Οι σύγχρονοι αγρότες που εξελίχθηκαν παρά τις δυσκολίες του κορωνοϊού

Με το 2022 να είναι ήδη εδώ, σύγχρονοι αγρότες που έχουν βρεθεί ξανά στα φύλλα της «ΥΧ» καταγράφουν την πορεία τους κατά τη διάρκεια μιας δύσκολης χρονιάς, το 2021, αποδεικνύοντας ότι με σταθερά και συντονισμένα βήματα η βιωσιμότητα και η ανάπτυξη δεν είναι παρωδικές καταστάσεις, αλλά μπορούν να γίνουν η βάση για τη συνεχόμενη επιτυχία.

Ευτύχης Ανδρουλάκης
«Pamako», το πρώτο ελαιόλαδο πανευρωπαϊκά που συνταγογραφείται ως φάρμακο

Με περισσότερα από 100 βραβεία, εξαγωγές σε 20 διαφορετικές χώρες και τρεις πιστοποιήσεις ως συμπλήρωμα διατροφής έκλεισε η χρονιά για τον Ευτύχη Ανδρουλάκη από την Κρήτη και το ελαιόλαδό του με την επωνυμία «Pamako». Όπως εξηγεί, «είμαστε πολύ χαρούμενοι, μια και βραβευθήκαμε για τα δύο βιολογικά ελαιόλαδά μας με 28 βραβεία διεθνή και τοπικά, για το άριστα οργανοληπτικό μέρος, το υψηλά φαινολικό και το design.

Με αυτόν τον τρόπο, έχουμε φτάσει να κατέχουμε περισσότερα από 105 βραβεία τα τελευταία πέντε συναπτά έτη από τη συμμετοχή μας σε διαγωνισμούς. Έχουμε καταφέρει να εξάγουμε σε περισσότερες από 20 διαφορετικές χώρες. Μάλιστα, από πέρυσι και από το σύνολο της ποσότητας (περίπου 5,5 τόνοι), το 80% κατευθύνθηκε σε εξαγωγές.

Η μεγαλύτερη, όμως, επιτυχία μας και το ανακοινώνουμε από την ‘‘ΥΧ’’, είναι η πιστοποίηση – έγκριση του ελαιολάδου μας ως συμπληρώματος διατροφής από τον ΕΟΦ της Γαλλίας, έπειτα από τις ανάλογες πιστοποιήσεις το 2019 στο Βέλγιο και το 2020 στο Λουξεμβούργο.

Πρόκειται για έγκριση-πιστοποίηση και όχι απλά για γνωστοποίηση από τον ΕΟΦ, πράγμα που μας καθιστά το πρώτο ελαιόλαδο και στη Γαλλία, αλλά και πανευρωπαϊκά από το 2019, που καταφέρνει να πιστοποιηθεί και να πάρει έγκριση ως συμπλήρωμα διατροφής και να βρίσκεται νόμιμα στα ράφια των φαρμακείων των χωρών αυτών, αλλά και να μπορεί να δοθεί νόμιμα με συνταγή γιατρού. Το γεγονός αυτό ανοίγει δρόμους για όλο τον ελαιοκομικό τομέα της χώρας, έτσι ώστε να μπορούν και άλλα ελαιόλαδα να βρεθούν και στα ράφια αυτής της αγοράς».

Ευτύχης Ανδρουλάκης: Με συνταγογράφηση το λάδι από την Τσουνάτη Χανίων στο εξωτερικό

Σύμφωνα με τον ίδιο, «για το 2022, οι στόχοι μας είναι να παρουσιάσουμε μία ή δύο καινούργιες σειρές προϊόντων που βρίσκονται σε στάδιο δημιουργίας δύο χρόνων και ακόμα πειραματιζόμαστε πάνω σε αυτά. Έχουμε στόχο να καταφέρουμε να πιστοποιηθούμε και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες ως συμπλήρωμα διατροφής σε συνεργασία φυσικά με την εταιρεία συμπληρωμάτων διατροφής που συνεργαζόμαστε εδώ και έξι χρόνια και να συνεχίσουμε τον πειραματισμό.

Επίσης, να αναπτύξουμε ακόμα περισσότερο το κομμάτι της ελαιοποίησης, κάθε χρόνο να διαμορφώνουμε, να παραμετροποιούμε και να κατασκευάζουμε νέα μηχανήματα και εξοπλισμό στο ελαιουργείο και στο τυποποιητήριο, ώστε να μπορούμε να αντεπεξέλθουμε στα φαινόμενα της κλιματικής αλλαγής, αλλά και να παράγουμε κάθε χρόνο ένα καλύτερο οργανοληπτικά, βιολογικό, υψηλά φαινολικό ελαιόλαδο από τις δύο ποικιλίες μας, την Τσουνάτη και την Κορωνέικη».

Γιάννης Παλαμάρης
Το δεκατιανό άνοιξε νέες αγορές για το συριανό αβγό που κερδίζει τις Κυκλάδες

Το… brunch, το γνωστό σε όλους δεκατιανό, έχει αρχίσει να κερδίζει τα τελευταία χρόνια και την καρδιά των Ελλήνων καταναλωτών, ανοίγοντας δρόμους για τους πτηνοτρόφους.

