Ανακατατάξεις στη βιομηχανική ντομάτα φέρνει η αποχώρηση της Unilever

Κρίσιμη παράμετρος η ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας ενόψει των συμβάσεων της νέας χρονιάς

Ενδιαφέρουσες ανακατατάξεις στην ελληνική αγορά βιομηχανικής ντομάτας προοιωνίζεται η διαφαινόμενη πώληση του εργοστασίου Pummaro στη Γαστούνη εκ μέρους της Unilever. Αν και στην ανακοίνωση που εξέδωσε πριν από λίγες μέρες ο πολυεθνικός όμιλος γίνεται γενικά λόγος για «επαναξιολόγηση της συγκεκριμένης δραστηριότητας», δίχως να αναφέρονται τα σενάρια που βρίσκονται στο τραπέζι, πηγές με γνώση των τεκταινομένων αναφέρουν στην «ΥΧ» ότι ο διαγωνισμός βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη, με τους ενδιαφερομένους να έχουν πάρει στα χέρια τους το σχετικό teaser. Κατά τη συνήθη σε τέτοιες περιπτώσεις πρακτική, το επόμενο βήμα θα αφορά την κατάθεση μη δεσμευτικών προσφορών.

Οι ίδιες πηγές, ωστόσο, θεωρούν αρκετά δύσκολο η όλη διαδικασία να ολοκληρωθεί σε λιγότερο από 1-1,5 μήνα. Ο χρόνος είναι ιδιαίτερα κρίσιμος, δεδομένου ότι το αμέσως επόμενο διάστημα οι Ομάδες Παραγωγών της Ηλείας, που συνεργάζονται συμβολαιακά εδώ και χρόνια με το εργοστάσιο για την παροχή πρώτης ύλης, θα πρέπει αρχικά να καθίσουν στο τραπέζι και, ακολούθως, να υπογράψουν συμβάσεις ενόψει της νέας καλλιεργητικής σεζόν.

Είναι ορατό, δηλαδή, το ενδεχόμενο οι παραγωγοί να προχωρήσουν στην υπογραφή συμβολαίων με την τρέχουσα διοίκηση, τα οποία θα μεταβιβαστούν στη συνέχεια (μαζί με τα σήματα και την παραγωγική μονάδα) στον νέο ιδιοκτήτη. Αυτό βέβαια σημαίνει ότι ο τελευταίος, τουλάχιστον για την πρώτη χρονιά που θα «τρέξει» το εργοστάσιο, θα «κληρονομήσει» συγκεκριμένες δεσμεύσεις, σε ό,τι αφορά τις ποσότητες και τις τιμές απορρόφησης της τοπικής παραγωγής.

Σημειωτέον εδώ ότι το εργοστάσιο συνεργάζεται με περίπου 200 αγρότες, παραλαμβάνει ετησίως περί τους 37.000 τόνους βιομηχανικής, ενώ πραγματοποιεί έναν κύκλο εργασιών της τάξης των 12 εκατ. ευρώ.

Ένα δεύτερο ερώτημα έχει να κάνει με τη διοχέτευση του τελικού προϊόντος. Σήμερα, το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής της μονάδας κατευθύνεται στην ελληνική αγορά, όπου το σήμα Pummaro κατέχει υψηλά μερίδια αγοράς (ιδίως στην κατηγορία της passata). Υπάρχει όμως κι ένα σημαντικό κομμάτι που απορροφάται από άλλα brands της μητρικής (π.χ. Knorr, Hellmann’s) και μένει να διευκρινιστεί αν θα υπάρξει κάποια δέσμευση εκ μέρους της Unilever για συνέχιση αυτής της «ροής».

Eνδιαφέρον από Νομικό

Σε κάθε περίπτωση, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η διαγωνιστική διαδικασία έχει προσελκύσει αρκετούς ενδιαφερόμενους. Σε αυτούς συγκαταλέγεται και η Δ. Νομκός ΑΕ (μεγαλύτερος «παίκτης» του κλάδου στην Ελλάδα), όπως επιβεβαιώνει στην «ΥΧ» ο επικεφαλής της, Δημήτρης Νομικός. Παρών αναμένεται να δηλώσει και η Μέλισσα-Κίκιζας, δεδομένου ότι η Pummaro αποτελεί ουσιαστικά δικό της «παιδί» (σ.σ. είχε πουλήσει το εργοστάσιο στην Unilever το 1999).

Η αποχώρηση από τον κλάδο των ντοματικών προϊόντων (σ.σ. έχουν ήδη πουληθεί οι αντίστοιχες δραστηριότητες σε άλλες χώρες) εντάσσεται στη νέα επιχειρηματική στρατηγική της Unilever, η οποία δίνει μικρότερο βάρος στα τρόφιμα και δη σε προϊόντα commodities. Σε αυτό το πλαίσιο, άλλωστε, έχει ήδη αποεπενδύσει από την αγορά προϊόντων επάλειψης, συμπεριλαμβανομένου του ελαιολάδου, όπου είχε παρουσία μέσω της Ελαΐς.

Προτού, μάλιστα, η τελευταία μεταβιβαστεί το 2017 στo fund ΚΚR, η Unilever είχε επιχειρήσει ανεπιτυχώς να πουλήσει «πακέτο» τις δραστηριότητες μαργαρινών – ελαιολάδου – ντομάτας το 2009. Σύμφωνα με πληροφορίες, την τελευταία διετία, η πολυεθνική είχε βρεθεί ξανά σε συζητήσεις με τουλάχιστον έναν υποψήφιο επενδυτή για το εργοστάσιο της Γαστούνης, δίχως ωστόσο να καταλήξει σε κάποια συμφωνία.

 

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Υπαιθρος Χώρα»
την Παρασκευή 11 Σεπτεμβρίου 2020