Οι χώρες με παράδοση στην αλιεία έχουν τη συχνότερη κατανάλωση ψαριών

Το 37% των Ευρωπαίων, αλλά το 75% των Ελλήνων –το μεγαλύτερο μεταξύ της ΕΕ-28– προτιμούν αλιεύματα και είδη ιχθυοκαλλιέργειας που προέρχονται από τη χώρα τους.

psaria-agora
-Διαφήμιση-
gaia-sense

Επτά στους δέκα Ευρωπαίους (ποσοστό 70%) καταναλώνουν ψάρια στο σπίτι τουλάχιστον μία φορά τον μήνα, ενώ τέσσερις στους δέκα (ποσοστό 41%) μία φορά την εβδομάδα. Αυτό προκύπτει από τη δημοσκόπηση που διενεργήθηκε για λογαριασμό της Γενικής Διεύθυνσης Θαλασσίων Υποθέσεων και Αλιείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής το προηγούμενο καλοκαίρι και τα αποτελέσματά της δημοσιοποιήθηκαν τις προηγούμενες μέρες.

Το θέμα της δημοσκόπησης –δύο χρόνια μετά την προηγούμενη αντίστοιχη–, στην οποία έλαβαν μέρος περίπου 28.000 πολίτες από τις 28 χώρες-μέλη της ΕΕ, ήταν «οι συνήθειες των καταναλωτών σε σχέση με τα είδη αλιείας και ιχθυοκαλλιέργειας». Σκοπός της είναι, όπως αναφέρουν οι συντάκτες της, απευθύνοντας τις ίδιες ερωτήσεις με την προηγούμενη, να βοηθήσει στην καλύτερη κατανόηση της εσωτερικής αγοράς του κλάδου, ώστε να μπορέσουν οι φορείς του να βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητά τους και να προσαρμόσουν τις στρατηγικές τους στις εξελισσόμενες αλλαγές των καταναλωτών, καθώς και να αξιοποιήσουν τις ευκαιρίες της ενιαίας αγοράς.

Οι Ισπανοί στην κορυφή της συχνότητας κατανάλωσης ψαριών

Αξιοσημείωτο είναι ότι την ίδια στιγμή που ο μέσος όρος των Ευρωπαίων που καταναλώνει ψάρια τουλάχιστον μία φορά τον μήνα ανέρχεται σε ποσοστό 70%, οι καταναλωτές των χωρών που έχουν παράδοση στην αλιεία είναι εκείνοι με τα μεγαλύτερα ποσοστά. Στην Ελλάδα, το αντίστοιχο ποσοστό διαμορφώνεται σε 83%, στην Ισπανία σε 92%, στη Σουηδία και στην Πορτογαλία σε 87%, στην Εσθονία σε 85%, στη Φινλανδία σε 84% και στη Δανία σε 83%. Στον αντίποδα, μόλις το 28% του Ούγγρων καταναλώνει με αυτήν τη συχνότητα ψάρια και το 45% των Σλοβάκων. Το ποσοστό, πάντως, εκείνων που καταναλώνουν ψάρια σε χώρους μαζικής εστίασης (εστιατόρια κ.λπ.) μειώνεται σημαντικά στην αντίστοιχη ερώτηση, με τους Έλληνες στο 22% και συνολικά σε επίπεδο ΕΕ-28 στο 32%.

Από σούπερ μάρκετ προμηθεύονται είδη αλιείας οι Ευρωπαίοι

Η συντριπτική πλειοψηφία των ερωτηθέντων, σε ποσοστό 77%, αυξημένο κατά 3 ποσοστιαίες μονάδες σε σύγκριση με την προηγούμενη δημοσκόπηση, προμηθεύεται αλιεύματα και προϊόντα ιχθυοκαλλιέργειας από καταστήματα ειδών μαναβικής, σούπερ μάρκετ ή υπεραγορές, ενώ το 42% από αυτά που στην Ελλάδα γνωρίζουμε ως ψαράδικα ή σταντ με είδη αλιείας σε αγορές. Το τελευταίο ποσοστό για τους Έλληνες καταναλωτές ανεβαίνει σε 65%, ενώ το 55% δηλώνει ότι ψωνίζει και από λαϊκές αγορές, 31% από ψαραγορές (π.χ. Βαρβάκειος) ή ιχθυόσκαλες και 52% από σούπερ μάρκετ. Οι καταναλωτές στη Μάλτα ξεπερνούν σε ποσοστό τους Έλληνες, που προτιμούν να αγοράζουν ψάρια από τα ψαράδικα, με ποσοστό 74%, όπως και οι Ιταλοί με ποσοστό 64%. Σε όλες τις άλλες χώρες είναι πολύ υψηλά τα ποσοστά που προμηθεύονται τέτοια είδη από σούπερ μάρκετ και καταστήματα ειδών μαναβικής, όπου επίσης πωλούνται, με μεγαλύτερη συχνότητα στη Φινλανδία 97%, στη Σλοβακία, 93%, στη Λιθουανία, στη Σερβία και στην Εσθονία, 91%.

