Αντιμετωπίζοντας την πανδημία στο αγρόκτημα ή στη γεωργική επιχείρηση

του Γεώργιου Ι. Ζακυνθινού, καθηγητή, προέδρου Τμήματος Επιστήμης και Τεχνολογίας Τροφίμων, Πανεπιστημίου Πελοποννήσου

Οι προειδοποιήσεις είναι πάντα καλές, αλλά πρέπει να συνοδεύονται και με δέσμες μέτρων. Η νέα ασθένεια του κορωνοϊού 2019 (COVID-19) αποτελεί σήμερα σημαντικό κίνδυνο. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας χαρακτήρισε επίσημα τον COVID-19 ως πανδημία. Τι μπορεί να κάνει ένα αγρόκτημα ή μια γεωργική επιχείρηση για να προετοιμαστεί και να αντιμετωπίσει το πρόβλημα της πανδημίας, λοιπόν;

1. Πλένουμε τα χέρια μας

Καλό είναι να έχουμε στη διάθεσή μας πολλά σημεία πλυσίματος χεριών ή / και δοχεία απολυμαντικών για τους υπαλλήλους και τυχόν επισκέπτες. Αυτό ισχύει για αχυρώνες, γραφεία, φορτηγά, υπόστεγα και ό,τι άλλο σχετίζεται με την γεωργική παραγωγή. Το πλύσιμο των χεριών είναι ένας από τους καλύτερους τρόπους για την αποτροπή της εξάπλωσης του ιού.

2. Προετοιμασίες για απομακρυσμένους εργάτες

Φυσικά, η γεωργία είναι μοναδική και η συντριπτική πλειοψηφία των εργασιών της γίνεται με φυσική παρουσία. Η τεχνολογία αφενός έχει προχωρήσει πολύ, αφετέρου όμως οι άνθρωποι εξακολουθούν και είναι υποχρεωμένοι να φροντίζουν τα ζώα και να χειρίζονται τυχόν σχετικό εξοπλισμό. Ορισμένοι υπάλληλοι θα μπορούσαν, τουλάχιστον θεωρητικά, να εργάζονται εξ αποστάσεως.

Αυτό είναι ενδεδειγμένο μόνο όταν οι εργαζόμενοι έχουν προβλήματα ειδικής φροντίδας λόγω κλεισίματος, ή απλά επειδή οφείλουν να περιορίζουν τις προσωπικές επαφές. Σε αυτές τις περιπτώσεις, ει δυνατόν, πρέπει να διατεθούν (αν προσωπικά δεν διαθέτουν) αρμοδίως φορητοί υπολογιστές και οπωσδήποτε απομακρυσμένη πρόσβαση υψηλών ταχυτήτων, μια και η παρουσία τους στον χώρο εργασίας είναι ενδεχόμενα απαγορευμένη, δεδομένου του ότι η περιοχή έχει υποστεί ιογενή έξαρση.

Αυτό θα περιορίσει τον αριθμό των ατόμων που έρχονται στο αγρόκτημα ή στην επιχείρηση και έτσι θα μειώσει τις πιθανότητες μόλυνσης. Καλό είναι να αναβληθούν οι πολυπρόσωπες συναντήσεις (ας γίνουν τηλεδιασκέψεις ή τηλεφωνήματα) και τα μη ουσιαστικά ταξίδια.

3. Εργαζόμενοι και πολιτική αναρρωτικών αδειών

Οι εταιρείες θα πρέπει να ενθαρρύνουν κάθε υπάλληλο που εμφανίζει σημάδια ασθένειας να μείνει σπίτι για να αποτρέψει την εξάπλωση της ασθένειας σε υγιείς εργαζόμενους. Οι εργοδότες μπορούν να απαιτήσουν από έναν υπάλληλο που πιθανώς έχει προσβληθεί από τον ιό να μείνει στο σπίτι και να απέχει από την εργασία, εάν ο εργοδότης έχει μια εύλογη αντικειμενική πεποίθηση ότι ο εργαζόμενος δημιουργεί άμεση απειλή για το εργατικό δυναμικό.

