Αυτό το άρθρο είναι 36 μηνών

Οπωροκηπευτικά: Φρακάρει η αγορά της ΕΕ, πιέζονται τιμές και εξαγωγές

20/04/2022
2' διάβασμα
oporokipeftika-frakarei-i-agora-tis-ee-piezontai-times-kai-exagoges-260835

Συνθήκες υπερπροσφοράς έχουν διαμορφωθεί στην ευρωπαϊκή αγορά οπωροκηπευπτικών συνεπεία του πολέμου στην Ουκρανία, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις τιμές των προϊόντων και τις επιλογές που έχουν να κάνουν οι εξαγωγείς. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Συνδέσμου Ελληνικών Επιχειρήσεων Εξαγωγής Διακίνησης Φρούτων Λαχανικών και Χυμών, Incofruit-Hellas, οι ελληνικές εξαγωγές φρούτων και λαχανικών μέχρι την περασμένη Παρασκευή 8 Απριλίου εμφάνιζαν πτώση 10,9% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι.

Η δύσκολη επιλογή

Κατά τον ειδικό σύμβουλο του Συνδέσμου, Γιώργο Πολυχρονάκη, οι συνθήκες που έχει διαμορφώσει ο πόλεμος έρχονται να συμπληρώσουν το χρόνιο πρόβλημα ανταγωνιστικότητας του κλάδου στη χώρα μας. Μεταφέροντας, δε, το κλίμα από τη φετινή Fruit Logistica στο Βερολίνο, εκτιμά ότι, προκειμένου να παραμείνει βιώσιμος ο κλάδος, πρέπει είτε να μειωθεί το κόστος παραγωγής με συγκεκριμένα μέτρα είτε να μετακυλισθεί στην κατανάλωση.

«Το κόστος παραγωγής, εμπορίου και διακίνησης φρούτων και λαχανικών –ηλεκτρικό ρεύμα, πετρέλαιο, λιπάσματα, φυτοπροστατευτικά, ξύλο, χαρτόνι ή πλαστικά για συσκευασίες– έχουν εκτοξευθεί τον τελευταίο χρόνο. Ο πόλεμος έχει επιδεινώσει τις αυξήσεις αυτές και έχει ήδη δημιουργήσει μια κατάσταση υπερπροσφοράς με πτώση των τιμών στην κατανάλωση της ΕΕ», αναφέρει χαρακτηριστικά.

«Οι κυρώσεις στη Ρωσία και η ακύρωση του συστήματος πληρωμών Swift αμφισβητούν κάθε συναλλαγή μαζί της», υπογραμμίζει. «Από τις αρχές Μαρτίου παρατηρείται υπερπροσφορά φρούτων και λαχανικών στην ΕΕ, τα οποία προορίζονταν για τη ρωσική αγορά και ανακατευθύνθηκαν μαζικά στην Ευρώπη», προσθέτει και υπενθυμίζει τα μέτρα που έχει προτείνει ο Σύνδεσμος όπως η απόσυρση προϊόντων στο πλαίσιο των οργανώσεων παραγωγών για την αποσυμφόρηση της προσφοράς στη λιανική, αλλά και η ενίσχυση του πετρελαίου κίνησης για τα φορτηγά διεθνών μεταφορών, μέτρο που, σύμφωνα με τον κ. Πολυχρονάκη, εφαρμόζουν χώρες όπως το Βέλγιο, η Ισπανία κ.ά.

ΓΡΑΦΤΗΚΕ ΑΠΟ: