Βασίλης Γούναρης (BASF Ελλάς): «Στόχος μας να προσθέσουμε 30 νέες λύσεις στο οπλοστάσιο του αγρότη μέχρι το 2029»

Τον αναπτυξιακό σχεδιασμό της BASF Ελλάς και τους τρόπους με τους οποίους μπορούν κομβικά αγροτικά προϊόντα της χώρα μας, όπως το βαμβάκι, το ελαιόλαδο και τα οπωροκηπευτικά, να κερδίσουν το στοίχημα της υπεραξίας, ξεδιπλώνει στη συνέντευξη που παραχώρησε στην «ΥΧ» ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Βασίλης Γούναρης. Ο έμπειρος μάνατζερ αναφέρεται, επίσης, στις προκλήσεις που θέτει στις επιχειρήσεις εισροών η νέα στρατηγική «Farm to Fork» της Κομισιόν, αλλά και στην ανάγκη της ελληνικής γεωργίας να «τρέξει», ώστε να καλύψει το έδαφος που έχασε στη διάρκεια της κρίσης.

Tον Μάρτιο θα δημοσιοποιηθεί το σχέδιο από το «Αγρόκτημα στο Πιάτο», το οποίο εν πολλοίς θα καθορίσει και το περιεχόμενο της νέας ΚΑΠ. Σε αυτό προβλέπεται μεγάλη μείωση της χρήσης εισροών. Μπορεί η γεωργία να προσαρμοστεί σε αυτά τα δεδομένα και με ποιους τρόπους;

Αν και δεν γνωρίζουμε ακόμα το πλήρες σχέδιο της στρατηγικής Farm to Fork, πιστεύουμε ότι είναι στη σωστή κατεύθυνση, αφού φαίνεται να καλύπτει ολόκληρη την αλυσίδα αγροδιατροφής, από τον παραγωγό μέχρι τον καταναλωτή.

Το ευρωπαϊκό δίκαιο σωστά διασφαλίζει ότι τα προϊόντα φυτοπροστασίας μπορούν να πωλούνται μόνο όταν δεν υπάρχει επιβλαβής επίδραση στον άνθρωπο ούτε απαράδεκτες επιπτώσεις στο περιβάλλον και ότι πρέπει να χρησιμοποιούνται μόνο εφόσον είναι απαραίτητο. Αυτά τα μέτρα ασφαλείας ισχύουν εδώ και δεκαετίες. Παρ’ όλα αυτά, αναγνωρίζουμε τις κοινωνικές ανησυχίες που σχετίζονται με τα φυτοφάρμακα, καθώς και την προθυμία της Επιτροπής να μειώσει τόσο τον κίνδυνο, όσο και τη χρήση.

Με τις καινοτόμες λύσεις και τις συνεχείς επενδύσεις σε έρευνα και ανάπτυξη, ο κλάδος μας στην Ευρώπη έχει ήδη καταφέρει να μειώσει την εφαρμογή φυτοφαρμάκων κατά 97% τα τελευταία 60 χρόνια. Όμως, δεν σταματάμε εδώ. Θα διπλασιάσουμε τις προσπάθειές μας, ώστε να ανταποκριθούμε στη νέα πρόκληση που θα προκύψει από τη στρατηγική Farm to Fork.

Επίσης, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο κλάδος μας παρέχει ασφαλή προϊόντα και λύσεις για όλους τους τύπους συστημάτων παραγωγής, συμπεριλαμβανομένης και της βιολογικής, καθώς και προϊόντα φυσικής προέλευσης, όπως μικροβιακά, φυσικές ουσίες ή φερομόνες και προϊόντα χημικής φύσης για τον επαρκή έλεγχο εχθρών, ασθενειών και ζιζανίων.

Για να προσαρμοστούμε σωστά όλοι στα νέα δεδομένα, o Ευρωπαϊκός Σύνδεσμος Φυτοπροστασίας προτείνει στην Επιτροπή να εξετάσει το ενδεχόμενο προσθήκης ενός δείκτη που να μετρά τις συνέπειες που θα αντιμετωπίσουν οι γεωργοί, αν δεν εγκριθούν εγκαίρως εναλλακτικές λύσεις φυτοπροστασίας στην αγορά. Στόχος όλων πρέπει να είναι οι Ευρωπαίοι αγρότες να μη χάνουν πολύτιμα εργαλεία φυτοπροστασίας και να μπορούν να διασφαλίσουν μια συνεχή και ασφαλή παραγωγή ποιοτικών τροφίμων.

