Σχέδια Βελτίωσης: Ειδική πρόβλεψη για την ιπποδύναμη των δενδροκομικών τρακτέρ εξετάζει το ΥΠΑΑΤ

Την πιθανότητα αλλαγής του κατώτατου ορίου καλλιεργούμενων στρεμμάτων δενδροκομικής καλλιέργειας σε ένα business plan «Σχεδίων Βελτίωσης» εξετάζει το ΥΠΑΑΤ, σύμφωνα με ρεπορτάζ της «ΥΧ». Το πλαφόν αυτό συνδέεται με το ανώτατο όριο ίππων ενός δενδροκομικού τρακτέρ που μπορεί να κριθεί επιλέξιμο για ενίσχυση στο πρόγραμμα.

Τόσο η εν λόγω πιθανή αλλαγή, όσο και οι νέες δράσεις θα τεθούν σε διαβούλευση σε κείμενο που αναμένεται να δημοσιευθεί μέχρι το τέλος της ερχόμενης εβδομάδας. Όπως έχει ήδη γνωστοποιηθεί, στο επερχόμενο πρόγραμμα θα υπάρχει η δυνατότητα αγοράς γης όμορων αγροτεμαχίων, με τον περιορισμό συγγένειας έως β’ βαθμού για τις συναλλαγές, ενώ μια αγορά θα μπορεί να πραγματοποιηθεί για ποσό που θα φτάνει έως το 10% της συνολικής επένδυσης.

Τι ισχύει για την ιπποδύναμη και το «ν+10»

Μέχρι σήμερα και σε ό,τι αφορά την ιπποδύναμη ενός ελκυστήρα, που περιλαμβάνεται σε ένα επενδυτικό σχέδιο, ισχύει το «ν+10», δηλαδή ένας ειδικός αλγόριθμος που έχουν στη διάθεσή τους και οι μελετητές, ο οποίος υπολογίζει τη μέγιστη ιπποδύναμη -ας την πούμε «ν»- ενός τρακτέρ, την οποία μπορεί να αιτηθεί ένας υποψήφιος δικαιούχος ενίσχυσης στο πρόγραμμα των Σχεδίων Βελτίωσης. Η ιπποδύναμη αυτή υπολογίζεται από τη μελλοντική κατάσταση της επένδυσης που περιλαμβάνεται στο σχέδιο του δικαιούχου. Ανάλογα δηλαδή με τον αριθμό των στρεμμάτων και το είδος της καλλιέργειας ή εκτροφής που περιλαμβάνεται στο επενδυτικό σχέδιο, ο αλγόριθμος υπολογίζει τη μέγιστη ιπποδύναμη τρακτέρ που μπορεί να αγοράσει ο αγρότης και να επιδοτηθεί γι’ αυτό μέσω του προγράμματος.

Ωστόσο, το ΥΠΑΑΤ, στην προηγουμένη πρόσκληση έδινε ένα περιθώριο δέκα επιπλέον ίππων σε σχέση με το «ν», οπότε αν ο αλγόριθμος υπολόγιζε ότι ο παραγωγός δικαιούται για παράδειγμα τρακτέρ 58 ίππων, εκείνος είχε τη δυνατότητα να αγοράσει οποιοδήποτε τρακτέρ ισχύος έως 68 ίππων.

Η πρόβλεψη αυτή υπήρχε για διάφορους πρακτικούς λόγους, π.χ. αν ένας παραγωγός επιθυμεί να αγοράσει ένα τρακτέρ μάρκας Α, αλλά διαπιστώσει ότι η ιπποδύναμη με την οποία κυκλοφορεί αυτό το μοντέλο είναι λίγο πιο πάνω από την οριζόμενη από τον αλγόριθμο, να μπορεί να το επιλέξει. Ένα ακόμη σενάριο που κάποιες φορές συναντά ένας αγρότης στην πράξη είναι ότι στην περιοχή που διαμένει δεν υπάρχει υποστήριξη από μια συγκεκριμένη εταιρεία σε επίπεδο ανταλλακτικών, επισκευών κ.λπ., επομένως θα πρέπει να επιλέξει ένα παραπλήσιο τρακτέρ άλλης εταιρείας, το οποίο όμως τυγχάνει να έχει μια μικρή διαφορά προς τα πάνω στην ιπποδύναμη. Χάρη στην ευελιξία του «v+10», ο παραγωγός μπορούσε να το επιλέξει.

Η παρέκκλιση για τα δενδροκομικά

Εκτός από τα παραπάνω, το ΥΠΑΑΤ είχε ορίσει μια εξαίρεση που αφορούσε αποκλειστικά και μόνο τα δενδροκομικά τρακτέρ. Αυτό, διότι η συγκεκριμένη κατηγορία θεωρείται πιο σύνθετη και είναι πιο δύσκολο να υπολογιστούν οι ανάγκες της ιπποδύναμης ενός τρακτέρ. Στην προηγούμενη πρόσκληση των Σχεδίων υπήρχε η πρόβλεψη παρέκκλισης από τον αλγόριθμο της μέγιστης ιπποδύναμης σε ό,τι αφορά τα δενδροκομικά τρακτέρ και μόνον, δηλαδή εφόσον ο παραγωγός δήλωνε τουλάχιστον 20 στρέμματα δενδρωδών καλλιεργειών στο σχέδιό του, είχε τη δυνατότητα να αγοράσει τρακτέρ έως 80 ίππων (70+10), ανεξαρτήτως των ίππων που θα προέκυπταν από τον αλγόριθμο.

Σύμφωνα με ανώτατη πολιτική πηγή από το ΥΠΑΑΤ, το υπουργείο εξετάζει την πιθανότητα να αλλάξει το ελάχιστο πλαφόν στρεμμάτων στις δενδροκομικές καλλιέργειες, που επιτρέπει στον παραγωγό να απολαμβάνει το εν λόγω «προνόμιο». Προς ποια κατεύθυνση, μένει να φανεί στην επερχόμενη διαβούλευση.

Σε κάθε περίπτωση, το ΥΠΑΑΤ τονίζει στους μελετητές και στους παραγωγούς ότι πρέπει να αποκτήσουν μια πιο βιώσιμη και ρεαλιστική προσέγγιση στο θέμα της αγοράς ελκυστήρα.