Θρασύβουλος Παγουλάτος, αναπληρωτής γενικός διευθυντής Αγορών METΡΟ ΑΕΒΕ: «Βιώνουμε μια ανατιμητική κρίση δίχως προηγούμενο»

Tαχύτατη και δίχως ιδιαίτερες δυσκολίες ήταν η προσαρμογή της METΡΟ ΑΕΒΕ στα νέα δεδομένα που θέτει η νομοθεσία για την εξόφληση των προμηθευτών, καθώς, όπως δηλώνει στην αποκλειστική συνέντευξη που παραχώρησε στην «ΥΧ» ο αναπληρωτής γενικός διευθυντής Αγορών, Θρασύβουλος Παγουλάτος, πολιτική της αλυσίδας ήταν πάντοτε η γρήγορη πληρωμή, ιδίως των παραγωγών νωπών προϊόντων με τους οποίους επιδιώκει να χτίζει μακροχρόνιες «σχέσεις εμπιστοσύνης και αξιοπιστίας». Σε ό,τι αφορά τη σημερινή συγκυρία, σημειώνει ότι βιώνουμε μια «ανατιμητική κρίση χωρίς προηγούμενο», το συνολικό εύρος της οποίας δεν έχουμε δει ακόμα.

Το τελευταίο δίμηνο του προηγούμενου χρόνου, όπως δείχνουν τα στοιχεία, είχε μειωθεί η κατανάλωση στα σούπερ μάρκετ. Πού αποδίδετε αυτήν τη μείωση και πώς διαμορφώνεται η κατανάλωση τις τελευταίες εβδομάδες;

Η μείωση της κατανάλωσης, κυρίως στα νωπά προϊόντα, αλλά και ευρύτερα, οφείλεται στη μείωση της κατανάλωσης στο σπίτι σε σχέση με την αντίστοιχη εποχή πέρυσι. Πρόκειται για φαινόμενο απόλυτα φυσιολογικό, αφού το αντίστοιχο περυσινό διάστημα (τελευταίο δίμηνο του 2020) υπήρχε lockdown και, παράλληλα, η εστίαση ήταν κλειστή.

Οι καταναλώσεις στο σπίτι ήταν η μοναδική επιλογή μαζί με το ντελίβερι. Μοιραία, λοιπόν, παρατηρήθηκε φέτος μείωση της κατανάλωσης. Παρ’ όλα αυτά, τις τελευταίες εβδομάδες του έτους και ιδίως κατά την εορταστική περίοδο, είδαμε καταναλωτική συμπεριφορά ανάλογη της περσινής.

Στα είδη διατροφής, ποια πολιτική έχετε εφαρμόσει σε σχέση με τις ανατιμήσεις στο ράφι; Ποιες κατηγορίες έχουν τη μεγαλύτερη αύξηση;

Στη MΕΤΡΟ παρακολουθούμε έναν δείκτη αρκετά σημαντικό για να ξέρουμε τις τελικές τιμές στις οποίες ο πελάτης αγόρασε το σύνολο των προϊόντων. Ο δείκτης αυτός μας δείχνει ποσοστό αύξησης για το 2021 μόλις 1,2% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Είναι δεδομένο ότι η τιμή του ραφιού έχει αυξηθεί σε πολλά προϊόντα και αναμένουμε και άλλες αυξήσεις ως αποτέλεσμα μιας ανατιμητικής κρίσης χωρίς προηγούμενο.

Ο δείκτης αυτός διατηρήθηκε σε τόσο χαμηλό επίπεδο το 2021 με τη βοήθεια και τη συνεργασία των προμηθευτών μας. Μια σειρά από ειδικές ενέργειες και πολλές προσφορές που προτιμήθηκαν σαφώς από τους πελάτες, η αποθεματοποίηση προϊόντων με παλιές τιμές και η καθυστέρηση της έναρξης ισχύος των νέων τιμοκαταλόγων είναι μερικοί από τους λόγους που ο δείκτης αυτός διατηρήθηκε σε τόσο χαμηλό επίπεδο. 

