Αυτό το άρθρο είναι 6 μηνών

Τρόφιμα και ιδιωτική ετικέτα ώθησαν τον τζίρο των σούπερ μάρκετ

Στο 0,7% οι ανατιμήσεις τον Ιανουάριο του 2024
04/04/2024
4' διάβασμα
trofima-kai-idiotiki-etiketa-othisan-ton-tziro-ton-souper-market-317850

Ποδαρικό με νέα αύξηση των τζίρων, με αρκετά χαμηλότερο, ωστόσο, ρυθμό σε σύγκριση με το 2023 έκανε η φετινή χρονιά για το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων, την ώρα που ενισχύονται οι αποπληθωριστικές τάσεις οι οποίες έκαναν την εμφάνιση τους στα μέσα περίπου του περσινού καλοκαιριού.

Σύμφωνα με στοιχεία της Circana, η αξία των πωλήσεων των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών (FMCGs) τον Ιανουάριο του 2024 ανήλθε σε 825 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 2,3% σε σχέση με πέρυσι, έναντι αύξησης 7% που είχε καταγραφεί τον Ιανουάριο του 2023. Η πτώση του ρυθμού ανάπτυξης αγγίζει το 50% στα επί ζυγίω προϊόντα (σ.σ. τρόφιμα στο σύνολό τους), οι πωλήσεις των οποίων ενισχύθηκαν κατά 3,7%, έναντι 7,9% τον περσινό Ιανουάριο. Είναι, ωστόσο, πολύ πιο έντονη στα προϊόντα σταθερού barcode, τα οποία έκλεισαν τον πρώτο μήνα του έτους με αύξηση τζίρου 1,8%, από 6,8% πέρυσι.

Όπως γίνεται προφανές από την ανάλυση των στοιχείων, ο θετικός ρυθμός ανάπτυξης οφείλεται αποκλειστικά στα τρόφιμα, τα οποία είναι και η μοναδική από τις μεγάλες κατηγορίες προϊόντων στην οποία οι τζίροι, αλλά και οι τιμές συνεχίζουν να αυξάνονται. Μιλώντας με αριθμούς, η αξία πωλήσεων στο σύνολο των τροφίμων (σταθερού barcode και επί ζυγίω) εμφάνισε άνοδο 3%, τη στιγμή που στα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και στα προϊόντα για το σπίτι καταγράφηκε πτώση 1,3% και 1,5% αντίστοιχα.

Στα προϊόντα σταθερού barcode, ειδικότερα, οι πωλήσεις των τροφίμων αυξήθηκαν 2,8% σε αξία, επίδοση που πάντως… ωχριά μπροστά στο +9,8% που είχε καταγράψει η κατηγορία στο σύνολο του 2023. Το 1,4% της αύξησης αυτής προήλθε από την άνοδο των τεμαχιακών πωλήσεων, ενώ το υπόλοιπο 1,4% από τις ανατιμήσεις.

Δυναμικό comeback για τα κατεψυγμένα

Στις επιμέρους κατηγορίες, τα κατεψυγμένα τρόφιμα κατέγραψαν τους υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης, με την αξία των πωλήσεών τους να ενισχύεται τον Ιανουάριο κατά 7,7%, ενώ και η κατανάλωσή τους σε επίπεδο όγκων σημείωσε άνοδο 5,8%. Τη δεύτερη μεγαλύτερη αύξηση στους τζίρους (+6,8%) σημείωσαν τα αναψυκτικά, οι τεμαχιακές πωλήσεις των οποίων ενισχύθηκαν κατά 3,3%, ενώ η τρίτη καλύτερη επίδοση 4,7% «ανήκε» στα σνακ, παρά το γεγονός ότι η κατανάλωσή τους υποχώρησε 0,4%.

Εξάλλου, οριακά αυξημένοι κατά 0,5% και 0,4% ήταν οι τζίροι στα τυποποιημένα τρόφιμα και στα γαλακτοκομικά αντίστοιχα, με αμφότερα να καταγράφουν μείωση των τεμαχιακών πωλήσεων. Ωστόσο, ενώ στα τυποποιημένα τρόφιμα καταγράφηκε οριακή πτώση των πωλούμενων ποσοτήτων κατά 0,6%, στα γαλακτοκομικά η κατανάλωση αυξήθηκε 5%, γεγονός που «μαρτυρά» ότι η τιμή τους μειώθηκε μεσοσταθμικά κατά 4,4%. Πρόκειται, δε, για τη μοναδική από τις επιμέρους κατηγορίες τροφίμων στην οποία οι τιμές έχουν υποχωρήσει. Σε όλες τις υπόλοιπες, καταγράφονται αυξήσεις, με τα σνακ να έχουν τα πρωτεία με 5,7%, ακολουθούμενα από τα υλικά μαγειρικής με 3,5%, τα αναψυκτικά με 3,4%, τα κατεψυγμένα με 1,8% και τα τυποποιημένα τρόφιμα με 1,1%.

Αύξηση προσφορών

Η ιδιωτική ετικέτα όχι μόνο συντηρεί, αλλά, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Circana, ενισχύει τη δυναμική της, με τον ρυθμό ανάπτυξης των πωλήσεών της τον Ιανουάριο να φτάνει το 3,6%, έναντι 1,2% των επώνυμων.

Αυτό είχε ως αποτέλεσμα το μερίδιό της να ενισχυθεί περαιτέρω, στο 27%, έναντι 26,5% τον Ιανουάριο του 2023. Μάλιστα, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας συνεχίζουν τη διείσδυσή τους και στον κλάδο των τροφίμων, όπου, πλέον, το μερίδιό τους ανέρχεται σε 27,2%, έναντι 26,3% έναν χρόνο πριν.

Κι αυτό, παρά το γεγονός ότι η προωθητική ένταση αυξήθηκε περαιτέρω τον Ιανουάριο. Ειδικότερα, το 25% των πωλήσεων πραγματοποιήθηκε υπό καθεστώς κάποιας προωθητικής ενέργειας, έναντι μόλις 21,9% τον Ιανουάριο του 2023. Παρόμοια είναι τα ποσοστά στο σύνολο των FMCGs, καθώς το 25,4% των πωλήσεων τον Ιανουάριο πραγματοποιήθηκε υπό καθεστώς προσφοράς/προωθητικής ενέργειας, έναντι 22% έναν χρόνο πριν.