Cedefop: Η ανακύκλωση των θαλάσσιων απορριμμάτων στην Πάτρα που κέρδισε την Ευρώπη

Ελληνική η ομάδα που διακρίθηκε στον διαγωνισμό Επαγγελματικής Εκπαίδευσης

Οι Κυκλάδες ήταν Νύμφες, που ο Θεός της θάλασσας μετέτρεψε σε νησιά, παραταγμένα σε κύκλο. Το σχήμα του κύκλου ενέπνευσε τις σημερινές «Κυκλάδες», μία ομάδα μαθητριών, που κατάφεραν να αναδείξουν μέσα από μία φωτο-ιστορία τον τρόπο με τον οποίο η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση μπορεί να συνδεθεί με τις πράσινες δεξιότητες.

Αφορμή η συμμετοχή τους στον 6ο διαγωνισμό #CedefopPhotoAward, έναν ευρωπαϊκό διαγωνισμό φωτογραφίας και βίντεο που διοργανώνεται από το Cedefop, το Ευρωπαϊκό Κέντρο για την Ανάπτυξη της Επαγγελματικής Κατάρτισης, με έδρα την Ελλάδα και συγκεκριμένα τη Θεσσαλονίκη, το οποίο στοχεύει στην προώθηση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΚ), εντός και εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Με κεντρικό θέμα του διαγωνισμού την «Επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση: Η δική σας ιστορία πράσινων ή ψηφιακών δεξιοτήτων», η ομάδα «Cyclades» κατάφερε να κερδίσει μία από τις δύο πρώτες θέσεις του διαγωνισμού με την Κωνσταντίνα Πατσιαλού, την υπεύθυνη εκπαιδευτικό της ομάδας, να καταγράφει στην «ΥΧ» τον τρόπο με τον οποίο η ομάδα κατάφερε να αναδείξει την επαγγελματική εκπαίδευση, αποτυπώνοντας ταυτόχρονα τις πράσινες δεξιότητες, που αποκτούν μέσω της καθημερινής τους εμπειρίας.

«Η ομάδα μας ονομάζεται ‘‘Cyclades’’ (Κυκλάδες) και συμμετέχουν σε αυτήν τέσσερις μαθήτριες της Β΄ Τάξης του Τομέα Εφαρμοσμένων Τεχνών του 5ου Εσπερινού ΕΠΑΛ Πάτρας. Πρόκειται για τις Γαλάνη Παρασκευή, Διαμαντοπούλου Μαρία, Κωνσταντοπούλου Θεοδώρα και Σταυροπούλου Παρασκευή.

Μια δεύτερη ευκαιρία ζωής στα απορρίμματα

Με την ανακύκλωση και την περιβαλλοντική βιωσιμότητα να είναι στο επίκεντρο της ομάδας για τον διαγωνισμό, η κα Πατσιαλού αναφέρει ότι «τα μαθήματα, τα οποία διδάσκονται στον Τομέα Εφαρμοσμένων Τεχνών, όπως Ιστορία της Τέχνης, Ελεύθερο Σχέδιο, Φωτογραφία και Αρχές Σύνθεσης, αποτέλεσαν το υπόβαθρο πάνω στο οποίο επεξεργαστήκαμε και υλοποιήσαμε την ιδέα μας.

Η αναγκαιότητα υλικών έστρεψε την προσοχή μας προς τη χρήση αντικειμένων που για άλλους είναι άχρηστα και που, δυστυχώς, πολλές φορές πετιούνται στην παράκτια ζώνη της περιοχής μας, για να καταλήξουν στη θάλασσα. Λαμβάνοντας υπόψη το θέμα του διαγωνισμού, αποφασίσαμε να συμμετέχουμε με ένα πρότζεκτ που αποτελεί πρακτική της εκπαιδευτικής διαδικασίας: η μετατροπή μιας εικόνας που μας προβληματίζει σε μία αισιόδοξη εικόνα. Η ομάδα ‘‘Cyclades’’ εμπνεύστηκε από το ελληνικό χρώμα και φως και τον πολιτισμό του Αιγαίου. Επέλεξε τους κύκλους και τα καμπύλα σχήματα που συμβολίζουν τον κόσμο και την ανακύκλωση.

