Δ. Κρομμύδας, πρόεδρος της «Βιολογικό Χωριό»: «Θεσσαλονίκη και Κρήτη, οι επόμενοι σταθμοί για το Βιολογικό Χωριό»

Νέα καταστήματα στην περιφέρεια και άνοιγμα σε αγορές του εξωτερικού σχεδιάζει
η αλυσίδα λιανικής πώλησης βιολογικών προϊόντων Βιολογικό Χωριό, όπως αναφέρει
στη συνέντευξη που παραχώρησε στην «ΥΧ» ο ιδρυτής και πρόεδρος της επιχείρησης, Δημήτρης Κρομμύδας. Παράλληλα, εξηγεί ότι γίνονται συντονισμένες προσπάθειες
για περαιτέρω αύξηση του ποσοστού των Ελλήνων προμηθευτών, που σήμερα ξεπερνά
το 40%, τη στιγμή που η πανδημία ενίσχυσε ακόμα περισσότερο το ενδιαφέρον
των καταναλωτών για προϊόντα που έχουν παραχθεί με φυσικές μεθόδους.

Πρόσφατα, ανοίξατε ακόμα δύο καταστήματα σε Πάτρα και Λάρισα. Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας σε σχέση με την επέκταση του δικτύου;

Μέσα στο 2022 ανοίξαμε πέντε καταστήματα Βιολογικό Χωριό. Τα δύο από αυτά ήταν η πρώτη μας προσπάθεια επέκτασης του δικτύου εκτός Αττικής στην επαρχία, στις πόλεις της Πάτρας και της Λάρισας. Οι τοπικές κοινωνίες των πόλεων αυτών μας υποδέχτηκαν κάνοντας πράξη ένα επιτυχημένο επενδυτικό πλάνο που είχαμε θέσει. Στόχος για το 2023 είναι η επέκταση του δικτύου μας και σε άλλες πόλεις της χώρας, με πρώτους σταθμούς τη Θεσσαλονίκη και την Κρήτη. Είναι δύο περιοχές που οι άνθρωποί τους μας έχουν δείξει ότι αγαπούν τα προϊόντα μας και μας εμπιστεύονται, κάνοντας τις αγορές τους μέσω της ηλεκτρονικής μας σελίδας.

Με βάση και τη δική σας πορεία βλέπετε να υπάρχει ανάπτυξη όσον αφορά τη ζήτηση βιολογικών προϊόντων;

Τα τελευταία χρόνια, παρατηρείται μια ολοένα αυξανόμενη προτίμηση των καταναλωτών προς τα βιολογικά προϊόντα. Σίγουρα η πανδημία του κορωνοϊού κατέδειξε με τον πλέον σαφή τρόπο ότι σε περιόδους κρίσεων οι άνθρωποι τείνουν να στρέφονται σε πιο υγιεινούς και βιώσιμους τρόπους ζωής και διατροφής. Επί της ουσίας, όμως, η πανδημία τόνωσε περαιτέρω την ήδη αυξανόμενη καταναλωτική επιθυμία των αγοραστών για προϊόντα, τα οποία έχουν παραχθεί με φυσικές μεθόδους.

Πώς έχει επηρεάσει την αγορά η ακρίβεια;

Αναφορικά με το ζήτημα της ακρίβειας, το 2022 είναι μια ιδιαίτερη χρονιά, κατά την οποία τόσο οι πληθωριστικές τάσεις όσο και η ενεργειακή κρίση έχουν επηρεάσει σημαντικά την καταναλωτική συμπεριφορά των Ελλήνων και αυτό δεν θα μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστο τον κλάδο των βιολογικών προϊόντων. Συνολικά, παρατηρείται μείωση της αξίας του μέσου καλαθιού και των εβδομαδιαίων επισκέψεων στα καταστήματα, εντούτοις αυτό σε βάθος χρόνου δεν θα ανακόψει την ανοδική τάση και τις ευνοϊκές προοπτικές του κλάδου;

Στην ΕΕ συνήθως η διαφορά τιμής των βιολογικών με τα συμβατικά είναι της τάξης του 30% μεσοσταθμικά. Στην Ελλάδα, ωστόσο, είναι πολύ παραπάνω, συχνά είναι διπλάσια ή και τριπλάσια. Πού οφείλεται αυτό;

Αξίζει να αναφέρουμε ότι γενικά στην αγορά παρατηρούνται αποκλίσεις ανάμεσα στις τιμές των βιολογικών προϊόντων και σε αυτές των συμβατικών. Αυτό, όμως, μπορεί να οφείλεται σ’ ένα σύμπλεγμα παραγόντων όπως:

✱ Υψηλότερη ποιότητα και διατροφική αξία των προϊόντων.

