Αντεπίθεση με νέους κωδικούς ετοιμάζει το 2022 η Μediterra

Προ των πυλών λανσαρίσματα στα λειτουργικά τρόφιμα και στα παραφαρμακευτικά προϊόντα

Μπροστά σε μια νέα πρόκληση, αυτή της ενεργειακής κρίσης, βρίσκεται η εταιρεία Mediterra, θυγατρική της Ένωσης Μαστιχοπαραγωγών Χίου, η οποία ωστόσο κατάφερε, παρά την πανδημία, να έχει θετικά αποτελέσματα και το 2020.

Την ίδια στιγμή, το επενδυτικό πρόγραμμα συνεχίζεται κανονικά, ενώ μέσα στον επόμενο χρόνο ο Γιάννης Μανδάλας, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, υπόσχεται πολλά νέα καινοτόμα προϊόντα. Εκτός των άλλων, η Mediterra αναμένεται να ανακοινώσει σύντομα τη δημιουργία δύο πιλοτικών αγροκτημάτων, στο πλαίσιο της προσπάθειας ανάπτυξης της πρωτογενούς παραγωγής.

Η ζήτηση ξεπερνά την προσφορά

«Η ζήτηση αυτήν τη στιγμή είναι υπερβάλλουσα της προσφοράς κατά 40-50 τόνους, παρά το γεγονός ότι από πλευράς παραγωγής καταγράφονται ιστορικά ρεκόρ», περιγράφει στην «ΥΧ» ο κ. Μανδάλας, δίνοντας περιεχόμενο στη φράση «η μαστίχα ζει λαμπρές μέρες», την οποία χρησιμοποιεί συχνά. 

Οι επιπτώσεις της πανδημίας προφανώς έπληξαν και τη διάθεση των προϊόντων μαστίχας. «Έχουμε πολύ ισχυρή παρουσία στο travel trade, με παρουσία στα αεροδρόμια κυρίως, οπότε αυτή η πηγή πώλησης υπέστη μεγάλο πλήγμα. Τα φυσικά καταστήματα προφανώς κατέγραψαν τεράστια πτώση, της τάξης του 80%, όμως, όλες οι άλλες δραστηριότητες της διανομής μάς κράτησαν όρθιους», λέει ο κ. Μανδάλας. 

Εντός στόχων το 2020

«Είχαμε βάλει στόχο το 2020 η πτώση στις πωλήσεις να μην είναι πάνω από 30%. Καταφέραμε να περιοριστεί στο 22% κυρίως χάρη στη διανομή προϊόντων στο οργανωμένο λιανεμπόριο και στις εξαγωγές. Πάντως, παρά την πτώση των πωλήσεων, καταφέραμε το 2020 να έχουμε και πάλι θετικά αποτελέσματα», συμπληρώνει. Σύμφωνα με τις δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις, το 2020 έκλεισε για τη Mediterra με πωλήσεις 8,289 εκατ. ευρώ έναντι 10,679 εκατ. ευρώ το 2019 ενώ καταγράφηκαν και καθαρά κέρδη 49.018 ευρώ (σημαντικά σημειωμένα βέβαια σε σχέση με τα 230.421 ευρώ έναν χρόνο πριν).

Τη φετινή χρονιά, η κίνηση των προϊόντων έχει επανέλθει περίπου στα κανονικά επίπεδα, αν και καταγράφονται δυσκολίες λόγω των προβλημάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα. «Το 2021 προφανώς κινηθήκαμε και εξακολουθούμε να κινούμαστε πολύ καλύτερα, έχουμε καταφέρει να κερδίσουμε ένα μεγάλο μέρος της ανάπτυξης που χάσαμε το 2020. Πιστεύουμε ότι μέχρι το τέλος του έτους θα έχουμε καταφέρει περισσότερα και θα έχουμε κερδίσει πολύ από το χαμένο έδαφος», σημειώνει ο διευθύνων σύμβουλος της Mediterra.

Έτοιμο το Κέντρο Μαστίχας

Η εταιρεία συνέχισε καθ’ όλη τη διάρκεια του 2020 και παρά την πανδημία να εκτελεί κανονικά το επενδυτικό της πλάνο, το οποίο από κοινού με την Ένωση Μαστιχοπαραγωγών Χίου αναμένεται να φτάσει συνολικά τα 7 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι από την πλευρά της Ένωσης Μαστιχοπαραγωγών εκσυγχρονίζεται ο εξοπλισμός του εργαστηρίου παραγωγής της τσίχλας.

«Έχει ήδη ολοκληρωθεί το ερευνητικό Κέντρο Μαστίχας στην περιοχή Καλλιμασιά της Χίου και βρισκόμαστε στη διαδικασία στελέχωσής του. Τους πρώτους μήνες του 2022 θα μπει σε λειτουργία», εξηγεί o κ. Μανδάλας. Σε συνδυασμό με τη γραμμή λυοφιλίωσης που έχει ήδη εγκατασταθεί, ανοίγεται πλέον ένα καινούργιο πεδίο εφαρμογών της μαστίχας.