Ένας από αυτούς είναι ο Γιάννης Παλαμάρης από τη Σύρο, ο οποίος έχει καταφέρει να βάλει σε σούπερ μάρκετ και ντελικατέσσεν όλων των Κυκλάδων, αλλά και εστιατορίων της Σαντορίνης, της Μυκόνου και της Αντιπάρου τα αβγά του.

«Έχοντας ως βασική αρχή τη διατήρηση της ποιότητας των αβγών μας, καταφέραμε να αυξήσουμε τις συνεργασίες μας στα νησιά του Κυκλάδων που υπήρχε ήδη το προϊόν μας, αλλά και να επεκταθούμε και στα υπόλοιπα νησιά σε σούπερ μάρκετ και καταστήματα ντελικατέσσεν.

Επίσης, σεφ εστιατορίων στη Μύκονο, στη Σαντορίνη και στην Αντίπαρο, που αναζητούσαν ένα ποιοτικό φρέσκο αβγό, απευθύνθηκαν σε εμάς, καθώς πλέον το δεκατιανό και οι πολλές παραλλαγές πιάτων που μπορούν να δημιουργηθούν με βάση το αβγό δημιουργούν μία νέα αγορά.

Γιάννης Παλαμάρης: Ένα «6κροκο» αβγό που κερδίζει τις Κυκλάδες

Οι στόχοι μας για το 2022 είναι να αυξήσουμε το ζωικό μας κεφάλαιο, παραμένοντας, όμως, μία οικογενειακή επιχείρηση, που έχει ως πρώτο στόχο την ποιότητα που επιτυγχάνεται από τον σεβασμό στη φύση και στις κότες.

Γι’ αυτό και εμείς προσπαθούμε να επεξεργαζόμαστε την κοπριά, κάνοντάς την κομπόστ και να τη χρησιμοποιούμε στα χωράφια που καλλιεργούμε τις ζωοτροφές για τις κότες μας, ενώ αυτές διαβιούν ελεύθερες στους πρόποδες του βουνού, έχοντας καθημερινά τον ήλιο και τον καθαρό αέρα σύμμαχό τους», αναφέρει ο Γιάννης.

Γιάννης Ταμπάρης
Το ελληνικό μέλι στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα

Παρά την πανδημία του κορωνοϊού, ο Γιάννης Ταμπάρης και η Χρύσα Νικηφόρου, μελισσοκόμοι με έδρα το Πλατύ Μεσσηνίας, κατάφεραν να αυξήσουν τις συνεργασίες για εξαγωγή των προϊόντων τους, να δημιουργήσουν καινοτόμα προϊόντα με βάση το μέλι, αλλά και να ισχυροποιήσουν τη θέση τους στην ελληνική αγορά.

Όπως εξηγεί ο Γιάννης, «γενικά, η ανθρωπότητα διανύει μια δύσκολη περίοδο λόγω της υγειονομικής κρίσης της COVID-19.

Όλοι οι κλάδοι και η καθημερινότητά μας περνάνε μεγάλες αλλαγές που πρέπει γρήγορα να τις αποδεχτούμε, να προσαρμοστούμε σε αυτές και να προχωρήσουμε. Το αρνητικό της φετινής χρονιάς ήταν οι ζημιές που έπαθαν συνάδελφοί μας μελισσοκόμοι από τις καλοκαιρινές πυρκαγιές, κάτι που μας στεναχώρησε πάρα πολύ.

Έτσι, εάν συνυπολογίσουμε την εποχή που διανύουμε, την κλιματική αλλαγή και τις καταστροφές, μπορώ να πω ότι ως εταιρεία έχουμε διαχειριστεί αρκετά καλά τις καταστάσεις. Το καλοκαίρι βγάλαμε τη νέα σειρά αλειμμάτων ‘‘SPREAD iT BY CHRISOMELO’’, με πρώτο κωδικό μας το φουντουκόμελο, ένα καινοτόμο άλειμμα από τραγανά ελληνικά φουντούκια, αλεσμένα με 100% ελληνικό μέλι, σε απαλή καρδιά πραλίνας, χωρίς ζάχαρη, χωρίς συντηρητικά και χωρίς φοινικέλαιο, κάτι που το κάνει κατάλληλο για παιδιά.

Γιάννης Ταμπάρης & Χρύσα Νικηφόρου: Οι μελισσοκόμοι που εξάγουν σε 14 χώρες

Επίσης, το καλοκαίρι υπογράψαμε συμβόλαιο τριετούς αποκλειστικότητας των προϊόντων μας στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και πριν από έναν μήνα υπογράψαμε συμβόλαιο διετούς αποκλειστικότητας των προϊόντων μας στην Αυστρία, με την εταιρεία ILIOS-Grunes Gold, ενώ το 2021 πήραμε το χρυσό μετάλλιο στα Greek export awards στην κατηγορία Top export packaging.

