Ανθεκτικός στους κραδασμούς ο τομέας των βιολογικών στην Ιταλία

Στις ιδιωτικές ετικέτες πάνω από το 25% των λιανικών πωλήσεων, σύμφωνα με νεότερη έρευνα
06/08/2024
4' διάβασμα
anthektikos-stous-kradasmous-o-tomeas-ton-viologikon-stin-italia-328920

Σταθερότητα και ανθεκτικότητα ακόμη και σε περιόδους κρίσης εντοπίζει νεότερη έρευνα στην Ιταλία για τον τομέα των βιολογικών, επισημαίνοντας παράλληλα τις μεταβολές που καταγράφονται μεταξύ των καναλιών διανομής με βάση τα στοιχεία της αγοράς για το 2023. Πρόκειται για τη νεότερη έκθεση Focus Bio Bank – Supermarkets and Specialty Retail 2024, που πραγματοποίησε ο φορέας Bio Bank (τράπεζα πληροφοριών για τα βιολογικά της Ιταλίας), αξιοποιώντας δεδομένα της Nomisma (εταιρεία ερευνών και συμβουλευτικής) για το Παρατηρητήριο Sana (Osservatorio Sana) για την εικόνα του τομέα, κυρίως μέσα από το ιταλικό λιανεμπόριο.

Βάσει αυτών, η ιταλική αγορά βιολογικών προϊόντων, συμπεριλαμβανομένων των καναλιών του λιανεμπορίου, των υπηρεσιών τροφίμων, καθώς και των εξαγωγών κατέγραψε άνοδο της τάξεως του 8,7% (σε σύγκριση με το 2022), φτάνοντας τα 9,1 δισ. ευρώ το 2023. Από μόνο του το ευρείας κλίμακας κανάλι του λιανεμπορίου κατέγραψε άνοδο κατά 6,7%, ανερχόμενο στα 4,2 δισ. σύμφωνα με την έρευνα, εντοπίζοντας, ωστόσο, διαφορές στις επιδόσεις των επιμέρους δικτύων. Το κομμάτι των μεγάλων δικτύων λιανικής έφτασε τα 2,4 δισ. ευρώ (+7,9%), σημειώνοντας συνεχή αύξηση από το 2007, ενώ οι πωλήσεις των καταστημάτων βιολογικών προϊόντων ανήλθαν σε 957 εκατ. ευρώ (+4,5%), με κυμαινόμενες τάσεις να εντοπίζονται και παραμένοντας κάτω από τα επίπεδα του 2012.

Η «νίκη» των αλυσίδων επί του εξειδικευμένου λιανεμπορίου και η «ηγέτιδα» ιδιωτική ετικέτα

Κατά την τελευταία δεκαετία, το μερίδιο των αλυσίδων λιανικών πωλήσεων βιολογικών προϊόντων αυξήθηκε σχεδόν κατά το ήμισυ (από 40% σε 58%), ενώ το μερίδιο των καταστημάτων βιολογικών προϊόντων μειώθηκε περισσότερο από το 1/3 (από 36% σε 23%), εικόνα παρόμοια με τις αγορές της Γερμανίας και της Γαλλίας, όπως καταγράφεται στην έρευνα.

Ως προς τα δίκτυα διανομής, η αγορά δείχνει πως οδηγείται σε έναν επαναπροσδιορισμό του χάρτη στη χώρα, αφού μεσολάβησε μία εξαετία συνεχούς μείωσης τόσο του αριθμού των εξειδικευμένων αλυσίδων, όσο και του αριθμού των σχετικών δραστηριοτήτων. Περισσότερα από 400 καταστήματα έχουν χαθεί από το 2017 (-28,8%). Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, το 2023 ο αριθμός των καταστημάτων μειώθηκε στην πραγματικότητα σε 1.022 (-7,8% το 2022), επιστρέφοντας στα επίπεδα του 2003, ενώ σχεδόν αμετάβλητο στο 41%, από την άλλη πλευρά, είναι το μερίδιο των δικτυακών σημείων πώλησης.

Υπογραμμίζοντας τη μεγάλη πίεση που εξακολουθεί να ασκεί ο ανταγωνισμός πρωτίστως από τα εκπτωτικά καταστήματα και δευτερευόντως από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ και το διαδίκτυο στα εξειδικευμένα καταστήματα, τα «όπλα» που μένουν στο συγκεκριμένο κανάλι δεν είναι άλλα από την ποικιλία προϊόντων, την υπεροχή τους στην περίπτωση των νωπών τροφίμων, καθώς και τον αναντικατάστατο ρόλο τους ως προς την αντιπροσώπευση των αξιών και της ταυτότητας των βιολογικών.

Σε ό,τι αφορά τις ιδιωτικές ετικέτες, αυτές φαίνεται ότι έχουν καθιερώσει τη θέση τους στην κατηγορία, όπως προκύπτει από τις 24 αλυσίδες –μεταξύ των οποίων εντάσσονται σούπερ μάρκετ, εκπτωτικά καταστήματα και μία αλυσίδα φαρμακείων– οι οποίες συμμετείχαν στην έρευνα. Με βάση τις αναφορές τους, αλλά και σχετικών στοιχείων που παρουσίασαν οι εταιρείες Circana και The European House – Ambrosetti στη Marca (την κορυφαία ιταλική διοργάνωση για την ιδιωτική ετικέτα), η ιδιωτική ετικέτα αντιπροσωπεύει ένα 27,2% των συνολικών πωλήσεων βιολογικών προϊόντων στο λιανεμπόριο μεγάλης κλίμακας, αναφέρει η διεθνής ιστοσελίδα για τα βιολογικά Bio Eco Actual.