Απορρόφησε τους κραδασµούς της πανδημίας η Ένωση Μαστιχοπαραγωγών Χίου

Παρά το αρχικό σοκ της πανδημίας, η οργάνωση έκλεισε το 2020 με αύξηση τζίρου και κερδών

Ρεκόρ 30ετίας σε ό,τι αφορά την παραγωγή της ετοιμάζεται να καταγράψει φέτος η Ένωση Μαστιχοπαραγωγών Χίου (ΕΜΧ), ξεπερνώντας μέχρι το τέλος της σεζόν τους 200 τόνους πρώτης ύλης.

Όπως εξηγεί στην «ΥΧ» ο πρόεδρος της οργάνωσης, Γιώργος Τούμπος, οι ποσότητες που έχουν εξασφαλιστεί μέχρι στιγμής ανέρχονται σε 194 τόνους, όταν πέρυσι η Ένωση διαχειρίστηκε 183 τόνους, ενώ τα τελευταία 20 χρόνια απορροφούσε από 120 έως 150 τόνους μαστίχας ετησίως. Ο ίδιος αναφέρεται και στον «ευχάριστο πονοκέφαλο» που προκαλεί η αυξημένη διεθνής ζήτηση και η οποία δεν καλύπτεται από την υφιστάμενη προσφορά. Η αύξηση της παραγωγής είναι αποτέλεσμα και των ανασχινώσεων που πραγματοποιούνται στο νότιο τμήμα του νησιού και οι οποίες, σύμφωνα με τον κ. Τούμπο, αναμένεται να αυξήσουν ακόμα περισσότερο την παραγωγική δυναμικότητα τα επόμενα χρόνια.

Μεγαλύτερο μέρισμα στους παραγωγούς

Η Ένωση έκλεισε το 2020 με αύξηση 11% στον τζίρο της και 29% στην κερδοφορία της, με ιστορικό χαμηλό μάλιστα δανειακών υποχρεώσεων. Πιο συγκεκριμένα, ο κύκλος εργασιών πλησίασε τα 20 εκατ. ευρώ, ενώ τα κέρδη ξεπέρασαν τα 2 εκατ. ευρώ.

«Η αύξηση των φυτεύσεων μας χαροποιεί ιδιαίτερα και είναι αποτέλεσμα των πολύ καλών τιμών τις οποίες δίνει η Ένωση, αλλά και των προοπτικών που ανοίγονται με την παγκόσμια εμπορική δυναμική της μαστίχας», σχολιάζει ο κ. Τούμπος. Για φέτος και τηρώντας αρχικά μια αμυντική στάση, λόγω της πανδημίας, η Ένωση αποφάσισε να κρατήσει τις τιμές σταθερές, με την καλύτερης ποιότητας εμπορεύσιμη μαστίχα να πληρώνεται στον παραγωγό από 65 έως 87 ευρώ/κιλό. Ωστόσο, στο τέλος του χρόνου, το εισόδημα όσων παρέδωσαν προϊόν θα ενισχυθεί μέσω του πλεονάσματος των κερδών που θα μοιράσει η οργάνωση. «Πέρυσι, μοιράσαμε επιπλέον 10,18 ευρώ/κιλό, φέτος υπολογίζουμε ότι θα μοιράσουμε λίγο παραπάνω», προσθέτει ο κ. Τούμπος.

Το ξεκίνημα της πανδημίας αποτέλεσε ένα σοκ, όπως και για όλη την αγορά, αναφέρει ο πρόεδρος της ΕΜΧ. Το κλείσιμο του λιανεμπορίου, όπως και των καταστημάτων Mastihashop που διαχειρίζεται η θυγατρική, αλλά και η τεράστια αύξηση του μεταφορικού κόστους ιδίως στην Άπω Ανατολή, προκάλεσαν σοβαρό προβληματισμό. Σταδιακά, ωστόσο, η κατάσταση εξομαλύνθηκε, καθώς, όπως σημειώνει, η ζήτηση από το εξωτερικό, αλλά και οι διαδικτυακές πωλήσεις κατάφεραν να… σώσουν το παιχνίδι.

Στη σημαντική ανάπτυξη που κατέγραψε το e-commerce αυτό το διάστημα αναφέρεται και ο διευθύνων σύμβουλος της Mediterra, Γιάννης Μανδάλας, εξηγώντας στην «ΥΧ» ότι πρόκειται για ένα κανάλι που θα βγει σίγουρα ενισχυμένο, χωρίς όμως να γνωρίζουμε την έκταση που θα έχει όταν επιστρέψουμε σε κανονικούς ρυθμούς. Αναφέρει, επίσης, ότι σε μια συγκυρία που χαρακτηρίστηκε από τη μείωση της κατανάλωσης και τις δυσκολίες της αλυσίδας τροφοδοσίας παγκοσμίως, τα παραφαρμακευτικά προϊόντα αποτέλεσαν εξαίρεση.

