Συνέργειες µεταξύ των µελών της υφαίνει η πρωτοβουλία ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ

Στόχος να δημιουργηθεί η κρίσιμη μάζα για εξαγωγές αλλά και ενίσχυση μεριδίων στην εσωτερική αγορά

Ενα όσο το δυνατόν πιο σταθερό οικονομικό περιβάλλον, όσον αφορά βασικούς παράγοντες (κόστος ενέργειας, φορολογική πολιτική κ.λπ.), είναι το βασικότερο αίτημα των επιχειρήσεων που παρευρέθηκαν στη συνάντηση που οργάνωσε η πρωτοβουλία ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ πριν από λίγες μέρες. Ήταν μία από τις ελάχιστες ευκαιρίες να συνομιλήσουν επιχειρηματίες με τους δημοσιογράφους, αλλά και μεταξύ τους χωρίς προαπαιτούμενα.

Οι ίδιες οι επιχειρήσεις, παρά το γεγονός ότι έρχονται αντιμέτωπες με πρωτόγνωρες συνθήκες, προσπαθούν να αφομοιώσουν όσο είναι δυνατόν το επιπλέον κόστος, προκειμένου να μην επιβαρυνθεί ο καταναλωτής. Ωστόσο, όπως επισημαίνουν, «δεν ξέρουμε για πόσο ακόμα μπορούμε να αντέξουμε».

Το κόστος της ενέργειας κυρίως, αλλά και των υλικών συσκευασίας, πιέζουν ασφυκτικά και ειδικά τις μεσαίες ελληνικές επιχειρήσεις αγροδιατροφής, οι οποίες δεν έχουν τη δυνατότητα ελιγμών των πολυεθνικών αντίστοιχων βιομηχανιών.

«Οι μεταποιητικές βιομηχανίες, και ειδικά όσες έχουν αντικείμενο την παραγωγή τροφίμων, λόγω των πολλαπλών συντελεστών κόστους, δέχονται αυτήν τη στιγμή την μεγαλύτερη πίεση», τόνισαν στελέχη τους. Αύξηση του κόστους των πρώτων υλών, που είναι πολλές και διαφορετικές και προέρχονται από πολλές πηγές, έλλειψη πρώτων υλών, αύξηση κόστους ενέργειας για την επεξεργασία, αύξηση των υλικών συσκευασίας, αλλά και έλλειψή τους, αύξηση του κόστους των μεταφορικών σε όλα τα στάδια, είναι οι βασικοί παράγοντες πίεσης για τις ελληνικές βιομηχανίες.

Μεγαλύτερο εκτόπισμα

Ένας βασικός νέος στόχος της πρωτοβουλίας ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ, όπως τονίστηκε στις συναντήσεις που διοργανώθηκαν, είναι η συνεργασία και η ανάπτυξη συνεργιών μεταξύ των μελών της, έτσι ώστε να ωφεληθούν όλοι, αλλά και να αποκτήσει η κάθε εταιρεία μεγαλύτερο εκτόπισμα στη διεθνή αγορά.

«Χρειαζόμαστε επώνυμες εξαγωγές, γιατί το θέμα δεν είναι να ανακυκλώνουμε τα δικά μας χρήματα στην εσωτερική αγορά. Το θέμα είναι να πάρουμε τα λεφτά των άλλων και να τα φέρουμε μέσα», λέει στην «ΥΧ» ο Άγις Πιστιόλας (φωτό), πρόεδρος της πρωτοβουλίας και διευθυντής Μάρκετινγκ και Εξαγωγών της Agrino.

