Συμβολαιακή και νέα ποικιλιακά κρασιά φέρνει η κάθοδος της Ζοίνος στην Αχαϊα

Συμβολαιακή και τιμολόγηση βάσει ποιότητας φέρνει μαζί της η συνεταιριστική οινοποιία

Την είσοδο της Ζοίνος στην αμπελουργική ζώνη της Αχαΐας, κίνηση που εξασφαλίζει άμεση πρόσβαση σε μια ευρεία παλέτα τοπικών ποικιλιών, σηματοδοτεί η εξαγορά του οινοποιείου Κωστόπουλου στο Καλέντζι Αχαΐας, που ανακοινώθηκε επίσημα πριν από λίγες μέρες.

Εδώ και καιρό ήταν φανερό ότι τα όρια της Ζίτσας, όπου χτυπά η καρδιά της ηπειρώτικης συνεταιριστικής οινοποιίας, ήταν πολύ στενά για να «χωρέσουν» το αναπτυξιακό μομέντουμ που είχε αποκτήσει. «Χρόνια θέλαμε να επεκταθούμε προς μια μεγάλη αμπελουργική ζώνη, καθώς η δραστηριότητά μας στην αγορά είχε ανοδική τάση. Άλλωστε, ήδη η γκάμα μας δεν περιορίζεται στα επώνυμα κρασιά της Ζίτσας, αλλά περιλαμβάνει και προϊόντα απόσταξης, όπως και κρασί σε ασκό (bag in box). Ειδικά στο επαγγελματικό κρασί συγκαταλεγόμαστε στις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου», δηλώνει στην «ΥΧ» ο πρόεδρος, Βαγγέλης Αργύρης (φωτό).

Η απόφαση του –γνωστού στην Αχαΐα από τη δραστηριότητά του στο εμπόριο ζωοτροφών– Παναγιώτη Κωστόπουλου να πουλήσει το οινοποιείο στο Καλέντζι, που πρόσφατα είχε δημιουργήσει, φαίνεται ότι ήρθε την κατάλληλη στιγμή. Πρόκειται για μια σύγχρονη μονάδα δυναμικότητας 1 εκατ. λίτρων, που διαθέτει στεγασμένες και ψυχόμενες δεξαμενές, εμφιαλωτήριο και δυνατότητα παραλαβής περίπου 150 τόνων οινοστάφυλων ημερησίως. Το οινοποιείο ξεκίνησε να λειτουργεί το 2021, ωστόσο, δεν «περπάτησε» με τον τρόπο που οραματιζόταν ο δημιουργός του.

Το τίμημα της εξαγοράς άγγιξε το 1 εκατ. ευρώ και η Ζοίνος έπιασε αμέσως δουλειά. Φέτος, συγκεντρώθηκαν εκεί περίπου 2.000 τόνοι σταφυλιών και τη νέα οινοποιητική χρονιά θα παραχθούν κρασιά από την περιοχή. «Σαφώς, θα πάμε σε ποικιλιακά κρασιά και θα διευρύνουμε το χαρτοφυλάκιο των κωδικών μας. Υπάρχουν πολλές ποικιλίες, κάποιες από αυτές μάλιστα με μοναδικότητα, όπως η Μαυροδάφνη. Επιπλέον, μιλάμε για μια περιοχή με πολύ καλούς, ξερικούς αμπελώνες που προσφέρονται για ποιοτικά κρασιά», σημειώνει.

Η τιμολογιακή πολιτική

Στα σχέδια της Ζοίνος είναι να προχωρήσει σε συμβολαιακής μορφής συνεργασίες με τους τοπικούς αμπελουργούς, ενώ από φέτος κιόλας έφερε μαζί της το μοντέλο τιμολόγησης που εφαρμόζει στη Ζίτσα: «Η παραλαβή σε εμάς δεν γίνεται με ενιαίο τρόπο, αλλά με γνώμονα τα ποιοτικά χαρακτηριστικά και, πιο συγκεκριμένα, με βάση τους βαθμούς μπωμέ. Όσο καλύτερη ποιότητα έχει ένας παραγωγός τόσο καλύτερα αμείβεται, κάτι που είναι δίκαιο και, παράλληλα, δίνει ένα κίνητρο για να αναβαθμίσει κανείς ακόμα περισσότερο το προϊόν του», εξηγεί ο κ. Αργύρης, προσθέτοντας ότι αυτή η τιμολογιακή πολιτική λειτουργεί προς όφελος των αμπελουργών: «Για παράδειγμα, φέτος οι τιμές για τα ερυθρά στη Ζίτσα θα φτάσουν το 1 ευρώ/κιλό».

O φετινός τρύγος, σύμφωνα με τον συνομιλητή μας, είχε θετικό πρόσημο: «Αν και στην αρχή υπήρξαν κάποια σημάδια ότι θα έχουμε μειωμένη παραγωγή, το τελευταίο δεκαπενθήμερο έδωσε όγκο και ποιότητα στα σταφύλια. Στην περιοχή της Ζίτσας, τελικά, η παραγωγή ήταν αυξημένη κατά 20%. Από ποιοτικής πλευράς, μάλιστα, θα έλεγα ότι ήταν μία από τις καλύτερες χρονιές», σχολιάζει.

Έτοιμο το σχέδιο για αναβίωση του λυκίσκου στον Ν. Ιωαννίνων

Φέτος, η Ζοίνος προχώρησε σε ένα εκτεταμένο rebranding, αποκτώντας μια νέα εταιρική ταυτότητα, η οποία είναι εμφανής σε όλα τα προϊόντα που «στεγάζονται» κάτω από το –επίσης νέο– λογότυπο.

«Είτε μιλάμε για κρασιά, είτε για αποστάγματα, όλοι οι κωδικοί παραπέμπουν σε ένα ενιαίο σύνολο και είναι άμεσα αναγνωρίσιμοι ως προϊόντα της Zoinos Winery», υπογραμμίζει ο κ. Αργύρης. Παράλληλα, η συνεταιριστική επιχείρηση μπήκε και στον χώρο της μπύρας μέσω της συνεργασίας με τη Ζυθοποιία Ηπείρου. Εδώ, στόχος είναι το εγχείρημα να πάει ένα βήμα παραπέρα και να συνοδευτεί από την αναβίωση καλλιεργειών, όπως του λυκίσκου (που, άλλωστε, παραγόταν παλαιότερα στον Νομό Ιωαννίνων) και του κριθαριού.

Η σχετική μελέτη, σύμφωνα με τον κ. Αργύρη, έχει ήδη ολοκληρωθεί και σύντομα θα κατατεθεί προς έγκριση το αντίστοιχο επενδυτικό πρόγραμμα.