Αφιέρωμα Ελκυστήρες: Πάνω από 3.000 τρακτέρ πουλήθηκαν στην Ελλάδα το 2021

CEMA: «Επίδοση-ρεκόρ τα 180.000 κομμάτια πανευρωπαϊκά»

Χρονιά ανάκαμψης για την ευρωπαϊκή αγορά τρακτέρ ήταν το 2021, σύμφωνα με την ετήσια ανασκόπηση του Eυρωπαϊκού Συνδέσμου Γεωργικών Μηχανημάτων (CEMA). Με βάση τα στοιχεία του CEMA, το δωδεκάμηνο του 2021 έκλεισε με 180.000 καταχωρίσεις γεωργικών ελκυστήρων.

Σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Μηχανημάτων (ΣΕΑΜ), πωλήθηκαν 3.034 τρακτέρ, επίδοση που χαρακτηρίστηκε από στελέχη της αγοράς ως ορόσημο για την ελληνική αγορά. Εκπρόσωποι εκ των σημαντικότερων επιχειρήσεων γεωργικών μηχανημάτων πραγματοποίησαν στην «ΥΧ» τον απολογισμό τους για το 2021. Επιπλέον, κατέθεσαν την άποψή τους για τις προοπτικές της τρέχουσας χρονιάς και τις πιθανές επιπτώσεις του ρωσοουκρανικού πολέμου στην αγορά μηχανημάτων.

Ευρώπη: Επίδοση δεκαετίας με 17% άνοδο

Όπως αναφέρει η πανευρωπαϊκή ανασκόπηση, το δωδεκάμηνο του 2021 καταχωρίστηκαν 17% περισσότερα τρακτέρ σε σχέση με το 2020. «Παρά το γεγονός ότι το 2020 η αγορά διαταράχθηκε από την πανδημία της Covid-19, ιδιαίτερα κατά το δεύτερο τρίμηνο, η εν λόγω αύξηση αποτελεί σημαντική βελτίωση για τις συνθήκες της αγοράς.

Μάλιστα, ο αριθμός των καταχωρίσεων γεωργικών ελκυστήρων ήταν ο υψηλότερος που έχει καταγραφεί εδώ και πάνω από μία δεκαετία. Αυτά τα εντυπωσιακά αποτελέσματα επιτεύχθηκαν παρά την ευρεία διαταραχή της παγκόσμιας κατασκευαστικής και εφοδιαστικής αλυσίδας, καθώς και των ελλείψεων προσωπικού, λόγω της εξάπλωσης της Covid-19», αναφέρει ο CEMA.

Ελλάδα: Σήμα ανάκαμψης το ορόσημο των 3.000 τρακτέρ

Ιδιαίτερα θετική ήταν η αποτίμηση του 2021 για τον κλάδο συνολικά, αλλά και για την εταιρεία του, όπως δήλωσε στην «ΥΧ» ο γενικός διευθυντής της «ΠΑΥΛΟΣ Ι. ΚΟΝΤΕΛΛΗΣ ΑΕΒΕ», Μπάμπης Μαυρίδης: «Το 2021 ήταν μια πάρα πολύ καλή χρονιά για τον τομέα των γεωργικών μηχανημάτων, τόσο των γεωργικών ελκυστήρων όσο και των παρελκομένων. Η υλοποίηση των Σχεδίων Βελτίωσης ώθησε την αγορά σε μια αύξηση των πωλήσεων ελκυστήρων κατά 7%, σε σύγκριση με το 2020.

Για την εταιρεία, και ιδιαίτερα για το γεωργικό τμήμα της, το 2021 ήταν μια εξαιρετική χρονιά. Καταφέραμε και κλείσαμε το έτος αυξάνοντας τόσο το μερίδιο αγοράς μας όσο και τις πωλήσεις μας. Σε σύγκριση με το 2020, αυξήσαμε το μερίδιό μας κατά 6 ποσοστιαίες μονάδες, κατέχοντας το 16,67% της αγοράς, ενώ οι πωλήσεις μας αυξήθηκαν κατά 63%, καθώς από 310 τεμάχια το 2020 παραδώσαμε 506 το 2021».