Οι Έλληνες προτιμούν τα φρέσκα και χύμα

Το 68% των ερωτηθέντων, περισσότεροι από τα 2/3, απάντησε πως αγοράζει κατεψυγμένα αλιεύματα συχνά ή αρκετά συχνά, ενώ σπάνια προτιμά τα κατεψυγμένα το 21% και ποτέ το 11%. Φρέσκα ψάρια αγοράζει το 67% (συχνά το 37% και αρκετά συχνά το 30%), ενώ ποτέ απάντησε το 15%, σε επίπεδο ΕΕ. Αξιοσημείωτο είναι ότι οι Ευρωπαίοι καταναλωτές ψωνίζουν συχνά ή αρκετά συχνά, σε ποσοστό 64% ψαρικά σε κονσέρβα και σε ποσοστό 51% καπνιστά ή παστά. Οι Έλληνες, από την άλλη μεριά, με ποσοστό 98%, το υψηλότερο μεταξύ των ερωτηθέντων των 28 χωρών-μελών της ΕΕ, απάντησαν ότι προτιμούν να αγοράζουν φρέσκα ψάρια συχνά ή αρκετά συχνά. Ακολουθούν οι Ισπανοί με ποσοστό 91%, οι Πορτογάλοι (οι οποίοι δείχνουν ίδια προτίμηση και στα κατεψυγμένα) και οι Μαλτέζοι με 88% και οι Κύπριοι με 84%.

Ακόμη, οι Έλληνες καταναλωτές προτιμούν σε ποσοστό 94% να αγοράζουν χύμα ψάρια συχνά ή αρκετά συχνά, το υψηλότερο ποσοστό της ΕΕ, ενώ έχουν το χαμηλότερο ποσοστό (40%) στην αγορά προσυσκευασμένων ειδών αλιείας. Ο αντίστοιχος μέσος όρος των 28 για χύμα ψάρια είναι 68% και για προσυσκευασμένα 66%.

Εμφάνιση και τιμή καθορίζουν την αγορά αλιευμάτων

Η εμφάνιση του προϊόντος σε ποσοστό 59% και η τιμή σε ποσοστό 52% είναι οι δύο καθοριστικοί παράγοντες για την αγορά του, σύμφωνα με τις απαντήσεις που έδωσαν οι συμμετέχοντες στο Ευρωβαρόμετρο, αυξημένοι και οι δύο σε σχέση με την προηγούμενη έρευνα, δύο χρόνια πριν, ενώ υποχώρησε ελαφρώς, κατά μία ποσοστιαία μονάδα, στο 41% ο παράγοντας της προέλευσης του προϊόντος. Ακόμη, ένα ποσοστό της τάξης του 23% απάντησε πως η φίρμα, οι ενδείξεις ποιότητας και το πόσο εύκολη είναι η παρασκευή τους παίζουν ρόλο κατά την επιλογή θαλασσινών. Το μικρότερο ποσοστό, 17%, καταλαμβάνει ο παράγοντας περιβαλλοντικών ή κοινωνικών επιπτώσεων. Στην Ελλάδα, το 81% των ερωτηθέντων δήλωσε πως είναι κυρίαρχος ο παράγοντας της εμφάνισης και το 78% της τιμής. Ο παράγοντας του κόστους είναι πρωτίστως σημαντικός για τους Σλοβάκους, κατά 73%, και για τους Ούγγρους κατά 70%, ενώ οι Ολλανδοί σε ποσοστό 32% δίνουν έμφαση στις κοινωνικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις, όταν στην Ελλάδα το αντίστοιχο ποσοστό καταγράφηκε στο 7%.

-Διαφήμιση-
συμβουλευτική στον αγροτικό τομέα