Στην πρωτοβουλία ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ έχουν ενταχθεί μέχρι στιγμής 80 επιχειρήσεις και ασφαλώς στόχος είναι η αύξηση του αριθμού των μελών. Όμως, οι προϋποθέσεις που έχουν τεθεί κάνουν δύσκολη τη συμμετοχή πολλών νέων μελών. Για να αποκτήσει μια επιχείριση το σήμα ΕΛΛΑ- ΔΙΚΑ ΜΑΣ, θα πρέπει η βασική πρώτη ύλη του προϊόντος να είναι ελληνική και επίσης η μεταποίηση του μεγαλύτερου ποσοστού των προϊόντων να γίνεται σε εργοστάσια που βρίσκονται στην Ελλάδα.

Ο ιδιοκτήτης της επιχείρησης θα πρέπει επίσης να είναι Έλληνας και κάτοικος Ελλάδας, ενώ και η φορολογική έδρα θα πρέπει να βρίσκεται στην Ελλάδα. Οι απαιτήσεις λοιπόν είναι πολλές και συμβαίνει συχνά κάποιες εταιρείες να εντάσσονται και στη συνέχεια να απεντάσσονται, γιατί δεν μπορούν να τηρήσουν όλες τις προδιαγραφές που απαιτούνται.

«Από το “εγώ” στο “εμείς”»

«Ξέρουμε ότι η δυνατότητα να αυξήσουμε τα μέλη μας είναι πεπερασμένη. Όμως, θα προσπαθήσουμε να φτιάξουμε εταιρικές ομάδες για να κάνουμε εξαγωγές, οργανώνουμε κοινά περίπτερα στις εκθέσεις. Μπορούμε να συνεργαστούμε για την παραγωγή τροφίμων που συνδυάζουν διαφορετικά προϊόντα, διαφορετικών εταιρειών. Φυσικά, η κάθε εταιρεία διατηρεί την αυτοτέλεια και την αυτονομία της, δεν τίθεται θέμα για αυτό, ταυτόχρονα όμως μπορεί να αυξήσει τη δυναμική της μέσα από τη συνεργασία», λέει ο κ. Πιστιόλας.

«Η ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ είναι το “εμείς” έναντι του “εγώ”. Είμαστε στην ίδια ομάδα και -γιατί όχι στο ίδιο τραπέζι- η ΕΨΑ με τη ΛΟΥΞ. Πώς θα αντιμετωπίσουμε την ισχύ και το εκτόπισμα μιας πολυεθνικής εταιρείας; Η συνένωση των δυνάμεων είναι η απάντηση και στα προβλήματα της οικονομίας και στα προβλήματα της ελληνικής κοινωνίας», τονίζει.

«Επίσης, έχει εθνικό στόχο γιατί όταν δίνεις τα χρήματα σου σε μία από τις εταιρείες μας που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, δίνεις τα χρήματά σου σε μια εταιρεία που μπορεί να εξάγει και να αυξήσει τον εθνικό πλούτο. Δεν πρέπει να μένουμε εδώ και να μιζεριάζουμε. Ο πλούτος θα έρθει από έξω. Ξέρετε πόσο ελληνικό έξτρα παρθένο ελαιόλαδο πωλείται στις ΗΠΑ; Το 3%. Η Τυνησία πουλάει το 5%. Βλέπετε πόσο μεγάλα περιθώρια υπάρχουν στη διεθνή αγορά για τα ελληνικά προϊόντα;» προσθέτει.

Αυτή την εβδομάδα, η πρωτοβουλία ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ συμπλήρωσε 10 χρόνια από τη σύστασή της. «Έχουμε διανύσει, λοιπόν, τα πρώτα δέκα χιλιόμετρα, αλλά έχουμε πολλά ακόμα. Πρόκειται για μαραθώνιο και όχι αγώνα ταχύτητας», τονίζει.

Η συμβουλή του κ. Πιστιόλα σε όποιον θέλει να πουλήσει ένα τρόφιμο είναι «άλλαξέ το. Μην πουλάς καρπούζι, όλοι πουλάνε καρπούζι. Φτιάξε κάτι άλλο, μια γρανίτα π.χ. Πρόσφερε στην αγορά κάτι διαφορετικό, αύξησε την αξία του προϊόντος σου».