Μια γενναιόδωρη πολιτική αναρρωτικής άδειας θα μπορούσε να βοηθήσει στην αποτροπή πιο σημαντικών επιπτώσεων σε άλλους υπαλλήλους και στην κατώτατη γραμμή. Οποιαδήποτε προσωρινή αλλαγή πολιτικής πρέπει να τεκμηριώνεται και να εφαρμόζεται με συνεπή τρόπο στους εργαζομένους.

4. Αξιολογήστε τις ανάγκες εργασίας και προμήθειας

Οι αγροτικές εκμεταλλεύσεις και οι επιχειρήσεις πρέπει να προετοιμαστούν για το ενδεχόμενο να καμφθούν λόγω μολύνσεως των ανθρώπων τους από τον ιό, κατά τη διάρκεια αυτής της κρίσης. Υπάρχουν πράγματα που μπορούν να γίνουν από απόσταση;

Μπορεί η τεχνολογία να βοηθήσει να γεφυρωθεί το κενό; Φυσικά ναι και, ανάλογα με το μέγεθος της λειτουργίας, αυτό μπορεί να σημαίνει περισσότερες ώρες απασχόλησης για τους ιδιοκτήτες και την οικογένειά τους. Τυχόν προγραμματισμός για τις δυνατότητες έλλειψης εργατικού δυναμικού θα διευκολύνει την επιβάρυνση, εάν και όταν αυτή συμβεί.

Όσο θα κλείνουν περισσότερες επιχειρήσεις, τόσο περισσότερο θα απαγορεύονται τα ταξίδια και οι μετακινήσεις και τόσο επίσης θα μειώνονται οι εργαζόμενοι, καθώς φυσικά και οι γεωργικές δραστηριότητες.

Μια εκμετάλλευση ζωικού κεφαλαίου πρέπει να διασφαλίσει επάρκεια σε τροφή, φάρμακα, εξοπλισμό και εμβόλια, έτσι ώστε να αντιμετωπίσει επιτυχώς μια σύντομη διακοπή που θα επιφέρει ελλείψεις. Καλό είναι να είστε σε επικοινωνία με τον κτηνίατρό σας, να ακολουθείτε τις συμβουλές του και να του θέτετε τα ερωτήματά σας.

Πολλές πρώτες ύλες προέρχονται από την Κίνα, η οποία προβλέπει οικονομικές διαταραχές από τον ιό. Οι επιχειρήσεις θα πρέπει να εξασφαλίσουν ότι έχουν τα απαραίτητα εφόδια για να αντέξουν μια σύντομη διακοπή. Οι ιδιοκτήτες και οι διαχειριστές θα πρέπει να μιλάνε με τους πελάτες και τους προμηθευτές και να συζητούν από τώρα τα σχέδια λύσεων για την περίπτωση που ο ιός διακόψει τις καθημερινές επιχειρηματικές τους δραστηριότητες.

5. Επικοινωνήστε και ανταλλάξτε απόψεις

Ο νέος κορωνοϊός είναι ένα εμπόδιο για τις εκμεταλλεύσεις και τις επιχειρήσεις που πρέπει να το αντιμετωπίσουν. Η σαφής επικοινωνία είναι απαραίτητη προκειμένου οι εργαζόμενοι, οι πελάτες, οι διακινητές και οι άλλοι κρίκοι της αλυσίδας να γνωρίσουν τις επιπτώσεις.

Οι ιδιοκτήτες και οι διαχειριστές θα πρέπει να κοινοποιούν σχέδια και αλλαγές των πολιτικών τους στους υπαλλήλους μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, έντυπου υλικού και τηλεφωνικών κλήσεων ή τηλεδιασκέψεων. Προβλέψτε μελλοντικές διακοπές και προγραμματίστε τον τρόπο αντιμετώπισής τους.

Επικοινωνήστε με τους υπαλλήλους. Μείνετε ήρεμοι, αλλά επαγρυπνούντες. Και πλένετε τα χέρια σας!