Συνέπεια και φρέσκιες ιδέες για να διακριθεί κανείς στην κούρσα των εξαγωγών

Τρεις επιχειρήσεις τροφίμων και ποτών που συμμετείχαν στη γερμανική Αnuga εξηγούν τις απαιτήσεις της διεθνούς αγοράς

Αισιόδοξη και εποικοδομητική χαρακτηρίζεται η παρουσία των ελληνικών επιχειρήσεων, στη Διεθνή Έκθεση Τροφίμων και Ποτών Anuga, που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στην Κολονία της Γερμανίας.

Στο πρώτο μεγάλο διεθνές ραντεβού της αγοράς, μετά την παύση που επέβαλε η πανδημία, οι Έλληνες και, ειδικότερα, οι Θεσσαλοί εκθέτες κατάφεραν να κλείσουν αρκετές σημαντικές συμφωνίες. Η χώρα μας έδωσε το «παρών» με περίπου 200 επιχειρήσεις, νούμερο που την κατέταξε στην τέταρτη θέση σε αριθμό συμμετοχών, ενώ το δικό της ξεχωριστό περίπτερο που στέγασε 12 επιχειρήσεις είχε η Περιφέρεια Θεσσαλίας.

Πέραν αυτού, όμως, δεκάδες ακόμη επιχειρηματίες από τον θεσσαλικό χώρο ήταν συνεπείς στο ραντεβού της μεγαλύτερης έκθεσης τροφίμων και ποτών παγκοσμίως, με δικά τους περίπτερα, όπως άλλωστε κάνουν τα τελευταία χρόνια. Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά ο αντιπεριφερειάρχης και επικεφαλής της θεσσαλικής αποστολής, Γ. Λαδόπουλος, «η επιφύλαξη που επικρατούσε αρχικά, λόγω της πανδημίας, στις τάξεις των εκθετών μας έδωσε τη θέση της στον ενθουσιασμό για τη συνέχεια».

Στη φετινή έκθεση κυριάρχησαν τα φυτικά τρόφιμα, η υγιεινή διατροφή και τα βιολογικά προϊόντα, ενώ η δυναμική της Θεσσαλίας επικεντρώθηκε στα βαριά της χαρτιά που είναι η φέτα, οι ξηροί καρποί, η κομπόστα και το τσίπουρο. Και επειδή είναι αλήθεια ότι ως χώρα δεν έχουμε ακόμα τελειοποιήσει το ντιζάιν των περιπτέρων, ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στη γευσιγνωσία.

Εκπρόσωποι και στελέχη τριών επιχειρήσεων που έδωσαν το «παρών» στη φετινή Anuga μεταφέρουν στην «ΥΧ» το κλίμα που επικράτησε στην έκθεση και στις συζητήσεις μεταξύ των επιχειρηματιών, τις τάσεις και τις απαιτήσεις της διεθνούς αγοράς, αλλά και τα μυστικά για μια επιτυχημένη παρουσία σε ένα μεγάλο εκθεσιακό ραντεβού, όπως αυτό.

Ζωηρή η ζήτηση για επιτραπέζια ελιά

Σύμφωνα με τη διευθύντρια του Τμήματος Μάρκετινγκ της Ιntercomm Foods (επιχείρηση επεξεργασίας, τυποποίησης και εμπορίας αγροτικών προϊόντων στη Λάρισα), Εβελίνα Τσαγκούλη, «η διεθνής αγορά και οι εξαγωγές απαιτούν, εκτός από συνέπεια, διαρκή ανανέωση των προϊόντων και των συσκευασιών, αλλά και ανάπτυξη και παρουσίαση νέων, καινοτόμων προϊόντων».

Σχετικά με τα εξαγώγιμα ελληνικά προϊόντα και το τι ζητά η διεθνής αγορά, η κα Τσαγκούλη υποστηρίζει ότι «τα τελευταία χρόνια η επιτραπέζια ελιά, στην οποία και δραστηριοποιείται η Intercomm Foods, κερδίζει συνεχώς έδαφος. Aκόμη και την περίοδο της πανδημίας, οι πωλήσεις συνέχισαν τον ανοδικό τους ρυθμό. Πέρα από τα προϊόντα ελιάς, οι συνεργάτες μας έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και για τα προϊόντα φρούτου, ιδιαίτερα αυτά σε ασηπτική συσκευασία, τα οποία απευθύνονται σε εργοστάσια φρουτοχυμών, παιδικών τροφών κ.λπ. που αποτελούν βασικό συστατικό για άλλα τυποποιημένα προϊόντα, όπως, για παράδειγμα, χυμούς και γιαούρτια».