Στη φετινή Agrotica παρουσιάστηκε η συνεργασία της BASF με την Kontoor (που έχει στο χαρτοφυλάκιό της τα γνωστά brands ένδυσης Wrangler και Lee), με επίκεντρο το πρόγραμμα Fibermax. Δώστε μας περισσότερες λεπτομέρειες για αυτήν και το πώς εμπλέκει τους Έλληνες παραγωγούς.

Το Certified Sustainable FiberMax® (CSF) είναι πρόγραμμα πιστοποίησης παραγωγής βαμβακιού με βιώσιμες γεωργικές πρακτικές. Συγκεκριμένα, πιστοποιεί, ελέγχει και αναδεικνύει το βαμβάκι, την ίνα και το νήμα που παράγεται από τις ποικιλίες βαμβακιού FiberMax® με περιβαλλοντικά υπεύθυνο, οικονομικά βιώσιμο και κοινωνικά δίκαιο τρόπο παραγωγής, στηρίζοντας με αυτόν τον τρόπο τον Έλληνα αγρότη και όλη την αλυσίδα αξίας του βαμβακιού.

Με την ευκαιρία της συμπλήρωσης πέντε ετών από την έναρξή του, παρουσιάσαμε στη φετινή Agrotica την πιλοτική συνεργασία της BASF με την Kontoor Brands – Wrangler & Lee Jeans στις ΗΠΑ, η οποία είχε ως αποτέλεσμα τη δημιουργία της πρώτης συλλογής ρούχων «Wrangler® Rooted Collection», που κυκλοφόρησε στις ΗΠΑ την περασμένη άνοιξη. Υποδεχτήκαμε τον Roian Atwood, Senior Director, Global Sustainable Business, Kontoor Brands – Wrangler & Lee Jeans, και δημιουργήσαμε τις συνθήκες για να ανοίξει η συζήτηση ανάμεσα στη Wrangler & Lee Jeans και τους παραγωγούς που συμμετέχουν στο πρόγραμμα CSF και ενδιαφέρονται να εμβαθύνουν το επίπεδο δέσμευσής τους γύρω από τη βιωσιμότητα, καθώς και να μάθουν και να πειραματιστούν με κοινό όραμα τη βιώσιμη γεωργία.

Στο μέλλον, στόχος της Kontoor Brands είναι να παράγεται με βιώσιμο τρόπο όλο το βαμβάκι που προμηθεύεται για τα προϊόντα της και στόχος της BASF είναι να δούμε Έλληνες παραγωγούς να παρέχουν βιώσιμες φυτικές ίνες σε μεγάλα brands ένδυσης στην Ευρώπη.

Μια και αναφερθήκαμε στο βαμβάκι, με ποιους τρόπους μπορεί το εμβληματικό αυτό ελληνικό προϊόν να αποκτήσει την υπεραξία που του αρμόζει;

Το βαμβάκι είναι συνδεδεμένο με την Ελλάδα και το μέλλον του βαμβακιού στην Ελλάδα είναι συνυφασμένο με την BASF. Σκοπός μας είναι να προσθέσουμε αξία στο παραγόμενο βαμβάκι, να δημιουργήσουμε ένα επώνυμο προϊόν και να ενισχύσουμε την αναγνωρισιμότητά του σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Θέλουμε να συνδέσουμε όλους τους κρίκους της παραγωγικής αλυσίδας, γι’ αυτό και το επόμενο βήμα είναι τα επώνυμα brands ένδυσης, η BASF, τα εκκοκκιστήρια και οι παραγωγοί να συμφωνήσουμε σ’ ένα business model που θα αφορά το συγκεκριμένο βαμβάκι, από τη σπορά έως το τελικό προϊόν.

