ανήλθε το διάστημα Ιανουαρίου-Ιουνίου 2023 στα 4,428 δισ. ευρώ.

Πρόκειται για άνοδο 9,6% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, η οποία όμως έχει προέλθει αποκλειστικά από τις αυξήσεις τιμών (9,6%), δεδομένου ότι οι πωλούμενοι όγκοι δεν σημείωσαν καμία μεταβολή (0%).

Αυξήσεις 13,4% στα γαλακτοκομικά

Η τάση αυτή είναι ιδιαίτερα εμφανής στα τρόφιμα τα οποία εισφέρουν πάνω από το 76% του τζίρου των σούπερ μάρκετ. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Circana, η αξία πωλήσεων στα τρόφιμα ενισχύθηκε 9,2% στο εξάμηνο την ώρα που οι τεμαχιακές πωλήσεις παρέμειναν αμετάβλητες. Η ψαλίδα μεταξύ αξίας και όγκου πωλήσεων είναι μεγάλη σε όλες τις επιμέρους υποκατηγορίες, με τα γαλακτοκομικά να κατέχουν για ακόμα μια φορά τα πρωτεία αφού οι πωλήσεις τους σε αξία αυξήθηκαν 12,7% τη στιγμή που οι όγκοι υποχώρησαν 0,6% και οι ανατιμήσεις έφτασαν κατά μέσο όρο το 13,4%.

Αντίστοιχα, στα κατεψυγμένα καταγράφηκε άνοδος 6% στον τζίρο, όταν οι πωλούμενες ποσότητες μειώθηκαν 4,1%, ενώ οι τιμές αυξήθηκαν μεσοσταθμικά κατά 10,6%. Στα συσκευασμένα τρόφιμα η αξία πωλήσεων ενισχύθηκε 6,8% την ώρα που οι όγκοι υποχώρησαν 1,8% και οι ανατιμήσεις ανήλθαν σε 8,8%. Ομοίως, στα είδη μαγειρικής η αξία πωλήσεων ενισχύθηκε 6,2% με τις πωλούμενες ποσότητες να μειώνονται 4,2% και τις τιμές να αυξάνονται 10,8% κατά μέσο όρο.

Στον αντίποδα, τα σνακς και τα αναψυκτικά ήταν δύο υποκατηγορίες που, πέρα από την άνοδο των τζίρων (14,9% και 9,2% αντίστοιχα), «είδαν» και τις πωλούμενες ποσότητες να αυξάνονται (4,9% και 1,9% αντίστοιχα), με τις ανατιμήσεις να φτάνουν το 9,5% για τα σνακς και το 7,2% για τα αναψυκτικά.

Το ίδιο συνέβη, σε μικρότερο βαθμό, και με τα αλκοολούχα ποτά, όπου σημειώθηκε αύξηση 5,2% στην αξία και 0,2% στους όγκους πωλήσεων, με την άνοδο των τιμών να «συγκρατείται» στο 5%. Αυτές οι τρεις υποκατηγορίες, μαζί με εκείνη των ειδών ατομικής υγιεινής, ήταν και οι μοναδικές (από τις 11 που αποτυπώνει η Circana) που εμφάνισαν αύξηση στην κατανάλωση.

Σε μηνιαία βάση, πάντως, και στο σύνολο της αγοράς ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών, συνεχίζεται το μοτίβο που άρχισε να παρατηρείται από τον Ιούνιο του 2022 και το οποίο θέλει την «απόσταση» μεταξύ της αξίας και των όγκων πωλήσεων να μεγαλώνει. Ενδεικτικά, τον φετινό Ιούνιο, ο τζίρος των FMCGs αυξήθηκε 11% και οι ποσότητες 2,9%, ενώ ο Μάρτιος ήταν ο μήνας που καταγράφηκε η μεγαλύτερη πτώση στην κατανάλωση (-6,6%).

Κερδίζει διαρκώς μερίδια η ιδιωτική ετικέτα

Την ίδια στιγμή, αυξάνεται η προωθητική ένταση, κάτι που είναι ιδιαίτερα αισθητό στον τομέα των τροφίμων, όπου το 25,3% των πωλήσεων πραγματοποιήθηκε υπό κάποιο καθεστώς προωθητικής ενέργειας. Το αντίστοιχο ποσοστό στο πρώτο περσινό εξάμηνο ήταν 21,9%, στο σύνολο του 2022 ήταν 22% και το 2021 ήταν 23,1%.

Η αύξηση των προσφορών στα επώνυμα προϊόντα προφανώς σχετίζεται και με την στροφή των καταναλωτών στην ιδιωτική ετικέτα, η οποία «τρέχει» στο εξάμηνο με ρυθμό 13,4%, ανεβάζοντας το μερίδιό της στο σύνολο της αγοράς στο 26,3% από 25,4% το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι. Στα τρόφιμα, δε, η διείσδυση των private label έχει φτάσει πλέον το 26,5% έναντι 26% το περσινό πρώτο εξάμηνο.

Τα αντίστοιχα ποσοστά το 2022 και το 2021 ήταν 26,3% και 24,3% αντίστοιχα. Η μεγαλύτερη αύξηση μεριδίου για την ιδιωτική ετικέτα καταγράφηκε στην κατηγορία των ειδών νοικοκυριού όπου πλέον κατέχει το 26,6% από 24,7% το αντίστοιχο περσινό διάστημα.