Χριστίνα και Αντώνης Χρυσούλας: Το «taxidi» ενός ελαιολάδου από το ανατολικότερο άκρο της Κρήτης στις ευρωπαϊκές αγορές

Από το ανατολικότερο άκρο της Κρήτης, τη Ζάκρο, δύο νέα αδέρφια καλούν Έλληνες και ξένους καταναλωτές να γίνουν συνοδοιπόροι σε ένα ταξίδι στην ιστορία και τον κόσμο του ελαιολάδου. Να γνωρίσουν και να πάρουν μαζί τους ένα προϊόν με βαθιές ρίζες στον τόπο και τον χρόνο, το οποίο, όμως, έχει παραχθεί με τη φιλοσοφία να ταξιδεύει σε κάθε γωνιά του πλανήτη.

Η Χριστίνα και ο Αντώνης Χρυσούλας πριν από τρία χρόνια πήραν την απόφαση να δώσουν υπεραξία στο οικογενειακό προϊόν, το εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο, ακολουθώντας πιο φιλοπεριβαλλοντικές καλλιεργητικές πρακτικές και τυποποιώντας το με την ετικέτα «taxidi olive farm».

«Μεγαλώσαμε στην Κρήτη, σπουδάσαμε στην Αθήνα σε διαφορετικό αντικείμενο και το 2018 αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με την οικογενειακή δραστηριότητα παραγωγής ελαιολάδου, που ξεκινά από τους προπαππούδες μας, θέλοντας να πάμε ένα βήμα παραπέρα την καλλιέργεια. Σήμερα διαθέτουμε 1.000 ελαιόδεντρα της ποικιλίας Κορωνέικη», αναφέρει στην «ΥΧ» η Χριστίνα.

Με την επιθυμία να βασιστούν στη σύγχρονη γνώση, επέλεξαν να εκπαιδευτούν στον τομέα του ελαιολάδου. Όπως εξηγεί ο Αντώνης, «πριν ξεκινήσουμε, παρακολουθήσαμε αρκετά σεμινάρια που αφορούσαν την παραγωγή ποιοτικού ελαιολάδου και την καλλιέργεια της ελιάς. Αν και υπήρχε η παραδοσιακή γνώση από γονείς και παππούδες, θεωρούσαμε πολύ σημαντικό να εκπαιδευτούμε στις σύγχρονες πρακτικές και να μάθουμε τις εξελίξεις για τον τομέα του ελαιολάδου. Για αυτό παρακολουθήσαμε ένα πρόγραμμα στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο για τη μεταποίηση και την τυποποίηση προϊόντων, αλλά και σεμινάρια από ιδιωτικούς φορείς τόσο στην Αθήνα όσο και στην Κρήτη, σε ό,τι έχει να κάνει με το κλάδεμα και την άρδευση».

Τυποποίηση

Η άποψη ότι τα αγροτικά προϊόντα πρέπει να έχουν ταυτότητα για να αποκτήσουν την υπεραξία που τους αξίζει τους οδήγησε στην τυποποίηση του προϊόντος τους. «Επιλέξαμε να πορευθούμε με τη δική μας ετικέτα επειδή θεωρούμε ότι τόσο το ελαιόλαδο όσο και τα υπόλοιπα αγροτικά προϊόντα πρέπει να έχουν μία ταυτότητα για να μπορούν να πάρουν και την υπεραξία και να χτιστεί μία σχέση εμπιστοσύνης ανάμεσα στον καταναλωτή και στον παραγωγό. Δίνεται, επίσης, η δυνατότητα στον παραγωγό να προωθήσει στο κοινό τη δική του φιλοσοφία μέσω της δικής του επωνυμίας», τονίζει η Χριστίνα.

Η φιλοσοφία της φυσικής καλλιέργειας

Η φιλοσοφία που θέλουν να προβάλλουν μέσω της δικής τους ετικέτας είναι αυτή της φυσικής καλλιέργειας. Όπως εξηγούν, «πυρήνας της φιλοσοφίας μας είναι αυτό που λέμε αγροοικολογία, είναι μία ομπρέλα που καλύπτει στην ουσία διαφορετικές προσεγγίσεις, όπως είναι η βιοδυναμική ή αναγγενητική γεωργία, που δίνει πολύ μεγάλη έμφαση στην ανάπτυξη ενός υγιούς οικοσυστήματος, με πρώτο και κύριο μέλημα τη φροντίδα του εδάφους.