Τώρα, όσον αφορά τις κατηγορίες που έχουν ανατιμηθεί, είναι δύσκολο να προκρίνω κάποιες, αφού, όπως σας είπα, ζούμε μια πρωτοφανή ανατιμητική κρίση. Ο βαθμός επηρεασμού της κάθε κατηγορίας από το αυξημένο ενεργειακό κόστος, την αύξηση των πρώτων υλών και συσκευασιών, τη μειωμένη παραγωγή και το μεταφορικό κόστος διαμορφώνουν εν πολλοίς και το μέγεθος της ανατίμησης. Φυσικά, για το 2022, τα δεδομένα θα είναι διαφορετικά και μένει να δούμε πώς θα μας επηρεάσει η αύξηση του πληθωρισμού και του κόστους ενέργειας.

Οι ανατιμήσεις των προϊόντων σε ποιο ποσοστό αφορούν τους παραγωγούς και τις τιμές που ζητούν;

Αναφορικά με τα νωπά προϊόντα και επειδή το δίκτυό μας τροφοδοτείται σε πολύ μεγάλο βαθμό από παραγωγούς, θα έλεγα ότι εκείνους κυρίως αφορούν. Βέβαια, για να είμαστε δίκαιοι, το ποσοστό αυτό οφείλεται σε συγκεκριμένες εγγενείς αιτίες με κυριότερες εξ αυτών την αύξηση του ενεργειακού και του μεταφορικού κόστους.

Σε αυτό το σημείο, όμως, είναι χρήσιμο να κάνουμε μια διάκριση ανάμεσα στα είδη μαναβικής και στο κρέας. Όσον αφορά τη μαναβική, το κόστος των προϊόντων σωρευτικά για το 2021 μειώθηκε οριακά, με κύριο παράγοντα το lockdown του πρώτου πενταμήνου, παρά την έξαρση των καλοκαιρινών μηνών. 

Στο κρέας έχουν σημειωθεί μεγάλες ανατιμήσεις; 

Για το κρέας, η εικόνα δεν είναι ίδια. Εδώ οι αυξήσεις ήταν σημαντικές, με πολλές και διαφορετικές αιτίες. Αν πρέπει να αναφέρω κάποιες εξ αυτών, θα έλεγα, πέραν των δεδομένων που ισχύουν γενικά, τη μείωση της παραγωγής του κρέατος παγκοσμίως, αλλά και την πολύ μεγάλη αύξηση της τιμής των ζωοτροφών.

«Βασικό μας μέλημα η γρήγορη πληρωμή των παραγωγών»

Το περιθώριο των 30 ημερών που ορίζει πλέον η νομοθεσία για την εξόφληση των παραγωγών νωπών και των 60 ημερών για τα υπόλοιπα τρόφιμα, σε τι βαθμό σας έχει προκαλέσει επιπλέον δυσκολίες; 

Οποιαδήποτε αλλαγή που διαμορφώνει τους κανόνες που εθιμικά ακολουθούνται βασιζόμενοι στην κοινά εφαρμοσμένη εκατέρωθεν εμπορική πρακτική δημιουργεί κάποια θέματα προσαρμογής. Στη δική μας, όμως, περίπτωση, ο προβληματισμός ήταν σαφώς μικρότερος.

Πολύ πριν από την αναγγελία και την εφαρμογή του νόμου για τα χρονικά περιθώρια εξόφλησης, είχαμε ως πολιτική μας τη γρήγορη εξόφληση, ειδικά σε ό,τι αφορά τους παραγωγούς νωπών προϊόντων. Τα όρια που είχαμε θέσει προσομοίαζαν πολύ στις ημέρες εξόφλησης που προβλέπει ο νόμος. Κλείνοντας, στο σημείο αυτό θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι στη METΡΟ, από την πρώτη μέρα της λειτουργίας της, έχουμε ως στρατηγική προτεραιότητα να χτίζουμε σχέσεις εμπιστοσύνης και αξιοπιστίας με τους προμηθευτές μας, οι οποίοι στην πλειονότητά τους είναι Έλληνες.

Επιπλέον, όπως ανέδειξαν και πρόσφατα στοιχεία, η εταιρεία μας αποπληρώνει τους προμηθευτές της σε συντομότερο χρονικό διάστημα συγκριτικά με όλες τις υπόλοιπες αλυσίδες στον χώρο μας.