Διετία επενδύσεων σε νέα ψυγεία και διαλογητήριο για τον ΑΣ Ζαγοράς

Διεύρυνση εξαγωγικού δικτύου και αποθηκευτικής δυναμικότητας σχεδιάζει ο συνεταιρισμός

Με ακόμη μία σημαντική διάκριση για την εξαγωγική δραστηριότητα που αναπτύσσει στα μήλα υπό το εμπορικό σήμα «Ζαγορίν» υποδέχθηκε τη νέα χρονιά ο Αγροτικός Συνεταιρισμός Ζαγοράς Πηλίου, καθώς απέσπασε χρυσό βραβείο ως «Top Branded Export Product» στο πλαίσιο της διοργάνωσης «Greek Exports Forum & Awards 2020». «Πέρα από τιμή για εμάς, η διάκριση αυτή σημαίνει και ευθύνη να συνεχίσουμε να παράγουμε προϊόντα υψηλής ποιότητας», δηλώνει στην «ΥΧ» ο Διονύσης Βαλασσάς, γενικός διευθυντής του συνεταιρισμού, που συμπληρώνει φέτος 105 από την ίδρυσή του.

Το 2021 συμπίπτει όμως και με άλλες σημαντικές επετείους, όπως αυτή των 35 χρόνων από την πρώτη απευθείας εξαγωγή (το 1986, δηλαδή πριν από την πτώση του τείχους, στην τότε Δυτική Γερμανία), αλλά και την εκπόνηση του εμπορικού σήματος «Ζαγορίν». Έρχεται, επίσης, 25 χρόνια μετά την «κατάκτηση» της Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης για τα μήλα Ζαγοράς-Πηλίου (τα πρώτα μήλα στην Ευρώπη που έλαβαν ΠΟΠ), αλλά και την πρώτη φορά που η χαρακτηριστική οβάλ ετικέτα επικολλήθηκε σε προϊόν του συνεταιρισμού.

Στα 4,76 εκατ. ευρώ ο προϋπολογισμός

Ο κ. Βαλασσάς παρουσιάζει στην «ΥΧ» τα επενδυτικά σχέδια που βρίσκονται σε εξέλιξη και αναμένεται να αυξήσουν την αποθηκευτική δυναμικότητα του ΑΣ Ζαγοράς κατά 4 εκατ. κιλά από τα περίπου 10 εκατ. κιλά που είναι τώρα, αλλά και να διασφαλίσουν ακόμη περισσότερο την ποιότητα των προϊόντων του. Ο προϋπολογισμός των επενδύσεων ανέρχεται σε 4,76 εκατ. ευρώ, εντάσσονται στο Μέτρο 4.2.1 του ΠΑΑ και αναμένεται να ολοκληρωθούν μέχρι την επόμενη χρονιά. Αφορούν επέκταση των ψυκτικών εγκαταστάσεων, με το εγχείρημα να βρίσκεται στο στάδιο της αδειοδότησης. Επιπλέον, μέχρι τη νέα περίοδο, που ξεκινά τον Σεπτέμβριο, το δυναμικό συνεταιριστικό σχήμα θα διαθέτει διαλογητήριο-συσκευαστήριο υπερσύγχρονης τεχνολογίας εξειδικευμένο στα μήλα, αλλά και νέα γραμμή διαλογής και συσκευασίας για άλλα φρούτα.

«Έχει, ήδη, δρομολογηθεί η παραγγελία του μηχανήματος», αναφέρει σχετικά με το πρώτο ο κ. Βαλασσάς, εξηγώντας ότι πρόκειται για ένα πολύπλοκο σύστημα, το οποίο αναμένεται να αναβαθμίσει κατά πολύ την ποιοτική ταξινόμηση μήλων, ελέγχοντας το μέγεθος, αλλά και άλλες παραμέτρους, όπως το χρώμα, ενώ θα παρέχει και δυνατότητα ελέγχου στο εσωτερικό του φρούτου. Παράλληλα, εντός του 2021 θα πραγματοποιηθεί και η αγορά ενός μικρότερου μηχανήματος για προϊόντα, όπως ακτινίδια, αχλάδια και φιρίκια. «Οι επενδύσεις αυτές είναι σημαντικές για τον συνεταιρισμό, αλλά και το μέλλον της περιοχής που θα καθορίσουν την επόμενη 20ετία», αναφέρει χαρακτηριστικά ο διευθυντής του ΑΣ Ζαγοράς.

Οι σκέψεις για τη μεταποίηση

Βασικός και διακηρυγμένος στόχος του συνεταιρισμού είναι να μπει δυναμικά και στον χώρο της μεταποίησης μήλου, που αποτελεί και το σημαντικότερο προϊόν του. Διαθέτοντας, ήδη, στην γκάμα του πετιμέζι από ΠΟΠ φιρίκια Πηλίου, αλλά και κάποια γλυκά του Γυναικείου Αγροτουριστικού Συνεταιρισμού της Ζαγοράς, ο συνεταιρισμός προσανατολίζεται στην παραγωγή χυμού μήλου, τσιπς μήλου, ξιδιού, μηλίτη, ακόμη και… τσίπουρου από μήλο.

Τα βήματα αυτά θα πραγματοποιηθούν μετά την ολοκλήρωση των επενδύσεων που βρίσκονται σε εξέλιξη. «Είναι μία στρατηγική που εξακολουθεί να ισχύει, μετατίθεται όμως για λίγο αργότερα», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Ματιές στην αγορά της Ινδίας

Σε ό,τι αφορά τις εξαγωγές, ανάλογα με το ύψος της παραγωγής και με δεδομένο ότι η οργάνωση επιδιώκει πρώτα να καλύψει το πελατολόγιο του εσωτερικού, όπου το εμπορικό του σήμα έχει υψηλή αναγνωρισιμότητα, το ποσοστό που φεύγει στο εξωτερικό κυμαίνεται συνήθως μεταξύ 20%-30%.

Πέρα από το τρίγωνο Αιγύπτου-Ισραήλ-Κύπρου, αλλά και τα Βαλκάνια, ο ΑΣ Ζαγοράς έχει κάνει από πέρυσι ένα άνοιγμα στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, ενώ για το μέλλον «βλέπει» και τη μεγάλη αγορά της Ινδίας. «Τα μήλα είναι ο κορμός των εξαγωγών μας, ένα δεύτερο προϊόν που εξάγεται κάποιες φορές είναι το ακτινίδιο», εξηγεί ο κ. Βαλασσάς, ενώ ως έτερο δυναμικό πόλο, λόγω της αυξητικής τάσης στην παραγωγή, αναφέρει το κάστανο, το οποίο τα τελευταία χρόνια κατευθύνεται κυρίως στο εξωτερικό, όμως φέτος σημαντικές ποσότητες κατευθύνθηκαν και στην εγχώρια αγορά.

Όσον αφορά την παραγωγή του 2020, ο κ. Βαλασσάς τονίζει ότι η διαχείριση που πραγματοποίησε ο συνεταιρισμός και η απορρόφηση της αγοράς βοήθησαν να εξισορροπηθούν οι απώλειες από τις χαλαζοπτώσεις του περασμένου Μαΐου. Ο ίδιος σημειώνει ότι οι συνθήκες που διαμόρφωσε η πανδημία λειτούργησαν ευνοϊκά για την κατανάλωση φρούτων και λαχανικών, η οποία ενδεικτικά το δίμηνο Μαρτίου- Απριλίου (που αντιστοιχεί στο πρώτο λοκντάουν) ήταν αυξημένη κατά 30%.