Παρατείνεται η απογραφή και η κυκλοφορία των γεωργικών ελκυστήρων

Σε ό,τι αφορά τα brands του ομίλου και τις επιδόσεις τους, ο κ. Μαυρίδης σημείωσε: «Ειδικότερα, όσον αφορά τη New Holland και με αρωγό την αύξηση του ποσοστού πωλήσεων των ειδικών τρακτέρ της ελληνικής αγοράς κατά 6% σε σχέση με πέρυσι, είχαμε μια θεαματική αύξηση των πωλήσεων.

Ανακτήσαμε το μερίδιο αγοράς μας, φτάνοντας το 15,03% και πετύχαμε 456 πωλήσεις. Σε αυτή την αύξηση πρωταγωνιστικό ρόλο έπαιξαν οι δενδροκομικές σειρές τρακτέρ της New Holland T3F, T4F/N/V και TD4F, με το σύνολο των πωλήσεων να επικεντρώνεται σε ελκυστήρες με ιπποδυνάμεις μεταξύ 70 και 100 Hp.

Στην Case IH, το brand μας με τα ποιοτικά τρακτέρ γενικής χρήσης («χωραφάδικα»), διατηρήσαμε το μερίδιό μας και τις πωλήσεις μας στο ίδιο επίπεδο με το 2020, παρά τη μείωση κατά 6% του ποσοστού των «χωραφάδικων» τρακτέρ της αγοράς. Οι σειρές που ξεχώρισαν ήταν η Farmall C σε ιπποδυνάμεις από 70 – 100 Ηp, οι Luxxum, Maxxum σε ιπποδυνάμεις από 100 – 130 Ηp και φυσικά η σειρά Puma σε ιπποδυνάμεις πάνω από 140 Ηp».

Για μια ιδιαίτερα θετική εικόνα πωλήσεων του κλάδου στην Ελλάδα έκανε λόγο στην «ΥΧ» ο Γιώργος Χίγκας, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας «Γ. ΧΙΓΚΑΣ-ΓΕΩΡΓΟΤΕΧΝΙΚΗ ΑΒΕΕ», επιχείρησης που εκπροσωπεί, μεταξύ άλλων, τα μηχανήματα της Claas: «Το 2021 ήταν πολύ καλή χρονιά για τον κλάδο μας.

Συγκεκριμένα, πουλήθηκαν 3.034 τρακτέρ, παρουσιάζοντας μια αύξηση 7% σε σχέση με τις πωλήσεις του 2020 που είχαν διαμορφωθεί στα 2.829 τρακτέρ. Από το σύνολο των 3.034 τρακτέρ που πουλήθηκαν το 2021, το 72% αφορούσε ειδικά τρακτέρ (δενδροκομικά, αμπελουργικά) και το υπόλοιπο 28% τρακτέρ ανοιχτής καλλιέργειας.

Η βασική αιτία που οδήγησε στη διαμόρφωση αυτών των μεγεθών αγοράς, τόσο για το 2021, όσο και για το 2020, ήταν η υλοποίηση των επενδυτικών προγραμμάτων, των Σχεδίων Βελτίωσης. Μετά από μια τετραετή αναμονή και με την αγορά να κινείται σε αυτό το διάστημα σε πολύ χαμηλά επίπεδα, περίπου 1.000 τρακτέρ ετησίως, η αξιολόγηση των αιτήσεων ένταξης, η κοινοποίηση των εγκρίσεων και η υλοποίηση των αγορών οδήγησαν σε αυτή την εκτόξευση της αγοράς», σημείωσε.

