Το ελαιόλαδο της Κορίνθου κάνει θραύση στη Σιγκαπούρη

Δύο αδέλφια, με εφαλτήριο το Μελίσσι Κορινθίας, έδωσαν σε δύο γηγενείς ποικιλίες, που δεν είχαν τυποποιηθεί μέχρι πρότινος, το διαβατήριο της εξωστρέφειας

Το ελαιόλαδο της Κορίνθου κάνει θραύση στη Σιγκαπούρη
Οι αδελφοί Κλουτσινιώτη αποφάσισαν να κερδίσουν, για λογαριασμό του κορινθιακού ελαιολάδου, το στοίχημα της τυποποίησης

Οι φίλοι του τον αποκαλούν «λαδέμπορο». Τον ίδιο δεν τον ενοχλεί ο χαρακτηρισμός, αν και προτιμά κάτι πιο στιβαρό και πιο καλαίσθητο. Όπως η συσκευασία, όπου έβαλε το ελαιόλαδο της Κουτσουρελιάς και της Μεγαρίτικης, δύο γηγενών –και υποτιμημένων– ποικιλιών ελιάς της κορινθιακής γης, οι οποίες δεν είχαν τυποποιηθεί μέχρι τότε.

Ο 27χρονος Θάνος Κλουτσινιώτης, με σπουδές στα οικονομικά, και ο 29χρονος αδελφός του, Πάνος, χημικός μηχανικός με ειδίκευση στα τρόφιμα, ακύρωσαν το 2012 –κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή– ένα εισιτήριο χωρίς επιστροφή για μια χώρα της Δυτικής Ευρώπης. Αντί να αναζητήσουν την τύχη τους εκτός συνόρων και να γίνουν τμήμα της αλυσίδας αυτού που ονομάζουμε «brain drain» (διαρροή «εγκεφάλων» στο εξωτερικό), έβαλαν επαγγελματικό στοίχημα να δώσουν brand στο ελαιόλαδο της Κορινθίας, φτιάχνοντας ένα premium προϊόν με υψηλή προστιθέμενη αξία για τους παραγωγούς και για τους ίδιους.

Σήμερα, μόλις τέσσερα χρόνια μετά, η εταιρεία τους, Melissi&Co, με το σήμα Ladolea, καταφέρνει να ανοίξει για το κορινθιακό ελαιόλαδο την αγορά της Σιγκαπούρης και ετοιμάζεται για το μεγάλο βήμα, αυτό της επέκτασης στις ΗΠΑ. Οι έξι κωδικοί εξαιρετικά παρθένου ελαιολάδου –εκτός από την ελληνική αγορά– είναι ήδη παρόντες σε delicatessen, αλυσίδες ξενοδοχείων, concept stores και βραβευμένα με αστέρια Michelin εστιατόρια σε Γερμανία, Αγγλία, Γαλλία, Ισπανία, Λουξεμβούργο και Σουηδία. Τον χρυσό της κορινθιακής γης γεύονται εξάλλου απαιτητικοί καταναλωτές στην Αυστραλία, τη μακρινή Νέα Ζηλανδία και την Ταϊβάν.

Οι διακοπές αποδείχθηκαν χρυσός

Με οικογενειακά κτήματα ελιάς στο Μελίσσι Κορινθίας, αλλά χωρίς καμία άλλη σύνδεση με την πρωτογενή παραγωγή, οι αδελφοί Κλουτσινιώτη αποφάσισαν να κερδίσουν, για λογαριασμό του κορινθιακού ελαιολάδου, το στοίχημα της τυποποίησης: «Κάνοντας ολιγοήμερες διακοπές στο Μελίσσι, σε μια περίοδο που βρισκόμασταν με το ένα πόδι στην Ελλάδα και με το άλλο εκτός, πέσαμε στη συλλογή ελαιοκάρπου. Ο Πάνος επέμενε στην ιδέα να δούμε πώς μπορούμε να συνδέσουμε την επαγγελματική μας τύχη με αυτό το εξαιρετικό προϊόν», λέει στην «ΥΧ» ο Θάνος Κλουτσινιώτης, εξηγώντας πώς γεννήθηκε η Melissi&Co.

Με επενδυτές τους γονείς τους και αρχικό κεφάλαιο 30.000 ευρώ, ο Θάνος και ο Πάνος ξεκίνησαν έναν μαραθώνιο επαφών με τους παραγωγούς της περιοχής, με ειδικούς επιστήμονες του κλάδου της υγείας και γευσιγνώστες. Η ποιότητα του τελικού προϊόντος, η τεχνογνωσία σε επίπεδο καλλιεργητικών μεθόδων, οι εξαντλητικές δοκιμές σε όλα τα στάδια της ελαιοποίησης, πάντα σε συνεργασία με τους παραγωγούς, ήταν το θεμέλιο, στο οποίο οικοδόμησαν το brand Ladolea.