Σημειώνεται ότι στη γραμμή λυοφιλίωσης, με τη μέθοδο της κρυοξήρανσης, αφαιρείται με φυσικό τρόπο η υγρασία από το προϊόν. Με αυτόν τον τρόπο, είναι πλήρως αφυδατωμένο, οπότε έχει μεγάλη διάρκεια ζωής, αλλά ταυτόχρονα διατηρεί πλήρως τα διατροφικά του χαρακτηριστικά, τη γεύση και το χρώμα του. Το Κέντρο Έρευνας είναι συνδεδεμένο με τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη νέων προϊόντων, αλλά βρίσκονται σε εξέλιξη και παραγωγικές επενδύσεις.

«Πολύ ενδιαφέρουσα η επόμενη χρονιά»

Ο κ. Μανδάλας αποκαλύπτει στην «ΥΧ» ότι το 2022 θα είναι μια χρονιά εκπλήξεων από την πλευρά της Mediterra και των προϊόντων που ετοιμάζει. «Το 2022, για πολλούς λόγους, θα είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα χρονιά», τονίζει. «Μέσα στον επόμενο χρόνο, θα είμαστε σε θέση να παρουσιάσουμε πολλά και διαφορετικά πράγματα, όσον αφορά τα νέα προϊόντα, κυρίως στην κατηγορία λειτουργικών τροφίμων και στην κατηγορία των παραφαρμακευτικών σκευασμάτων», προσθέτει. «Τα μεγάλα και τα πιο ενδιαφέροντα τα αφήνουμε για τις επόμενες χρονιές, γιατί φέτος ακόμα έχουμε την επιφύλαξη των συνθηκών που δημιουργεί η πανδημία».

Η Mediterra ΑΒΕΣΕ ιδρύθηκε το καλοκαίρι του 2002 στο πλαίσιο της αναδιοργάνωσης της Ένωσης Μαστιχοπαραγωγών Χίου, με βασικό σκοπό την ανάπτυξη δικτύου λιανικής πώλησης μαστίχας και προϊόντων μαστίχας με την επωνυμία mastihashop. Εξάγει τα 2/3 της ετήσιας παραγωγής μαστίχας σε πάνω από 50 χώρες παγκοσμίως με τη μορφή διάφορων προϊόντων ανάλογα με τη χώρα προορισμού.

Δύσκολη η εξίσωση των τιμών και του κόστους παραγωγής

Παρά την αισιοδοξία που υπάρχει για την περαιτέρω ανάπτυξη της εταιρείας τόσο στον πρωτογενή τομέα όσο και στον τομέα της μεταποίησης, η ενεργειακή κρίση δημιουργεί νέες και μάλιστα απρόβλεπτες προκλήσεις. «Πρέπει να είμαστε επιφυλακτικοί απέναντι στις εκπλήξεις και τις επιπτώσεις της ενεργειακής κρίσης. Έχουμε αύξηση του κόστους λειτουργίας των εργοστασίων μας, το κόστος για τις μεταφορές και όλα τα logistics έχει εκτοξευτεί. Έχουμε δραματικές αυξήσεις στα υλικά συσκευασίας», περιγράφει ο κ. Μανδάλας. Eρωτηθείς για το πώς σκοπεύει η εταιρεία να αντιμετωπίσει το νέο τοπίο που διαμορφώνεται στην ενέργεια, απαντά: «Προς το παρόν, κρατάμε την ανάσα μας για να δούμε τι θα γίνει σε σχέση με τις τιμές.

Έπειτα, θα πρέπει να δούμε τι επίδραση θα έχει στην κατανάλωση, γιατί δεν ξέρουμε πώς θα αντιδράσει ο καταναλωτής σε σχέση με όλες αυτές τις αυξήσεις, αν, για παράδειγμα, θα περιορίσει την κατανάλωση σε ορισμένα “μη αναγκαία” προϊόντα».

Ο διευθύνων σύμβουλος της Mediterra παραδέχεται ότι κάποιες αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων είναι αναπόφευκτες. «Σε πολλές περιπτώσεις, είναι τόσο μεγάλη η αύξηση του κόστους παραγωγής που δεν μπορούμε να κάνουμε αλλιώς, δεν έχουμε τη δυνατότητα να απορροφήσουμε τα επιπλέον έξοδα. Είναι μια δυσεπίλυτη εξίσωση. Σε πρώτη φάση, καταγράφουμε, παρακολουθούμε και περιμένουμε. Ελπίζουμε η κατάσταση να σταθεροποιηθεί όσο το δυνατόν πιο γρήγορα», υπογραμμίζει.