Διαθέτοντας τις κορυφαίες ποικιλίες βαμβακιού Fibermax® και Stoneville®, επενδύοντας στην έρευνα και στην ανάπτυξη νέου γενετικού υλικού και αξιοποιώντας το ισχυρό χαρτοφυλάκιο φυτοπροστατευτικών προϊόντων, πιστεύουμε ότι τα επόμενα χρόνια θα δώσουμε νέα δυναμική στη βαμβακοκαλλιέργεια. Οι ποικιλίες Fibermax® και Stoneville® πληρούν όλες τις προϋποθέσεις για υψηλές και σταθερές αποδόσεις, αντοχή σε συνθήκες στρες, απόδοση και ποιότητα στην ίνα, πρωιμότητα και ευκολία διαχείρισης, αλλά και αναγνωσιμότητα σε όλη την αλυσίδα αξίας του βαμβακιού. Σκοπός μας είναι να προσφέρουμε στους συνεργάτες μας τα κατάλληλα εργαλεία για να επιτύχουν υψηλές αποδόσεις και μια ποιοτική παραγωγή.

Το μότο της BASF στη φετινή Agrotica ήταν «Time to Grow Together». Ποιo ήταν το μήνυμα που θέλατε να μεταφέρετε;

Στη φετινή Agrotica, η BASF παρουσίασε για πρώτη φορά το νέο ενισχυμένο χαρτοφυλάκιό της που περιλαμβάνει προϊόντα φυτοπροστασίας και σπόρους.

Οι πολυάριθμοι επισκέπτες είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν για τις ολοκληρωμένες και συνδυαστικές λύσεις του τμήματος Agricultural Solutions, οι οποίες καλύπτουν τις ανάγκες του παραγωγού, από τον σπόρο έως τη συγκομιδή. Το μήνυμα «Time to Grow Together» μετέφερε με μόλις τρεις λέξεις όλο το περιεχόμενο που θέλαμε να επικοινωνήσουμε. Η δυναμική της λέξης Together – Μαζί, σε συνδυασμό με τη διττή έννοια του ρήματος Grow, καλλιεργώ και αναπτύσσομαι, αποτελούν τη φιλοσοφία της εταιρείας για τα επόμενα χρόνια.

Κάνοντας έναν πρώτο απολογισμό της πρωτοβουλίας για τους πρότυπους ελαιώνες, τι συμπεράσματα έχετε εξαγάγει μέχρι στιγμής και ποια είναι τα επόμενα βήματα;

Με πρωτοβουλία της BASF ξεκίνησε τον Δεκέμβριο του 2018 μια σημαντική προσπάθεια ολιστικής προσέγγισης της ελαιοκαλλιέργειας.

Η προσπάθεια περιλάμβανε επισκέψεις σε ελαιοτριβεία, ενημέρωση των παραγωγών και δημιουργία επισκέψιμων πρότυπων αγρών σε όλη την Ελλάδα, με στόχο την ανάδειξη των καλών καλλιεργητικών πρακτικών και τη στήριξη του Έλληνα ελαιοπαραγωγού, ώστε να παράγει ποιοτικό εξαγώγιμο προϊόν υψηλών προδιαγραφών. Έξι διαφορετικοί αποδεικτικοί αγροί εγκαταστάθηκαν το 2019, με ορίζοντα τριετίας, και δημιουργήθηκαν έξι προτάσεις φυτοπροστασίας με βάση τις ορθές γεωργικές πρακτικές και προσαρμοσμένες στις ανάγκες και τα χαρακτηριστικά της κάθε περιοχής.

Τα πρώτα συμπεράσματα από τους πρότυπους ελαιώνες είναι ενθαρρυντικά και αποδεικνύουν ότι είναι δυνατόν να επιτευχθούν εξαιρετικά αποτελέσματα τόσο στη φυτοϋγεία όσο και στην παραγωγικότητα του ελαιώνα, εξασφαλίζοντας μάλιστα θετικό οικονομικό αποτέλεσμα για τον παραγωγό.