Να έχουμε, δηλαδή, δυνατά και παραγωγικά δέντρα που θα αντέξουν στις ξηρασίες που πρόκειται να έρθουν. Επίσης, το έδαφος έχει πολύ σημαντικό ρόλο στη μεγάλη πρόκληση της εποχής, την κλιματική αλλαγή. Να μπορεί να αποθηκεύει, δηλαδή, μεγάλες ποσότητες νερού, αν είναι σωστά φροντισμένο».

Οι πρακτικές, όμως, που ακολουθούν δεν σταματούν στο επίπεδο της καλλιέργειας. Όπως εξηγεί ο Αντώνης, «δίνουμε μεγάλη σημασία στον τρόπο συγκομιδής, δηλαδή, να πηγαίνουν οι ελιές στο ελαιουργείο όσο το δυνατόν πιο σύντομα και να αποθηκεύονται σωστά για να αερίζονται. Έχουμε, επίσης, επιλέξει ένα καλό ελαιουργείο σε κοντινό χωριό με σύγχρονα μηχανήματα, ώστε να παίρνουμε καθαρά μόνο το δικό μας ελαιόλαδο, γιατί το ελαιουργείο του συνεταιρισμού, στο χωριό της Ζάκρου, έχει κοινή άλεση». Όσον αφορά τη συγκομιδή, η Χριστίνα προσθέτει ότι «έχουμε αρχίσει να συγκομίζουμε νωρίτερα τον καρπό μας.

Δηλαδή, ξεκινάμε τέλη Οκτώβρη με αρχές Νοέμβρη, ούτως ώστε μέσα Δεκέμβρη να τελειώσουμε. Είναι σημαντικό ο καρπός να βρίσκεται στο σωστό στάδιο ωρίμανσης για να πάρουμε τις φαινόλες και τα οργανοληπτικά χαρακτηριστικά που θέλουμε να έχει το ελαιόλαδό μας».

Προώθηση προϊόντων

Οι συγκυρίες των τελευταίων χρόνων, όπως τα ακραία καιρικά φαινόμενα και η πανδημία του κορωνοϊού, δυσκολεύουν την επίτευξη νέων συνεργασιών για την προώθηση των προϊόντων εξηγούν τα δύο αδέρφια. «Η δική μας επιθυμία είναι να αναπτύξουμε δίκτυα απευθείας πελατών, γιατί μας ενδιαφέρει η σχέση παραγωγού-καταναλωτή.

Γι’ αυτό, οι καταναλωτές μπορούν να βρουν και να παραγγείλουν το ελαιόλαδό μας μέσω της ιστοσελίδας μας. Από εκεί και πέρα, η δεύτερη θέση στον Παγκρήτιο Διαγωνισμό Ελαιολάδου και η ασημένια διάκριση σε έναν ακόμη διαγωνισμό, αλλά και η προσοχή που έχουμε δείξει στην ποιότητα του προϊόντος μας βοήθησαν να μπούμε σε κάποια καλά εστιατόρια στην Κρήτη.

Το γεγονός αυτό έχει αρχίσει και λειτουργεί πολλαπλασιαστικά, γιατί ο κόσμος έχει αρχίσει να δοκιμάζει και να γνωρίζει το προϊόν. Το ελαιόλαδο “taxidi olive farm” ταξιδεύει, επίσης, σε χώρες του εξωτερικού, όπως η Αυστρία και η Γερμανία και σιγά-σιγά και η Γαλλία».

Επόμενα σχέδια

Η ανάπτυξη του δικτύου τους και η αύξηση των πωλήσεων βρίσκονται στα επόμενα σχέδιά τους, όπως εξηγούν. Το μεγάλο, όμως, βήμα που σχεδιάζουν είναι αυτό της δραστηριοποίησης στον χώρο του ελαιοτουρισμού.

«Επιθυμούμε να δημιουργήσουμε έναν τόπο συνάντησης παραγωγών, αλλά και ανθρώπων που αγαπούν το ελαιόλαδο, στον οποίο θα μπορούν να ανταλλάσσουν απόψεις και γνώσεις για νέες πρακτικές στον τομέα του ελαιολάδου. Οτιδήποτε έχει να κάνει με μία μετάβαση σε ένα πιο φιλοπεριβαλλοντικό πρότυπο γεωργίας», καταλήγουν τα δύο αδέρφια.