Επένδυση 3 εκατ. στην καθετοποίηση

Εντός του 2021, σύμφωνα με τον κ. Μανδάλα, εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθούν οι επενδύσεις που βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη από την Ένωση και τα νομικά πρόσωπα που ασχολούνται με τη μαστίχα. Πρόκειται για το Κέντρο Έρευνας Μαστίχας, καθώς και την εγκατάσταση γραμμής κρυοξήρανσης, μίας μονάδας λυοφιλίωσης της Mediterra που θα έχει ως στόχο την υδατοδιάλυση της μαστίχας και όχι μόνο. Το μεν πρώτο έρχεται να εξυπηρετήσει πολλούς ρόλους, όπως τον σχεδιασμό νέων προϊόντων, αλλά και την επιστημονική υποστήριξη δραστηριοτήτων που αφορούν τη μαστίχα, όπως η έρευνα γύρω από τις ιδιότητες και τις χρήσεις της, ενώ το δεύτερο αποτελεί μία επένδυση «από την οποία περιμένουμε πολλά νέα προϊόντα με τη χρήση της συγκεκριμένης τεχνολογίας», εξήγησε.

Πέραν των επενδύσεων που «τρέχουν», το πλάνο της οργάνωσης στοχεύει στην πλήρη καθετοποίηση της παραγωγής. «Σχεδιάζουμε τη δημιουργία ενός συγκροτήματος καθαρισμού της μαστίχας που είναι και το πιο επίπονο κομμάτι της παραγωγικής διαδικασίας, με σκοπό να κερδίζει ο παραγωγός ώρες τις οποίες θα μπορεί να αναλώνει στην ‘‘καθαρή’’ καλλιέργεια», αναφέρει ο κ. Τούμπος. Πέρα από την αύξηση της παραγωγής, το σχέδιο έχει και οικολογικό προσανατολισμό μέσω της εξοικονόμησης νερού που εξασφαλίζει. Η οργάνωση έχει ήδη υποβάλει τον σχετικό φάκελο στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και βρίσκεται στη διαδικασία αναζήτησης χρηματοδότησης, αφού πρόκειται για μια επένδυση που ξεπερνά τα 3 εκατ. ευρώ.

Νέα προϊόντα με βάση το μαστιχέλαιο

Η σκόνη μαστίχας και οι κάψουλες διαγράφουν ήδη θετική εμπορική πορεία, ωστόσο, όπως αποκαλύπτει ο κ. Τούμπος, η οργάνωση τα επόμενα χρόνια θα δώσει μεγάλη βάση στο μαστιχέλαιο και στον τρόπο που επιδρά ως προς τη φαρμακευτική του μορφή, προσθέτοντας ότι εφόσον αυτά εδραιωθούν επιστημονικά η Ένωση θα μπορέσει να προχωρήσει σε τελικά προϊόντα με αυτό ως πρώτη ύλη.

Η σκόνη μαστίχας είναι εκείνη που «τραβά» περισσότερο σε Κορέα και ΗΠΑ, το μαστιχέλαιο στη Γαλλία και η ρητίνη στη Σαουδική Αραβία. Γενικότερα, όπως εξηγεί ο πρόεδρος της ΕΜΧ, η μαστίχα έχει μεγάλη δυναμική στις αγορές της Άπω Ανατολής, γεγονός που επιτρέπει στην οργάνωση να στοχεύσει αγορές με υψηλό Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν. Χαρακτηριστικά, η ζήτηση στην Κορέα υπερβαίνει πλέον τους 40 τόνους ετησίως, από τα 550 περίπου κιλά που ήταν προ πενταετίας.

Εξάλλου, σε έκτακτη γενική συνέλευση που πραγματοποιήθηκε στις 24 Μαρτίου εγκρίθηκε η ολοκλήρωση του ύψους 955.000 ευρώ επενδυτικού σχεδίου της Mediterra για την επέκταση της παραγωγικής μονάδας, με σκοπό την παραγωγή νέων προϊόντων. Η επένδυση που είχε υπαχθεί στον Αναπτυξιακό ν. 3299/2044 με ποσοστό επιχορήγησης 41% περιελάμβανε την ανέγερση διώροφου μεταλλικού κτηρίου εφαπτόμενου στην ήδη υπάρχουσα κατασκευή, την προμήθεια και την εγκατάσταση του απαραίτητου μηχανολογικού εξοπλισμού.