Συνεχίζοντας το πρόγραμμα τα επόμενα χρόνια και σε συνεργασία με εξειδικευμένους φορείς, όραμά μας είναι να αναδείξουμε πως η στοχευμένη, ορθολογική και προσαρμοσμένη στις τοπικές συνθήκες διαχείριση της φυτοπροστασίας, μπορεί να οδηγήσει σε σταθερή και ποιοτική παραγωγή καρπού και ελαιολάδου και να σώσει μια παράδοση που δεν πρέπει να χαθεί.

Να σημειώσω ότι η πρωτοβουλία υλοποιείται σε συνεργασία με τις εταιρείες Haifa, Netafim, GAIA ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ και Pieralisi και με την υποστήριξη των ΔΟΕΠΕΛ, ΠΕΜΕΤΕ, ΕΔΟΕ, ΣΕΒΙΤΕΛ και Νέα Γεωργία Για τη Νέα Γενιά.

Ποιες πιστεύετε ότι είναι οι σημαντικότερες προκλήσεις που έχει μπροστά της η ελληνική γεωργία;

Η ελληνική γεωργία επηρεάστηκε από τη μακρόχρονη κρίση της οικονομίας και, δυστυχώς, δεν έκανε τα βήματα που έπρεπε, χάνοντας πολύτιμο χρόνο. Το μεγάλο στοίχημα είναι η επόμενη ημέρα και η στρατηγική της κατεύθυνση.

Συνεπώς θα πρέπει να γίνει ανάλυση για το πού βρισκόμαστε σήμερα και παράλληλα στοχοθέτηση για τη γεωργία του αύριο, σε κάθε περιοχή της χώρας. Η επιχειρηματικότητα θα πρέπει να κυριαρχήσει εις βάρος των μικροπολιτικών συμφερόντων και της αγροτικής πελατείας, που τα τελευταία χρόνια ήταν το ζητούμενο, εάν κι εφόσον θέλουμε ανταγωνιστική και αειφόρο γεωργία. Διαφορετικά, τα μπρος-πίσω και ο φαύλος κύκλος θα συνεχιστούν.

Εστίαση, λοιπόν, στη δημιουργία αξίας και ισχυρών brands στα αγροτικά προϊόντα, κυρίως σε φρούτα, λαχανικά, λάδι, κρασί κ.ά., αξιοποιώντας την τεχνολογία και την καινοτομία με τους σωστούς αποδέκτες και αγρότες-επιχειρηματίες ή ιδιώτες που θα ανταποκρίνονται αποτελεσματικά σε ένα απαιτητικό και συνεχώς εναλλασσόμενο περιβάλλον. Η πολιτεία είναι παραπάνω από σημαντική σε αυτή την προσπάθεια με το θεσμικό της ρόλο, βάζοντας το σωστό πλαίσιο και χαράσσοντας τις κατευθύνσεις, με γνώμονα την ανταγωνιστικότητα, την εξωστρέφεια και την επιχειρηματικότητα. Δεν υπάρχει πολυτέλεια να χαθεί άλλος χρόνος.

«Η ελληνική γεωργία δεν έχει την πολυτέλεια να χάσει άλλο χρόνο»

 

«Μεγαλύτερο βάρος σε έρευνα και ανάπτυξη, είσοδος από φέτος στους σπόρους ηλίανθου»

Τα τελευταία χρόνια, βλέπουμε την BASF να μεγαλώνει, διευρύνοντας συνεχώς το χαρτοφυλάκιό της. Ποιοι είναι οι επόμενοι στόχοι που θέτει η εταιρεία;

Η BASF τα επόμενα χρόνια θα δώσει μεγαλύτερη έμφαση στην έρευνα και στην ανάπτυξη και στις καινοτόμες και ψηφιακές λύσεις που προωθούν την ισορροπία μεταξύ παραγωγικότητας, προστασίας του περιβάλλοντος και αναγκών της κοινωνίας. Μέχρι το 2029, θα παρουσιάσει περισσότερες από 30 λύσεις, συμπεριλαμβανομένων νέων σπόρων και γενετικών χαρακτηριστικών, χημικών και βιολογικών προϊόντων φυτοπροστασίας, ψηφιακών λύσεων και νέων σκευασμάτων που διευρύνουν το εύρος του χαρτοφυλακίου μας.