Το έργο μας για φέτος μας παρακινεί να Καθαρίζουμε (Clean), να Συλλέγουμε (Collect), να Δημιουργούμε (Create) και να Αλλάζουμε (Change). “4Cs for the sea!”. Αφαιρούμε και επαναχρησιμοποιούμε τα θαλάσσια απορρίμματα από την ακτογραμμή της περιοχής μας. Χρησιμοποιώντας φυσικές χρωστικές ουσίες και εργαλεία, όχι μόνο δίνουμε στα ευρήματά μας μια δεύτερη ευκαιρία ζωής, αλλά διατηρούμε και την οικολογική ακεραιότητα. “Ξαναδημιουργούμε τη Θάλασσα”».

Απώτερος σκοπός της ομάδας στον διαγωνισμό, όπως εξηγεί η κα Πατσιαλού, είναι «αξιοποιώντας την εμπειρία μας στην επαγγελματική εκπαίδευση, να δώσουμε ένα ισχυρό μήνυμα στην κοινωνία (από την τοπική έως και πέρα από τα όρια της Ευρωπαϊκής Ένωσης) για την προστασία του περιβάλλοντος. Η αλλαγή συμπεριφοράς στον τρόπο που διαχειριζόμαστε τους φυσικούς πόρους, αλλά και το ομαδικό πνεύμα στην επίλυση προβλημάτων, μπορούν να μας οδηγήσουν σε μία αναδημιουργία. Σύμφωνα με όσα αναφέρθηκαν, με τη συμμετοχή μας προωθούμε την επαγγελματική εκπαίδευση, προβάλλουμε την Ελλάδα και τον πολιτισμό της και, κυρίως, τονίζουμε τη σημασία της προστασίας του πλανήτη».

Με τη συμβολή του κοινού η πρώτη θέση

Με την υποστήριξη του κοινού, μέσω ψηφοφορίας, η ελληνική ομάδα μπορεί να κερδίσει την πρώτη θέση στον διαγωνισμό, καθώς, όπως εξηγεί η ίδια, «η ομάδα μας έχει καταλάβει μία από τις δύο πρώτες θέσεις του διαγωνισμού και έχει προταθεί (μαζί με την ισπανική ομάδα Climate MakeUp από το IES Ramοn y Cajal) για το κορυφαίο βραβείο που θα απονεμηθεί κατά τη διάρκεια της τελετής απονομής βραβείων αριστείας ΕΕΚ στην ευρωπαϊκή εβδομάδα επαγγελματικών δεξιοτήτων 2022, στις Βρυξέλλες (16-20 Μαΐου 2022).

Η πρώτη θέση θα αποφασιστεί μέσω διαδικτυακής ψηφοφορίας του κοινού, που διοργανώνεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η ψηφοφορία θα ξεκινήσει στις 25 Απριλίου και ελπίζουμε –με την υποστήριξη του κοινού– να βρεθούμε στην κορυφή. Ευχαριστούμε θερμά το Cedefop για τη διοργάνωση του διαγωνισμού και τη διάκριση της ομάδας μας».

Ο κόσμος της μάθησης στην Ευρώπη

Για τη σημασία του διαγωνισμού μίλησε στην «ΥΧ» ο υπεύθυνος επικοινωνίας του Cedefop, Γκερντ Όσκαρ Μπάουζεβαϊν, τονίζοντας ότι «όταν ξεκινήσαμε το #CedefopPhotoAward, το 2016, το Cedefop δεν ήταν ιδιαίτερα γνωστό στους νέους που σπούδαζαν στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση (ΕΕΚ). Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στήριξε από την αρχή την πρωτοβουλία μας, καθώς η προώθηση της ΕΕΚ, ως πρώτη επιλογή ήταν στόχος και του βραβείου μας.

Επιθυμούσαμε να βάλουμε τους μαθητές στο επίκεντρο, ζητώντας τους να μας διηγηθούν, μέσα από φωτογραφίες, την προσωπική τους εκπαιδευτική εμπειρία. Οι ιστορίες τους μέσα από τις φωτογραφίες, και τελευταία τα βίντεο, μάς δίνουν αυθεντικές εικόνες από τον κόσμο της μάθησης στην Ευρώπη και δείχνουν μαθητές που είναι περήφανοι γι’ αυτό που κάνουν.

Είμαστε ευτυχείς που, με τη βοήθεια του αναγνωρισμένου πλέον διαγωνισμού μας, πέτυχαμε τον αρχικό στόχο, ο οποίος ήταν να προσφέρουμε αναγνωσιμότητα σε όσους έχουν την ΕΕΚ ως πρώτη επιλογή, νέους και ενήλικες».