Στην ελληνική αγορά, οι τζίροι μας είναι 50% αυξημένοι και πλέον τα προϊόντα μας διανέμονται αποκλειστικά από την εταιρεία Food Sales σε όλη την Πελοπόννησο. Για τα ποιοτικά τρόφιμα και συγκεκριμένα για το μέλι, η COVID-19 ήταν μια ευκαιρία και αυξήθηκαν οι τζίροι.

Οι καταναλωτές αυτήν τη διετία ψάχνουν τρόφιμα να ενισχύσουν το ανοσοποιητικό τους σύστημα και τα μελισσοκομικά προϊόντα το προσφέρουν αυτό, δεδομένου ότι είναι υψηλής διατροφικής αξίας. Επίσης, στις καραντίνες λόγω του ότι ο κόσμος ξεκίνησε να αθλείται περισσότερο κι έμενε πολύ στο σπίτι, ήθελε να τρώει κάτι υγιεινό κι έτσι το μέλι ήταν πολύ ψηλά στις διατροφικές του επιλογές σε παγκόσμιο επίπεδο.

Κάθε νέα χρονιά, στοχεύουμε και ψηλότερα και, μάλιστα, έχουμε ήδη επαφές με νέες αγορές του εξωτερικού. Πιο συγκεκριμένα, στοχεύουμε το 2022 να επεκταθούμε σημαντικά στην αγορά της Κύπρου, φτιάχνοντας έναν σταθμό αποθήκευσης και διανομής για τα προϊόντα μας κι ετοιμάζουμε νέα προϊόντα στη νέα μας ετικέτα αλειμμάτων SPREAD iT».

Αχμέτ Χουσεΐν
Μείωση του κόστους κατά 20% και αυτόματη καθοδήγηση των μηχανημάτων από τη σπορά μέχρι τη συλλογή βαμβακιού

Η πρώτη βαμβακοσυλλεκτική με σύστημα αυτόματης καθοδήγησης χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά το 2021 στην περιοχή της Γλυφάδας στη Ροδόπη και στην καλλιέργεια βαμβακιού του Αχμέτ Χουσεΐν και της οικογένειάς του.

Η οικογένεια του Αχμέτ δεν είναι η πρώτη φορά που καινοτομεί, καθώς ήδη από το 2017 έχει εγκαταστήσει στην καλλιέργειά της μετεωρολογικό σταθμό του συστήματος ευφυούς γεωργίας gaiasense. Η επένδυσή τους σε σύγχρονα συστήματα τούς έχει βοηθήσει να μειώσουν το κόστος παραγωγής παρά την αύξηση στις τιμές των αγροεφοδίων.

«Στην καλλιέργειά μας, όλα γίνονται με την ακρίβεια που προσφέρουν τα σύγχρονα μηχανήματα. Εκτός από το τρακτέρ που διαθέτουμε με σύστημα αυτόματης καθοδήγησης, έχουμε τοποθετήσει το ίδιο σύστημα και στη βαμβακοσυλλεκτική. Ήμασταν οι πρώτοι και οι μοναδικοί στην Ελλάδα που εφαρμόσαμε το σύστημα αυτό στη συγκεκριμένη μηχανή, γεγονός που επιτρέπει όλες οι εργασίες από τη σπορά μέχρι τη συλλογή να γίνονται με τέτοιου είδους συστήματα.

Αχμέτ Χουσεΐν: Ο 20χρονος που μείωσε κατά 25% το νερό στο βαμβάκι

Έχουμε προσθέσει, επιπλέον, ένα αυτοκινούμενο ραντιστικό στον στόλο μας για την πιο άμεση και γρήγορη διαδικασία του ψεκασμού. Το 2021, επίσης, σε συνεργασία με μία εταιρεία, δοκιμάσαμε διάφορες ποικιλίες βαμβακιού σε δικά μας πειραματικά αγροτεμάχια.

Τόσο εμείς όσο και η εταιρεία μείναμε πολύ ικανοποιημένοι από τα αποτελέσματα και του χρόνου θα συνεχίσουμε τη συνεργασία. Εκτός, όμως, από τα παραπάνω, συνεχίζουμε τη χρήση του μετεωρολογικού σταθμού gaiasense που έχει εγκατασταθεί σε αγροτεμάχιά μας. Με την εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα gaiasense app, οι υπηρεσίες του συστήματος αναβαθμίστηκαν, καθώς μπορούσαμε να δούμε την ανάπτυξη των φυτών μέσω του δορυφόρου.

Επίσης, μέσω των ειδοποιήσεων που λαμβάναμε είχαμε εικόνα για το πότε πρέπει να αρδεύσουμε και να ψεκάσουμε. Με όλες τις παραπάνω υπηρεσίες και εφαρμογές, έχουμε καταφέρει να μειώσουμε το κόστος παραγωγής κατά 20%. Τα επόμενα σχέδια για το 2022 είναι να μεγαλώσουμε τον στόλο μας, αλλά και να επεκταθούμε και σε άλλες καλλιέργειες, όπως τα αρωματικά φυτά», αναφέρει ο Αχμέτ.