Φεύγει από την Apivita, μένει στα αρωματικά φυτά η οικογένεια Κουτσιανά

Η επόμενη μέρα μετά το τέλος εποχής στην εμβληματική εταιρεία

των Τάνιας Γεωργιοπούλου, Γιάννη Τσατσάκη

Σε ισπανικά χέρια πέρασε εξ ολοκλήρου από την αρχή του 2021 η Apivita, με τον ιδρυτή και πρόεδρό της, Νίκο Κουτσιανά, να προχωρά στην πώληση και του μειοψηφικού πακέτου που διατηρούσε από το 2017, όταν η Exea, εταιρεία χαρτοφυλακίου της οικογένειας Puig είχε εξαγοράσει την πλειονότητα των μετοχών. Παράλληλα, ο κ. Κουτσιανάς αποχώρησε από τη θέση του προέδρου της εταιρείας, την οποία πλέον έχει αναλάβει ο Manuel Puig.

Ο άνθρωπος που, μαζί με τη σύζυγό του, Νίκη, ίδρυσαν την Apivita το 1979 και την ανέδειξαν σταδιακά σε μια επιχείρηση-«διαμάντι» (όπως τη χαρακτήρισαν οι νέοι ιδιοκτήτες), η οποία εξάγει φυσικά καλλυντικά από ελληνικά βότανα σε 15 χώρες, έκρινε ότι ήρθε ο καιρός να αφήσει πίσω του αυτό το κομμάτι της επιχειρηματικής του δραστηριότητας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το ζευγάρι, πιθανότατα σε συνεργασία με την κόρη του, Σοφία, πρόκειται μέχρι το καλοκαίρι να ανακοινώσουν τα νέα επιχειρηματικά τους σχέδια, τα οποία και πάλι θα έχουν σχέση με τον τομέα των αρωματικών φυτών, τις πολλαπλές ευεργετικές τους ιδιότητες και την ολιστική φροντίδα και προσέγγιση του ανθρώπινου οργανισμού.

Τα κοινά σημεία με Puig

Είναι αλήθεια ότι τα τελευταία χρόνια οι μνηστήρες για την απόκτηση της Apivita ήταν πολλοί. Ωστόσο, όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, «σημαντικό κριτήριο στην επιλογή της Puig, από πλευράς της οικογένειας Κουτσιανά, αποτέλεσε το γεγονός ότι παρά το μεγάλο μέγεθός της και την παγκόσμια παρουσία της, παραμένει κατά βάση μια οικογενειακού χαρακτήρα και ιδιοκτησίας εταιρεία».

Η Puig ιδρύθηκε από τον Αntonio Puig το 1914 και τώρα στο τιμόνι βρίσκεται η τρίτη γενιά. Εδρεύει στη Βαρκελώνη, διαθέτει τρία εργοστάσια στην Ισπανία και ένα στη Γαλλία και κατέχει πολύ γνωστά σήματα στον κλάδο των αρωμάτων (Carolina Herrera, Nina Ricci, Paco Rabanne, Jean Paul Gaultier), τα πολυτελή καταστήματα αρωμάτων Penhaligon’s και L’Artisan Parfumeur, καθώς και άδειες για την παραγωγή των αρωμάτων Prada, Valentino και Comme des Garçons.

Τα προϊόντα της πωλούνται σε πάνω από 150 χώρες σε όλο τον κόσμο και έχει 22 θυγατρικές εταιρείες. «Η Apivita είναι ένα cult brand (“μάρκα λατρείας”) που προσφέρει φυσικές λύσεις ομορφιάς από μελισσοκομικά προϊόντα και μεσογειακά φυτικά εκχυλίσματα ενισχυμένα με κοσμητολογία αιχμής, ως μία καινοτόμος υπεύθυνη εταιρεία», τόνισε, μεταξύ άλλων, στο δικό του μήνυμα, ο διευθύνων σύμβουλος της Apivita, Herve Lesieur, που βρίσκεται στο διοικητικό συμβούλιο από το 2017, όταν και απέκτησε πλειοψηφικό ποσοστό η Exea.

Η εταιρεία φαίνεται ότι έχει καταφέρει να βελτιώσει σημαντικά τις οικονομικές της επιδόσεις. Σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες οικονομικές καταστάσεις, ο κύκλος εργασιών ανήλθε σε 47,8 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 9,67% σε σχέση με την προηγούμενη χρήση, συμπληρώνοντας μια τριετία δυναμικών ρυθμών ανάπτυξης.

Ενίσχυση εξωστρέφειας

Η εντυπωσιακή αύξηση των πωλήσεων το 2019 αποδίδεται από τη διοίκηση κατά ένα μέρος στην ενίσχυση της παρουσίας των προϊόντων της εταιρείας στην ώριμη αγορά της Ελλάδας, κυρίως μέσα από το κανάλι του φαρμακείου, αλλά και στην αύξηση της εξαγωγικής δραστηριότητας.

Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στις οικονομικές καταστάσεις, «στο πλαίσιο της προσπάθειας εισόδου σε νέες διεθνείς αγορές, όπως Πορτογαλία, Βουλγαρία, Τυνησία, Ηνωμένο Βασίλειο, Βέλγιο, Ολλανδία, Λουξεμβούργο, Κίνα, Γαλλία κ.ά., αναπτύσσονται νέα πρωτοποριακά προϊόντα και βελτιώνεται περαιτέρω η ποιότητα προϊόντων και υπηρεσιών, με τελικό στόχο τη διεθνή ανάπτυξη και την ενίσχυση της εξωστρέφειας της εταιρείας».

Τονίζεται, επίσης, ότι η Αpivita είναι η πρώτη ελληνική εταιρεία με πιστοποίηση Β Corporation από τον ομώνυμο οργανισμό, που την καθιστά «μέλος ενός διεθνούς δικτύου εταιρειών που οραματίζεται να συνδυάσει επιχειρηματικότητα, προστασία του περιβάλλοντος και κοινωνική ευημερία».

Οι θυγατρικές σε ΗΠΑ, Ιαπωνία και ο «λογαριασμός» της πανδημίας

Τα καθαρά κέρδη του 2019 διαμορφώθηκαν, σύμφωνα με τις τελευταίες οικονομικές καταστάσεις, σε 6,019 εκατ. ευρώ, ήταν δηλαδή οριακά αυξημένα σε σχέση με τα 6,018 εκατ. ευρώ του 2018, ενώ το σύνολο της καθαρής θέσης στις 31/12/2019 ανερχόταν σε 21,45 εκατ. ευρώ, έναντι 17,08 εκατ. ευρώ έναν χρόνο πριν, αύξηση που οφείλεται στα αποτελέσματα του 2019.

Την ίδια χρονιά, η Apivita προχώρησε στην οριστική εκκαθάριση και λύση της θυγατρικής της, Αpivita Japan, όπως επίσης και στην οριστική διαγραφή της συμμετοχής και των απαιτήσεων της επίσης θυγατρικής της, Apivita North America. Η διοίκηση εκτιμά ότι οι προοπτικές του κλάδου είναι ευοίωνες, ωστόσο παραδέχεται ότι η πανδημία θα έχει κάποιες επιπτώσεις στα μεγέθη της εταιρείας.

Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά, «οι αποφάσεις όλο και περισσότερων χωρών για επιβολή περιορισμών στις μετακινήσεις είχε ως άμεση συνέπεια την αύξηση του κόστους των μεταφορών, καθώς και την πτώση στις πωλήσεις των προϊόντων της Apivita».