Στην αποτίμησή του για το 2021, ο διευθύνων σύμβουλος της επιχείρησης «Η ΔΗΜΗΤΡΑ ΑΕ», Φίλιππος Γοργίας, έκανε λόγο για τόνωση της αγοράς: «Το 2021 η εταιρεία μας πραγματοποίησε έναν πολύ ικανοποιητικό αριθμό πωλήσεων, καθώς υλοποιήθηκαν τα Σχέδια Βελτίωσης, ενώ η αγορά αφυπνίστηκε μετά από πολλά χρόνια ατονίας. Η εταιρεία φέτος διανύει το 67ο έτος λειτουργίας της και, παράλληλα, θα αγγίξει τον συνολικό αριθμό πωλήσεων 7.500 Lamborghini από την έναρξη των εισαγωγών της το 1976.

Η δυναμική μας συμμετοχή συνεχίζεται, καθώς και η παροχή υψηλού επιπέδου υπηρεσιών μετά την πώληση. Μετά τα θρυλικά Zetor και τα επιτυχημένα Lamborghini, ακολούθησε η ένταξη των Hurlimann στην γκάμα των τρακτέρ που εισάγει η εταιρεία. Έτσι, ενισχύεται ο στόχος να συνεχίσει να προσφέρει στους πελάτες της προϊόντα υψηλής ποιότητας. Εταιρεία αμιγώς αγροτική, με μακρά ιστορία στον κλάδο των γεωργικών μηχανημάτων, “Η ΔΗΜΗΤΡΑ” ξεχωρίζει από τον ανταγωνισμό στην εξειδίκευση και την άμεση εξυπηρέτηση».

Καταχωρίσεις ελκυστήρων στην ΕΕ (ανά χώρα)

Δύσκολοι οι πρώτοι μήνες του 2022, λένε οι Έλληνες εισαγωγείς

«Πράσινο» για μόνιμη μείωση ΦΠΑ σε αγροεφόδια και μηχανήματα

Την άποψη ότι οι αρχές του 2022 θα συνοδευτούν από πτώση στις πωλήσεις, έστω και πρόσκαιρη, εξέφρασαν στελέχη της ελληνικής αγοράς μηχανημάτων. Σχετικά με τις προοπτικές για το 2022, ο Γιώργος Χίγκας εμφανίστηκε συγκρατημένος, λέγοντας ότι «για το τρέχον έτος αναμένεται μια πρόσκαιρη ύφεση στην αγορά που οφείλεται στη σταδιακή ολοκλήρωση των Σχεδίων Βελτίωσης του προηγούμενου κύκλου που προκηρύχθηκε το 2018 και σε αναμονή του νέου κύκλου που με αισιόδοξες προβλέψεις τον περιμένουμε να προκηρυχθεί το φθινόπωρο.

Φυσικά, θα χρειαστεί και ένα αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα, για την υποβολή των αιτήσεων, την αξιολόγησή τους και την κοινοποίηση των εγκρίσεων στους δικαιούχους. Με αυτά τα δεδομένα, η αγορά το 2022 μπορεί να παρουσιάσει πτώση έως και 50%».

Από την πλευρά του, ο Μπάμπης Μαυρίδης μας είπε ότι «το 2022 φαίνεται να υπάρχει υστέρηση στην αγορά κυρίως λόγω των γνωστών προβλημάτων που έχουν προκύψει στην εφοδιαστική αλυσίδα, κατά συνέπεια και στις γραμμές παραγωγής των μηχανημάτων, αλλά και του πολέμου στην Ουκρανία, ο οποίος επηρεάζει πολύ τη διάθεση συγκεκριμένων προϊόντων. Η συνεχόμενη αύξηση των τιμών σε πρώτες ύλες και ενέργεια φαίνεται να επηρεάζει το σύνολο της αγοράς, αλλά πολύ περισσότερο την ψυχολογία των εν δυνάμει πελατών – αγοραστών.

Λαμβάνοντας υπόψη τα στοιχεία αγοράς του πρώτου τριμήνου, διαπιστώνουμε μείωση των πωλήσεων κατά 29,8% και μετατόπιση μέρους της αγοράς κατά 4% προς τα τρακτέρ γενικής χρήσης (χωραφάδικα). Εκτιμούμε ότι το πρώτο εξάμηνο η αγορά θα κινηθεί με τον ίδιο ρυθμό και οποιαδήποτε θετική μεταβολή αναμένεται στο δεύτερο εξάμηνο του έτους, με την προϋπόθεση ότι θα σταθεροποιηθεί η κατάσταση στην εφοδιαστική αλυσίδα, θα λήξει ο πόλεμος στην Ουκρανία και θα έχουμε την έναρξη των νέων Σχεδίων Βελτίωσης, τα οποία αναμένονται να ανακοινωθούν μετά τον Σεπτέμβριο».

