Η Delhaize που γίνεται… Βelhaize και η στροφή στα τοπικά προϊόντα

Γιατί η βελγική αλυσίδα αποφάσισε να αλλάξει όνομα, έστω και για λίγες μέρες

Με έναν ιδιαίτερο όσο και ευρηματικό τρόπο αποφάσισε η Delhaize να αποδώσει φόρο τιμής στους περίπου 1.600 Βέλγους προμηθευτές της. Η βελγική αλυσίδα, η οποία ανήκει στον όμιλο AholdDelhaize (σ.σ. στη χώρα μας ελέγχει την ΑΒ Βασιλόπουλος), αποφάσισε για μερικές μέρες του Μαΐου να μετονομαστεί σε… Βelhaize, επωνυμία που παραπέμπει ευθέως στη χώρα «καταγωγής» της. Στο διάστημα αυτό θα «τρέχουν» τόσο στα φυσικά καταστήματα όσο και στο e-shop της προωθητικές ενέργειες για τα προϊόντα των ντόπιων προμηθευτών, ενώ θα γίνουν και οι ανάλογες τροποποιήσεις στις συσκευασίες.

Σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε η ίδια η εταιρεία στη δημοσιότητα, η ζήτηση για τοπικά προϊόντα αυξήθηκε 15% μέσα στο 2020 λόγω της πανδημίας, ενώ περίπου το 70% των κωδικών που διαθέτει στα καταστήματά της είναι βελγικής προέλευσης. Σε ετήσια βάση η αλυσίδα αγοράζει βελγικά προϊόντα αξίας 3 δισ. ευρώ, ενώ, όπως τονίζει, βοηθά δεκάδες τοπικές επιχειρήσεις να αποκτήσουν πρόσβαση στο ράφι.

«Οι 32.000 εργαζόμενοι της Belhaize και εγώ προσωπικά θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε τους 1.600 παραγωγούς για το πάθος τους, την εξαιρετική ποιότητα και τη γεύση των προϊόντων που οι πελάτες μας έχουν την ευκαιρία να απολαμβάνουν κάθε μέρα», δήλωσε σχετικά ο διευθύνων σύμβουλος, Xavier Piesvaux. «Είμαστε περήφανοι για τη συνεργασία που έχουμε με τον καθένα από αυτούς και οι αγοραστές μας είναι δεσμευμένοι στην προσπάθεια να δημιουργήσουμε νέες συνεργασίες με τοπικούς παραγωγούς ή να επεκτείνουμε αυτές που ήδη διαθέτουμε», συμπλήρωσε ο ίδιος.

Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε πέρυσι στη χώρα η Fairtrade, το 42% των Βέλγων καταναλωτών εξέφρασε την επιθυμία να καταναλώνει στο μέλλον προϊόντα, τα οποία θα προέρχονται σε μεγαλύτερο βαθμό από την περιοχή τους.

Μια τάση που ήρθε για να μείνει

Η στροφή στα τοπικά προϊόντα είναι βεβαίως μια τάση που υπέβοσκε εδώ και αρκετά χρόνια παράλληλα με τη διεθνοποίηση της οικονομίας, φαίνεται ωστόσο ότι εντάθηκε στη διάρκεια της πανδημίας. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της GlobalData, πριν από την υγειονομική κρίση, το 50% των καταναλωτών παγκοσμίως ταύτιζε τα τοπικά τρόφιμα και ποτά με την υψηλότερη ποιότητα, ενώ το ενδιαφέρον γι’ αυτά ενίσχυσαν τα στοιχεία που αναδείκνυαν τα περιβαλλοντικά τους οφέλη (μειωμένο αποτύπωμα άνθρακα).

Μετά το ξέσπασμα της πανδημίας, σύμφωνα με την εταιρεία, πάνω από το 50% των καταναλωτών που συμμετείχαν σε έρευνες, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν στη διάρκεια των lockdown, δήλωσαν ότι αξιολογούν ως ακόμα πιο σημαντική την τοπική προέλευση των συστατικών και των πρώτων υλών. Επιπλέον, το 76% των καταναλωτών σε 11 χώρες ανέφερε ότι θεωρεί τα τοπικά προϊόντα πιο αξιόπιστα.

«Τα τοπικά προϊόντα ήρθαν για να μείνουν», σχολιάζει χαρακτηριστικά ο Ramsey Baghdadi, αναλυτής της GlobalData, σημειώνοντας ότι αυτή η «στροφή στην εντοπιότητα» έχει μακροπρόθεσμα χαρακτηριστικά: «Ακόμα και με τη χαλάρωση των περιοριστικών μέτρων, οι καταναλωτές εξακολουθούν να συσχετίζουν τα προϊόντα αυτά με ένα υψηλότερο επίπεδο ποιότητας, εμπιστοσύνης και εξοικείωσης».

Σύντομα στα ράφια το πρώτο βελγικό τσάι

Στο ίδιο πνεύμα ενίσχυσης των δεσμών της με την τοπική οικονομία, η Delhaize ανακοίνωσε ότι από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο εγκαινιάζει συνεργασία με την LocalTea του Ολλανδού επιχειρηματία Johan Jansen, ο οποίος, έπειτα από μια επίσκεψη στην Κίνα πριν από τρία χρόνια, βάλθηκε να «μεταφέρει» την καλλιέργεια τσαγιού στις Κάτω Χώρες. Αφού πειραματίστηκε με περίπου 130 ποικιλίες του φυτού (Camelia Sinensis), το εγχείρημα υλοποιήθηκε με επιτυχία αρχικά στην πατρίδα του, όπου, εδώ και μια διετία, διατίθενται σε περισσότερα από 650 σακουλάκια τσαγιού δικής του παραγωγής με την επωνυμία Τea By Me. Μέσα στο 2020 αποφάσισε να επεκτείνει το πρότζεκτ στο γειτονικό Βέλγιο, ξεκινώντας συνεργασία με μια θερμοκηπιακή μονάδα στην περιοχή Loenhout για την καλλιέργεια του φυτού σε μια έκταση 2.000 τ.μ. Τα πρώτα σακουλάκια βελγικού τσαγιού αναμένεται να κάνουν την εμφάνισή τους στην αγορά μέσα στο 2021, φέροντας αυτήν τη φορά την επωνυμία LocalTea. Στο πλαίσιο της συνεργασίας της με την εταιρεία, η Delhaize, όπως διευκρίνισε, θα δημιουργήσει τη δική της «φυτεία» τσαγιού στην ίδια περιοχή.