Θεομηνίες: Μετά την καταστροφή, πώς μπορούν να στηρίξουν οι κοινωνικά υπεύθυνες επιχειρήσεις;

Τα τελευταία χρόνια, οι κλιματικές επιπτώσεις γίνονται ολοένα και περισσότερο αισθητές, με αποτέλεσμα πρωτοφανείς πυρκαγιές, πλημμύρες, καταιγίδες και ξηρασίες παγκοσμίως. Οι τοπικές κοινωνίες, οι άνθρωποι, τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις έρχονται συχνότερα αντιμέτωποι με φυσικές καταστροφές, όπως οι πλημμύρες Daniel και Elias, που έπληξαν πρόσφατα τη Θεσσαλία, ή οι ανεξέλεγκτες πυρκαγιές, όπως αυτές που έζησαν η Ρόδος και ο Έβρος το 2023, το Μάτι και πολλές ακόμη περιοχές στο παρελθόν.

της Μαρίας Αλεξίου, προέδρου ΔΣ του CSR Hellas

Η σημασία της κοινωνικής ευθύνης

Μαρία Αλεξίου, προέδρος ΔΣ του CSR Hellas, αντιπροέδρος ΔΣ του CSR Europe και μέλος της Ομάδας Εργασίας για τα ευρωπαϊκά πρότυπα στις ΜμΕ του Οργανισμού EFRAG

Οι συνθήκες αυτές επιβεβαιώνουν κάθε φορά ότι το «κράτος» είναι πολύ μικρό για να αντιμετωπίσει τα μεγάλα προβλήματα και πολύ μεγάλο για να τα διαχειρισθεί, όταν αυτά πολλαπλασιάζονται τοπικά. Η επιβεβαίωση αυτή, δυστυχώς, αναδεικνύει ακόμη εντονότερα την έννοια και τη σημασία της ευθύνης, ατομικής και συλλογικής, που οφείλουμε να έχουμε και να καλλιεργούμε. Στο πλαίσιο αυτό, είναι η κοινωνική και περιβαλλοντική ευθύνη, για άλλους η κοινωνική μας συνείδηση, που μας κινητοποιεί όχι μόνο ως μονάδες, αλλά και ως ομάδες.

Η εικόνα του ανθρώπου που, παρά την ηλικία του και με συνθήκες θεομηνίας, προσπαθούσε να σώσει με τη βάρκα του τους συνανθρώπους του, συνοψίζει, κατά τη γνώμη μου, χιλιάδες λέξεις και θεωρίες για το τι είναι κοινωνική ευθύνη και πώς εκφράζεται.

Στην ίδια εικόνα του ανθρώπου που θα συμβολίζει στο εξής τον όρο της «κοινωνικής ευθύνης», μπορούμε να προσθέσουμε και εκείνη των επιχειρήσεων που προσπαθούν από τη δική τους πλευρά να συμβάλουν στην αντιμετώπιση των οδυνηρών επιπτώσεων από τα φαινόμενα που προκαλούν η κλιματική κρίση και η έλλειψη ενός ολοκληρωμένου και αναβαθμισμένου σχεδίου πρόληψης, περιορισμού και αντιμετώπισής τους, όπως επιτάσσουν η επιστήμη, η νέα τεχνολογία, αλλά και η σωρευτική –δυστυχώς, αρνητική– εμπειρία που έχουμε αποκτήσει μέχρι σήμερα.

Στο πλευρό των πληγέντων

Μεγάλες, αλλά και πολλές μικρές επιχειρήσεις, τάχθηκαν από την πρώτη στιγμή στο πλευρό των ανθρώπων που έχασαν σχεδόν τα πάντα από τη θεομηνία και δηλώνουν αρωγοί στην προσπάθεια όχι μόνο να επουλωθούν οι πληγές, αλλά και να παρθούν τα κατάλληλα μέτρα θωράκισης και αποτροπής αντίστοιχων καταστροφών στο μέλλον.

Στην προσπάθεια αυτήν, όπως καταγράφηκε και σε μία πρώτη συνάντηση εργασίας στην οποία συμμετείχαν τα μέλη του δικτύου CSR Hellas, οι δράσεις που έχουν αναλάβει ήδη οι επιχειρήσεις στην περιοχή αφορούν, εκτός από την παροχή οικονομικής ενίσχυσης, πολλά προϊόντα άμεσης ανάγκης, όπως το νερό και η τροφή, αλλά και υποδομές και εθελοντές, προκειμένου να συγκεντρωθούν και να διανεμηθούν σε όλους τους ανθρώπους που τα έχουν ανάγκη, ακόμη και στις πιο απομακρυσμένες περιοχές. Επίσης, σε συνεργασία με ειδικούς φορείς, όπως ο Ερυθρός Σταυρός, ή μη κυβερνητικές οργανώσεις, συμβάλλουν στην παροχή υπηρεσιών υγείας και περίθαλψης που είναι άμεσα αναγκαίες για τους κατοίκους των πληγεισών περιοχών.

Ωστόσο, οι περισσότερες επιχειρήσεις τονίζουν ότι θέλουν να συνδράμουν για τη γρήγορη αποκατάσταση των περιοχών και την εφαρμογή μέτρων που θα βελτιώσουν την πρόληψη, την ανθεκτικότητα και τη βιωσιμότητα των πληγεισών περιοχών στο μέλλον. Συμφωνούν, δε, ότι βασική προϋπόθεση για τον σχεδιασμό των κατάλληλων μέτρων πρόληψης και προστασίας από τις θεομηνίες στο μέλλον είναι αφενός να αναγνωρίσουμε τα λάθη και τις ευθύνες που αναλογούν σε κάθε πλευρά, αφετέρου να εντείνουμε τη συνεργασία και την κοινωνική συνείδηση σε κάθε επίπεδο.

Το δίκτυο

Το CSR Hellas ιδρύθηκε και λειτουργεί από το 2000 για τη διάδοση και την εφαρμογή της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης (ΕΚΕ) στη στρατηγική και στη λειτουργία των επιχειρήσεων και των Οργανισμών, ανεξαρτήτως μεγέθους και κλάδου δραστηριότητας.

 

Αυτός είναι, επίσης, ο λόγος που το CSR Hellas προωθεί, κατά κύριο λόγο, ανάλογες δράσεις συνεργασίας μεταξύ των επιχειρήσεων, όπως έγινε και στο παρελθόν μετά τις πυρκαγιές του 2007 ή μετά την καταστροφή στο Μάτι το 2018. Στο πλαίσιο αυτό, εντάσσεται και το θέμα του Φοιτητικού Διαγωνισμού «Ν. Αναλυτής» για το 2023, το οποίο αφορά την αντιμετώπιση των κρίσεων και στο πώς οι επιχειρήσεις μπορούν να συμβάλουν σε αυτόν τον σκοπό.