✱ Το κόστος της παραγωγής των συμβατικών προϊόντων είναι υψηλότερο.

✱ Οι αποδόσεις των καλλιεργειών στη βιολογική παραγωγή είναι πολύ χαμηλότερες. Σε αρκετές περιπτώσεις, οδηγούμαστε σε μικρότερη παραγωγή σε ποσοστό που ξεπερνά το 30%.

✱ Η προσφορά βιολογικών προϊόντων είναι μικρότερη και δεν καλύπτει τις εγχώριες ανάγκες.

✱ Υπάρχει επιπλέον επιβάρυνση του κόστους ελέγχου και πιστοποίησης σε διάφορα στάδια παραγωγής, τυποποίησης και διάθεσης των προϊόντων. Σε όλα τα παραπάνω θα πρέπει να συνυπολογίσει κανείς τα κόστη εισαγωγής, διακίνησης και διάθεσης των προϊόντων που εισάγονται από το εξωτερικό, επιβαρύνοντας έτσι την τελική τιμή των προϊόντων στο ράφι. Σε καμία περίπτωση, ωστόσο, δεν μπορούμε να πούμε ότι η απόκλιση της τιμής διάθεσης των προϊόντων αυτών είναι διπλάσια ή ακόμα και τριπλάσια σε σύγκριση με τα συμβατικά.

Εξάλλου, δεν θα πρέπει να παραγνωρίζει κανείς το γεγονός ότι η ολοένα και αυξανόμενη στροφή των καταναλωτών προς τον βιολογικό τρόπο ζωής στις μέρες μας δεν αποτελεί μόνο μια συνειδητοποιημένη καταναλωτική επιλογή, αλλά συνιστά και μια εναλλακτική αντίληψη που θέτει στο κέντρο τον σεβασμό προς τη φύση και το «ευ ζην».

Ποια είναι τα σχέδιά σας για το μέλλον;

Στόχος για το 2023 είναι η επέκταση του δικτύου μας και σε άλλες πόλεις της χώρας, με πρώτους σταθμούς τη Θεσσαλονίκη και την Κρήτη, όπως ήδη αναφέρθηκε. Η ανάπτυξή μας και η είσοδος στην ξένη αγορά είναι κάτι που το σκεφτόμαστε και που θα θέλαμε στο κοντινό χρονικό διάστημα να τολμήσουμε. Οι ξένοι καταναλωτές εμπιστεύονται πολύ τα ελληνικά προϊόντα, γνωρίζοντας τον μεσογειακό υγιεινό τρόπο διατροφής, οπότε αποτελεί για εμάς ένα κίνητρο να μπορούμε να τους προσφέρουμε και βιολογικά ελληνικά προϊόντα.

«Πάνω από το 40% των προϊόντων στα ράφια μας είναι ελληνικά»

Ποιο είναι το ποσοστό των προϊόντων που προμηθεύεστε από την Ελλάδα και ποιο από το εξωτερικό; Έχετε κάνει προσπάθεια να αυξήσετε το μερίδιο των Ελλήνων παραγωγών;

Συνεργαζόμαστε συνολικά με 200 εταιρείες σε Ελλάδα και εξωτερικό και με πάνω από 500 παραγωγούς. Στο Βιολογικό Χωριό, γίνεται διαρκής προσπάθεια ενίσχυσης της παρουσίας Ελλήνων παραγωγών και προμηθευτών από κάθε γωνιά της χώρας. Τη δεδομένη στιγμή, η παρουσία ελληνικών προϊόντων στα ράφια των καταστημάτων μας βαίνει συνεχώς αυξανόμενη, ξεπερνώντας το 40%.

Η στροφή των Ελλήνων καταναλωτών προς τα βιολογικά προϊόντα, η οποία παρατηρείται εντονότερα τα τελευταία χρόνια, έχει συμβάλει στη βιώσιμη ανάπτυξη του κλάδου και δίνει τη δυνατότητα εισόδου νέων εγχώριων παραγωγών και επιχειρήσεων.

Η διαρκής ανάπτυξη που σημειώνει ο κλάδος ευελπιστούμε ότι θα συμβάλει τα επόμενα χρόνια στην περαιτέρω αύξηση του μεριδίου των εγχώριων προμηθευτών και παραγωγών. Από την άλλη, τα τελευταία δύο χρόνια δραστηριοποιούμαστε και στην επεξεργασία βιολογικού κρέατος, το οποίο προέρχεται αποκλειστικά και μόνο από Έλληνες εκτροφείς.