Τη διατήρηση του μεριδίου αγοράς της εταιρείας, παρά τις δυσχέρειες του 2022, έθεσε ως προτεραιότητα για το τρέχον έτος ο Φίλιππος Γοργίας: «Για το 2022 το περιβάλλον έχει αλλάξει πάλι, με τη σημαντική κάμψη της αγοράς να είναι ορατή από την αρχή της χρονιάς. Το 2022 φέρνει νέα αναβαθμισμένα μοντέλα σε όλη την γκάμα των μηχανημάτων. Στόχος είναι, εν μέσω όλων των δυσκολιών, να διατηρήσουμε το μερίδιο αγοράς μας».

Σε ό,τι αφορά τα μέλη του CEMA, προβλέπουν αύξηση τζίρου για το 2022. Σύμφωνα τις εκτιμήσεις τους, οι απώλειες των αγορών της Ανατολικής Ευρώπης θα αντισταθμιστούν από τα θετικά αποτελέσματα στη Δυτική Ευρώπη. Ωστόσο, οι κατασκευαστές γεωργικών μηχανημάτων προειδοποιούν ότι όχι μόνο δεν έχουν σταματήσει οι καθυστερήσεις στις παραγγελίες, αλλά αντίθετα υπάρχει επιδείνωση κατά τους τελευταίους μήνες.

Εκτίμηση του Συνδέσμου είναι ότι οι επιπτώσεις του ρωσοουκρανικού πολέμου δεν θα επηρεάσουν σε σημαντικό βαθμό την αγορά, παρά το γεγονός ότι δημιουργούν προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα. Προσθέτουν, δε, ότι οι αγορές της Λευκορωσίας, της Ρωσίας και της Ουκρανίας αντιπροσωπεύουν λιγότερο από το 5% του συνολικού τζίρου.

CEMA: «Στις χώρες με τις πιο αυξημένες πωλήσεις τρακτέρ η Ελλάδα»

Όπως αναφέρει η πανευρωπαϊκή ανασκόπηση για την αγορά ελκυστήρων, η Γαλλία και η Γερμανία παραμένουν οι μεγαλύτερες αγορές τρακτέρ στην Ευρώπη. Σχεδόν τέσσερα στα δέκα τρακτέρ που πωλούνται προέρχονται από τις χώρες αυτές. Οι καταχωρίσεις σε αυτές τις δύο χώρες παρουσίασαν μικρότερη αύξηση σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη κινούμενες σε ποσοστά 10% και 9%, τη στιγμή που στην Κεντρική και Νότια Ευρώπη σημειώθηκαν εντυπωσιακά ποσοστά αυξήσεων στις πωλήσεις, που ξεπέρασαν το 30% ή το 40%.

Μεταξύ των χωρών που ξεχώρισαν ήταν η Ιταλία, με πωλήσεις 24.385 τρακτέρ το 2021 έναντι 17.944 το 2020, που αντιστοιχεί σε σχεδόν 36% περισσότερες πωλήσεις. Στις χώρες με τις μεγαλύτερες αυξήσεις τρακτέρ συγκαταλέγεται και η Ελλάδα, σύμφωνα με τον CEMA (βλ. πίνακα). Αξίζει, ωστόσο, να αναφερθεί ότι ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Μηχανημάτων (ΣΕΑΜ) καταγράφει πολύ μικρότερο ποσοστό αύξησης, αλλά μεγαλύτερο αριθμό πωληθεισών μονάδων σε σχέση με τους Eυρωπαίους κατασκευαστές.

 

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Υπαιθρος Χώρα»
που κυκλοφόρησε Παρασκευή 8 Απριλίου 2022