Η αρχή μπορεί να είναι δύσκολη

Ο Κώστας Λανάρας, ιδιοκτήτης της γνωστής εταιρείας ξηρών καρπών Agronuts με έδρα το Συκούριο, συμμετέχει εδώ και 15 χρόνια στην Anuga, όπως βέβαια και σε άλλα εκθεσιακά γεγονότα του εξωτερικού. Όπως λέει στην «ΥΧ», «οι μεγάλες εκθέσεις απαιτούν υψηλό επαγγελματισμό, συνέπεια, επιμονή και διαρκή ανανέωση. Δεν πρέπει να απογοητευθεί κάποιος αν στα δύο πρώτα χρόνια οι συμφωνίες για εξαγωγές είναι λίγες».

Στο περίπτερο της επιχείρησής του ξεχώριζε, μεταξύ άλλων, το βραβείο που αποκόμισε σε διεθνή διαγωνισμό γευσιγνωσίας για το αμύγδαλο (ποικιλία φυρανιά). Όπως εξηγεί ο κ. Λαναράς, «οι επισκέπτες δίνουν έμφαση σε όλους τους τομείς και, φυσικά, σε τέτοιες διακρίσεις».

Απαραίτητη η επιμονή

Από την πλευρά του, ο Νίκος Κατσάρος από την ομώνυμη αποσταγματοποιία, που εδρεύει στον Τύρναβο, τονίζει πως «για να έχεις μία αποτελεσματική παρουσία σε εκθέσεις τέτοιου βεληνεκούς, θα πρέπει να σε χαρακτηρίζει η επιμονή και η συνέπεια. Να επενδύεις κάθε χρόνο στα προϊόντα σου, να τα ανανεώνεις με φρέσκιες ιδέες και να ακολουθείς πιστά τις ανάγκες της διεθνούς αγοράς».

Ως παράδειγμα φέρνει τους κωδικούς όλων των προϊόντων του «που είναι σε τρεις γλώσσες (Ελληνικά, Αγγλικά, Γερμανικά), αλλά και στη γλώσσα της χώρας για την οποία προορίζεται το προϊόν (π.χ. Κινεζικά, Βουλγαρικά).

Στο περίπτερο της εταιρείας του περίοπτη θέση κατείχε το «πλέον εκλεκτό και ευγενές», όπως το χαρακτηρίζει, προϊόν που είναι ταυτόχρονα και η «ναυαρχίδα» των αποσταγμάτων του, το «Παλαιωμένο Τσίπουρο Κατσάρος». Αυτό, ωστόσο, που κέντρισε το ενδιαφέρον επισκεπτών και επιχειρηματιών ήταν το «Αγγέλου Δάκρυ» (Angel tears) που, όπως τονίζει, «είναι το πρώτο στην Ελλάδα τσίπουρο τριπλής απόσταξης».

Η φέτα στα «μεγάλα σαλόνια»

Αισθητή έκαναν την παρουσία τους στην Αnuga και οι Θεσσαλοί τυροκόμοι, με τη φέτα να κυριαρχεί, όπως ήταν αναμενόμενο, στις γευσιγνωσίες και στις συζητήσεις για εξαγωγές. Αν και οι εξαγωγές των τυροκομικών επιχειρήσεων είναι ήδη σημαντικές, οι περισσότεροι επιχειρηματίες του κλάδου επιδιώκουν να αυξήσουν τα μερίδιά τους.

Σε αυτό βοηθούν η δεδομένη εικόνα της ελληνικής φέτας ως ενός υγιεινού προϊόντος και η τάση προς μια πιο υγιεινή διατροφή που επικρατεί στη διεθνή αγορά. Αν, όπως εξήγησαν επιχειρηματίες του κλάδου στην «ΥΧ», ένας τυροκόμος μπορεί να ανταποκριθεί στα μεγάλα μεγέθη της πολύ ανταγωνιστικής ευρωπαϊκής κυρίως αγοράς και είναι συνεπής στους χρόνους παράδοσης, τότε έχει όλα τα εχέγγυα να αυξήσουν περαιτέρω τις εξαγωγές.

Οι ίδιοι σημείωναν ότι, λόγω της υψηλής ποιότητας των ελληνικών γαλακτοκομικών προϊόντων και εφόσον σταματήσουν τα φαινόμενα νοθείας που δυσφημίζουν τη φέτα στο εξωτερικό, τότε το εθνικό μας προϊόν, μπορεί να αποκτήσει έναν πιο σημαντικό ρόλο στην αγορά των delicatessen και των premium products (λ.χ. εξειδικευμένα καταστήματα τυριών).

Το ίδιο μπορεί να επιτύχει και στα καταστήματα βιολογικών όπου οι ξένοι πελάτες εμφανίζουν μεγαλύτερη προθυμία να πληρώσουν το «κάτι παραπάνω» για την ποιότητα ενός προϊόντος.