Θα δώσουμε μεγαλύτερη προτεραιότητα στις συνδυασμένες λύσεις για παραγωγούς, με στόχο την εξισορρόπηση της γεωργικής παραγωγικότητας, της προστασίας του περιβάλλοντος και των αναγκών της κοινωνίας. Η BASF θα διατηρήσει το υψηλό επίπεδο των κεφαλαίων που έχει επενδύσει τα τελευταία χρόνια στον τομέα της έρευνας και ανάπτυξης για γεωργικές λύσεις, με προγραμματισμένη δαπάνη το 2020 στα επίπεδα του προηγούμενου έτους. Μόνο το 2019, η εταιρεία διέθεσε 879 εκατ. ευρώ για την έρευνα και την ανάπτυξη στο τμήμα Agricultural Solutions, ποσό που αντιστοιχεί περίπου στο 11% των πωλήσεων για τον κλάδο. 

Τα επόμενα βήματα ανάπτυξης περιλαμβάνουν επίσης τους σπόρους λαχανικών. Η BASF μετά την εξαγορά του 2018, απέκτησε ολόκληρη την επιχειρηματική δραστηριότητα της Bayer στον τομέα των σπόρων λαχανικών υπό το παγκόσμιο εμπορικό σήμα Nunhems®. Η συγκεκριμένη δραστηριότητα αφορά 24 καλλιέργειες και περίπου 2.600 ποικιλίες.

Επιπλέον, το 2020 η BASF εισέρχεται στην αγορά των σπόρων ηλίανθου, μετά τη συμφωνία διανομής με την Euralis Semences, προσφέροντας έτσι στους παραγωγούς πανευρωπαϊκά ένα ακόμη πιο ολοκληρωμένο χαρτοφυλάκιο γεωργικών λύσεων. Τα υβριδικά προϊόντα περιλαμβάνουν την τεχνολογία Clearfield® Plus της BASF, συνδυάζοντας την προηγμένη γενετική και τη φυτοπροστασία. Ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις του Έλληνα παραγωγού και της βιομηχανίας για υψηλές αποδόσεις, σταθερότητα, αξιοπιστία, αντοχή σε ασθένειες και υψηλή περιεκτικότητα σε λάδι.

Στην BASF πιστεύουμε ότι η τεχνολογία αποτελεί μονόδρομο και στη γεωργία και γι’ αυτόν τον λόγο συνεχώς εξελίσσουμε και βελτιστοποιούμε τις ψηφιακές μας λύσεις με την επωνυμία xarvio® Digital Farming Solutions. Οι ψηφιακές λύσεις xarvio® επιτρέπουν μεγαλύτερη ακρίβεια στην εφαρμογή των φυτοπροστατευτικών προϊόντων, στη διαχείριση των θρεπτικών συστατικών και στην παρακολούθηση της βιοποικιλότητας. Σήμερα, βοηθούν περισσότερους από 2,5 εκατ. γεωργούς σε τουλάχιστον 120 χώρες να μειώσουν τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο των γεωργικών δραστηριοτήτων και να βελτιώσουν την παραγωγή αγροτικών προϊόντων υψηλών προδιαγραφών και τροφής παγκοσμίως.

WHO IS WHO

Γεννήθηκε το 1961 στον Πλάτανο Αιγίου. Φοίτησε στην Ανωτάτη Γεωπονική Σχολή Θεσσαλονίκης κι έκανε σπουδές στην Οικονομία, στο Marketing και στην Κοινωνιολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Από το 2000, είναι διευθύνων σύμβουλος της BASF Ελλάς ΑΒΕΕ. Επίσης, είναι πρόεδρος του ΔΣ του Συνδέσμου Ελληνικών Χημικών Βιομηχανιών (ΣΕΧΒ) και του Συνδέσμου Βιομηχανιών Πλαστικών Ελλάδας (ΣΒΠΕ), αντιπρόεδρος του Ελληνογερμανικού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου, καθώς και μέλος του Γενικού Συμβουλίου του ΣΕΒ. Πρόσφατα έγινε μέλος του ΔΣ του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ). Επιπλέον, από το 2000 έως το 2012 διετέλεσε πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Φυτοπροστασίας (ΕΣΥΦ).