Τι ζητούν οι ανερχόμενες αγορές βιολογικών της Μέσης Ανατολής

Μπορεί η πλειονότητα της κατανάλωσης βιολογικών προϊόντων να συγκεντρώνεται στις αγορές των ΗΠΑ και της Ευρώπης, οι οποίες απορροφούν σχεδόν τα 9/10 των προϊόντων, ωστόσο, υπάρχουν ανερχόμενες αγορές, όπως αυτές των κρατών της Μέσης Ανατολής, που παρουσιάζουν εξαγωγικό ενδιαφέρον, δεδομένης και της μικρής εσωτερικής παραγωγής που εμφανίζουν ορισμένα από αυτά τα κράτη.

Πρόκειται για μία περιοχή μεγαλύτερη από τα 7 εκατ. τετραγωνικά χιλιόμετρα, που εκτείνεται από την Κύπρο και τον Λίβανο έως τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ), το Ομάν και την Υεμένη, με πληθυσμό της τάξεως των 470 εκατ. κατοίκων (σύμφωνα με στοιχεία του 2021), όπως αναφέρει σε σχετική ανάλυσή της η ιστοσελίδα BioEco Actual, στο πλαίσιο του ετήσιου λευκώματός της για το 2023 και τις τάσεις του 2024.

Οι αγορές-στόχοι

Από τη μία, το Ισραήλ, ως πρωτογενής αγορά βιολογικών προϊόντων, και, από την άλλη, η Σαουδική Αραβία, με τις ανοδικές της τάσεις, καθώς και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, που έχουν πρωτοπορήσει διεθνώς ως το πρώτο κράτος το οποίο όρισε υπουργό για τη Διασφάλιση των Τροφίμων και των Υδάτων, φιλοδοξώντας να κυριαρχήσει έως το 2051 με την εθνική στρατηγική για την επισιτιστική ασφάλεια, αρκετά κράτη της Μέσης Ανατολής θεωρούνται αγορές-στόχοι για τα βιολογικά προϊόντα. Αρκετές αλυσίδες, άλλωστε, όπως η γαλλική Carrefour ή οι βρετανικές Spinneys και Waitrose, είτε έχουν παρουσία είτε την επιδιώκουν σε αυτές τις αγορές.

Η αγορά βιολογικών του Ισραήλ εκτιμήθηκε στα 68 εκατ. ευρώ το 2019, με τα βιολογικά τρόφιμα να αντιπροσωπεύουν το 13% των πωλήσεων νωπών προϊόντων, όπως αναφέρεται στην ανάλυση, η οποία επικαλείται στοιχεία της Agence BIO France. Έχοντας φτάσει στα 52 εκατ. ευρώ το 2018 και με την πρόβλεψη να αναπτύσσεται κατά 14,8% ετησίως έως το 2026, η αγορά της Σαουδικής Αραβίας εμφανίζει το δικό της ξεχωριστό ενδιαφέρον, καθώς το 80% των βιολογικών τροφίμων που καταναλώνονται εγχώρια είναι εισαγόμενα. Μάλιστα, το αυξημένο ενδιαφέρον των νέων για ποιοτικά και υγιεινά προϊόντα, με τα 2/3 της αγοράς να αποτελούνται από άτομα κάτω των 30 ετών, συνιστά επιπλέον κίνητρο.

Αυξανόμενο ενδιαφέρον για την κατανάλωση βιολογικών προϊόντων εμφανίζει, βέβαια, και η αγορά των ΗΑΕ, ιδιαίτερα από τη γενιά Y, που αποτελεί τους σημερινούς 30άρηδες και 40άρηδες, η οποία και εστιάζει περισσότερο στην κατανάλωση υγιεινών τροφίμων. Η αξία της συγκεκριμένης αγοράς ανερχόταν στα 113 εκατ. ευρώ το 2015, σύμφωνα και πάλι με στοιχεία του γαλλικού Agence BIO. Οι πρωτοβουλίες της χώρας για την επισιτιστική ασφάλεια αναδεικνύουν, μάλιστα, και την αυξανόμενη ζήτηση για διαφάνεια, διαθεσιμότητα, αλλά και εκπαίδευση ως προς τα βιολογικά, όπως επισημαίνεται.