Οι αλυσίδες λιανικής στο «κυνήγι» του στόχου επέκτασης των βιολογικών στο 15% της αγροτικής γης στην Ολλανδία

Σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών GfK, ο αριθμός των ολλανδικών νοικοκυριών που αγοράζουν περιστασιακά βιολογικά προϊόντα αυξήθηκε στο 96,4% πέρυσι, όπως και η μέση δαπάνη ανά βιολογική αγορά από 4,50 ευρώ σε 5,30 ευρώ (υπερβαίνοντας τον ρυθμό του πληθωρισμού), ενώ την ίδια χρονιά οι καταναλωτές ξόδεψαν 36% περισσότερα χρήματα για βιολογικά προϊόντα.

Ωστόσο, το ερώτημα παραμένει σχετικά με το αν η ανάπτυξη του βιολογικού τομέα είναι αρκετή για να επιτευχθεί η φιλοδοξία της Ολλανδίας να επεκτείνει τις τελούσες υπό βιολογική διαχείριση εκτάσεις της από το 4% στο 15% της καλλιεργούμενης γης έως το 2030.

Σίγουρα, ο κλάδος λιανικής της χώρας θα παίξει καθοριστικό ρόλο σε αυτόν τον στόχο. Προς το παρόν, παρά το γεγονός ότι τα σούπερ μάρκετ αντιπροσωπεύουν το 73% των πωλήσεων βιολογικών προϊόντων στην Ολλανδία, το μερίδιο των βιολογικών στα ράφια τους παραμένει αμετάβλητο στο 3%.

Σε μια συζήτηση πάνελ, που πραγματοποιήθηκε στα πλαίσιο της κορυφαίας εμπορικής έκθεσης βιολογικών προϊόντων στην Ολλανδία, Bio-beurs, οι τέσσερις μεγάλες αλυσίδες λιανικής Albert Heijn, Plus, Odin και de Smaakspecialist, μαζί με άλλους εμπλεκομένους, μοιράστηκαν τις απόψεις τους για την επίτευξη περισσότερων βιολογικών πωλήσεων και τροφοδοσία περαιτέρω ανάπτυξης για τον κλάδο.

«Οι καταναλωτές που θεωρούν σημαντικά τα βιολογικά, έχουν πέντε φορές υψηλότερο μερίδιο βιολογικών πωλήσεων», δήλωσε ο Eric Harmsen της GfK. «Άρα, η επικοινωνία της σημασίας των βιολογικών προϊόντων φαίνεται να είναι το κλειδί για την περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου, από το ασυνείδητο στο συνειδητό του καταναλωτή. Αν θέλουμε να φτάσουμε τις βιολογικές εκτάσεις στο 15%, η προμήθεια βιολογικών προϊόντων πρέπει να γίνει μέρος μιας καθημερινής ρουτίνας».

Η ολλανδική εταιρεία τροφίμων HAK, η οποία ειδικεύεται σε κατεψυγμένα προϊόντα, όπως τα μπιζέλια, τα φασόλια και η σάλτσα μήλου, ανακοίνωσε μέσω της Bio-beurs ότι στοχεύει να κάνει τη μετάβαση σε μια αμιγώς βιολογική αλυσίδα παραγωγής έως το 2027. Η αλυσίδα σούπερ μάρκετ Plus πρόκειται να υιοθετήσει μια παρόμοια προσέγγιση, μετατρέποντας τα δικά της επώνυμα γαλακτοκομικά προϊόντα σε αμιγώς βιολογικά και διατηρώντας τα στην ίδια τιμή: «Με τη βιολογική μετατροπή περίπου 17 εκατομμυρίων λίτρων γάλακτος ετησίως, έχουμε τη δυνατότητα να προωθήσουμε πραγματικό αντίκτυπο.

Το πράξαμε νωρίτερα με τις μπανάνες θεμιτού εμπορίου και τη σοκολάτα μας και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε με νέες επιλογές», δήλωσε ο Jasper de Jong της Plus.

«Πρέπει και μπορούμε να κάνουμε τη διαφορά»

Η αλυσίδα λιανικής Albert Heijn διαθέτει τη μεγαλύτερη γκάμα βιολογικών, με 1.850 τέτοια προϊόντα και βιολογικό μερίδιο περίπου 4%: «Θέλουμε να καταστήσουμε τα καλύτερα τρόφιμα προσβάσιμα σε όλους», ανέφερε ο Martijn Versteegh των Albert Heijn.

«Τα πράγματα πρέπει να είναι διαφορετικά και μπορούν να είναι διαφορετικά. Μπορείτε να κάνετε τη διαφορά με κάθε μπουκιά», πρόσθεσε ο Pieter Dirven της de Smaakspecialist, μιας εταιρείας που ειδικεύεται στην παροχή βιολογικών τροφίμων σε σούπερ μάρκετ και υποκαταστήματα. «Όπως δείχνουν τα στοιχεία της GfK, οι περισσότεροι καταναλωτές έχουν τη δυνατότητα να συνεχίσουν να αγοράζουν βιολογικά. Οι φόβοι, λοιπόν, ότι οι πωλήσεις θα έπεφταν λόγω του πληθωρισμού είναι αβάσιμοι. Η μεγαλύτερη μερίδα των καταναλωτών θα συνεχίσει να επιλέγει τα βιολογικά και αυτός ο λόγος είναι αρκετός για να προσφέρουμε ακόμα πιο πολλά βιολογικά».

Ένα ερώτημα που υπάρχει είναι το αν οι στρατηγικές μάρκετινγκ θα πρέπει να συνεχίσουν να προσανατολίζονται αποκλειστικά στην επικοινωνία του ωφέλιμου χαρακτήρα των βιολογικών στο κοινό. «Θα πρέπει, επίσης, να καταδείξουμε τη ζημιά που προκαλείται μέσω της αγοράς άλλων προϊόντων. Μόνο τότε θα υπάρχει μια πιο σφαιρική εικόνα. Γιατί δεν είμαστε διαφανείς ως προς αυτό; Εάν συμβεί αυτό, τότε το επιπλέον αντίτιμο που πρέπει να καταβάλει κανείς για τα βιολογικά ξαφνικά δεν φαντάζει τόσο μεγάλο», πιστεύει ο Koomans van den Dries της αλυσίδας βιολογικών σούπερ μάρκετ Odin.

Όλοι οι εκπρόσωποι των αλυσίδων λιανικής συμφωνούν σε ένα πράγμα: «Παλαιότερα, ρίχναμε τις ευθύνες αλλού. Πλέον, προχωρήσαμε και συμφωνούμε ότι είναι και ζήτημα όλων μας».