Αυτό που έκανε, ωστόσο, τη διαφορά, φέρνοντας και την πρώτη παραγγελία από το εξωτερικό και, μάλιστα, από την άκρως ανταγωνιστική αγορά της Ισπανίας, ήταν η συσκευασία του ελαιολάδου. Άλλωστε, για τη συσκευασία τους τα προϊόντα της Melissi&Co έχουν σαρώσει διεθνή βραβεία ανά τον κόσμο, από τη «Μέκκα» του μοντερνισμού στο φαγητό, τη Νέα Υόρκη, μέχρι το Τόκιο. «Θέλαμε να αποτυπώσουμε τη στιβαρή εικόνα της Ελλάδας με μια πιο σύγχρονη υπογραφή. Την ιδέα μας την έδωσε το Μουσείο της Αρχαίας Κορίνθου και, πιο συγκεκριμένα, ο αρύβαλλος: το σκεύος όπου έβαζαν το ελαιόλαδο με το οποίο άλειφαν το σώμα τους οι αθλητές των Ολυμπιακών Αγώνων», σημειώνει ο ιδρυτής της Melissi&Co για τη συσκευασία.

Υπό την καθοδήγηση των αδελφών Κλουτσινιώτη, αγγειοπλάστες δημιούργησαν μια σύγχρονη εκδοχή του αρύβαλλου, χειροποίητα κεραμικά αγγεία, τα οποία φιλοξένησαν το εξαιρετικό προϊόν, αποτελώντας, σε συνδυασμό με την ποιότητα, το διαβατήριο για τις αγορές του κόσμου.

Ψυχρή έκθλιψη

Το ελαιόλαδο της Κορίνθου  κάνει θραύση στη ΣιγκαπούρηΗ Μεγαρίτικη ποικιλία από τα ελαιόδεντρα που φύονται στις ορεινές περιοχές της Κορινθίας βρήκε το… σπίτι της στη μαύρη συσκευασία Ladolea, ενώ η ποικιλία Κουτσουρελιά ή Πατρινιά, που φύεται σε παραθαλάσσιους ελαιώνες βιολογικής καλλιέργειας, στεγάστηκε στο λευκό δοχείο. Την τελική ποιότητα των ελαιολάδων εγγυάται η όλη παραγωγική διαδικασία, που ξεκινά από τη συγκομιδή των άγουρων ελαιοκάρπων, συνεχίζεται με την άμεση μεταφορά προς ψυχρή έκθλιψη σε διφασικό πιστοποιημένο ελαιοτριβείο και ολοκληρώνεται με την τυποποίηση χωρίς τη χρήση οποιουδήποτε μηχανισμού φιλτραρίσματος.

Από το λάδι στο λιοτρίβι και το… ξύδι

Σήμερα, οι ιδρυτές της Melissi&Co βάζουν τον πήχη ακόμη πιο ψηλά. Έχοντας αποκτήσει την εμπειρία από τη διαχείριση και την ποιοτική ελαιοποίηση της ελιάς, στοχεύουν στη δημιουργία δικού τους ελαιοτριβείου στην περιοχή, ερευνούν την προοπτική μονάδας τυποποίησης, πειραματίζονται με τους 12 στενούς τους συνεργάτες, τους παραγωγούς, νέα προϊόντα και ετοιμάζονται να γυρίσουν «door to door» την αφρόκρεμα της διεθνούς γαστρονομίας, αναζητώντας νέα κανάλια διάθεσης.

Ήδη, η εταιρεία έχει εντάξει στο προϊοντικό της χαρτοφυλάκιο ένα νέο προϊόν, το γλυκό ξίδι, με βάση το βιολογικό αγιωργίτικο κρασί, το πετιμέζι και φλούδες περγαμόντου, ενώ πειραματίζεται με δύο νέα προϊόντα με βασικό συστατικό την ελιά.

«Μέχρι πολύ πρόσφατα ήμασταν όλοι βολεμένοι. Δεν είχαμε ανάγκη να μάθουμε. Σήμερα, που όλο αυτό καταρρέει, είναι η ώρα να δώσουμε τις δικές μας απαντήσεις», καταλήγει ο Θάνος Κλουτσινιώτης. Η δική τους απάντηση είναι κάτι παραπάνω από ηχηρή, αφού το Ladolea, φέτος το καλοκαίρι, στην πιο ταραγμένη περίοδο της πρόσφατης πολιτικο-οικονομικής Ιστορίας της χώρας, έκανε ρεκόρ παραγγελιών από διεθνείς αγορές.

Νατάσα Φραγκούλη