Διπλή πρόκληση για την ευρωπαϊκή βιομηχανία αρτοσκευασμάτων

Πανδημία και τάση για ευεξία αλλάζουν το τοπίο της αγοράς, σύμφωνα με έρευνα της Tate & Lyle

Λιγότερη ζάχαρη, λιγότερα λιπαρά και… ακόμα λιγότερες θερμίδες είναι το τρίπτυχο στο οποίο θα βασιστεί η ανάπτυξη της ευρωπαϊκής αγοράς αρτοσκευασμάτων τα επόμενα χρόνια, καθώς ο κλάδος θα προσαρμόζεται στα νέα καταναλωτικά δεδομένα.

Πρόκειται για ένα από τα συμπεράσματα στα οποία καταλήγει έρευνα που πραγματοποίησε τον Ιούλιο του 2020 η Tate & Lyle (μία εκ των μεγαλύτερων βιομηχανιών συστατικών τροφίμων παγκοσμίως) σε συνεργασία με τη Mintel, η οποία είδε το φως της δημοσιότητας τον περασμένο μήνα. Όπως επισημαίνεται στην έρευνα, στην οποία συμμετείχαν 400 επιχειρήσεις του κλάδου από τη Γερμανία, το Ην. Βασίλειο, τη Γαλλία και την Ισπανία, η πανδημία επηρέασε τον τρόπο ζωής και τη συμπεριφορά των καταναλωτών περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη συνθήκη από την εποχή του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, προκαλώντας αντίστοιχα ραγδαίες μεταβολές στη ζήτηση για αρτοσκευάσματα.

Καθώς οι καταναλωτές παρέμειναν σπίτι για μεγάλο χρονικό διάστημα, οι πωλήσεις στο οργανωμένο λιανεμπόριο σημείωσαν σημαντική άνοδο, με τις επιχειρήσεις του κλάδου να αναπροσαρμόζουν αντίστοιχα τον παραγωγικό σχεδιασμό τους, προκειμένου να αντεπεξέλθουν στη ζήτηση. Την ίδια στιγμή, οι πωλήσεις σε χώρους εκτός σπιτιού περιορίστηκαν σε μεγάλο βαθμό, όπως επιβεβαιώνει η μεγάλη πλειονότητα (89% και 76% αντίστοιχα) των 400 επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα της Tate & Lyle. Μειωμένη ήταν, επίσης, η ζήτηση στα κανάλια των μικρών καταστημάτων λιανικής (αναφέρθηκε από το 40% των ερωτηθέντων), της χονδρικής (42%), ενώ πάνω από τις μισές επιχειρήσεις (53%) διαπίστωσαν μείωση πωλήσεων στα φρέσκα αρτοσκευάσματα.

Προκειμένου να αντισταθμίσουν τις επιπτώσεις της Covid-19, οι επιχειρήσεις επικεντρώθηκαν στη βελτιστοποίηση του κόστους σε όλο το μήκος της αλυσίδας εφοδιασμού και στην καλύτερη διαχείριση των ταμειακών τους ροών (σε ποσοστό 46% και 45% αντίστοιχα), ενώ αρκετές εστίασαν στην ανάπτυξη νέων προϊόντων (37%) και στη βελτίωση της σύνθεσης υφιστάμενων προϊόντων (36%).

Οι προτεραιότητες

Όσον αφορά τους καταναλωτές, παρατηρείται μια στροφή προς τα πιο εξειδικευμένα προϊόντα, όπως τα λεγόμενα «λειτουργικά» αρτοσκευάσματα (με αυξημένα οφέλη για την υγεία και το ανοσοποιητικό σύστημα) για τα οποία αναφέρει αύξηση της ζήτησης το 51% των επιχειρήσεων, τα vegan, καθώς και αυτά που έχουν παραχθεί με βιώσιμες πρακτικές και συστατικά.

Όπως αναφέρεται στην έρευνα, η βιομηχανία αρτοσκευασμάτων βρίσκεται μεταξύ… διασταυρούμενων πυρών. Aπό τη μια, υπάρχει η ισχυρή επιθυμία των καταναλωτών για άνεση και ικανοποίηση και, από την άλλη, η τάση για έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής και διατροφής, η οποία μάλιστα καθοδηγείται και από τις πολιτικές των κυβερνήσεων που επιδιώκουν την προστασία και την ενίσχυση της δημόσιας υγείας. Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας (για την οποία η Tate & Lyle συνεργάστηκε με την Mintel), το 73% των Ευρωπαίων κατασκευαστών αρτοσκευασμάτων –ποσοστό που στην Αγγλία ανερχόταν στο 84%– θέτουν ως προτεραιότητα τον περιορισμό της ζάχαρης, των λιπαρών και των θερμίδων για τη χρονιά που ξεκινά.

Αισιοδοξία για ανάκαμψη

Παρά τις επιπτώσεις της κρίσης, οι επιχειρήσεις του κλάδου εκφράζουν αισιοδοξία για επιστροφή στην κανονικότητα, την οποία προσδιορίζουν χρονικά μέσα στο επόμενο δεκάμηνο. Έχοντας ήδη διανύσει μέρος αυτού του διαστήματος, οι εκτιμήσεις αυτές ίσως φαντάζουν υπερβολικές, όμως αναφέρεται μία αύξηση της ζήτησης για προϊόντα αρτοποιίας. Από την άλλη, όπως σχολιάζεται στην έρευνα, η επίδραση της ύφεσης και των νέων lockdowns στην καταναλωτική συμπεριφορά ίσως χρειαστεί να επανεξετασθούν.

«Βλέπουμε μία θετική εικόνα, με τη βιομηχανία να προσαρμόζεται, ώστε να παραμείνει κερδοφόρα και να ενισχύσει τις πωλήσεις», σχολιάζει ο William Ballantyne, τεχνικός διευθυντής στο Τμήμα Αρτοσκευασμάτων της Tate & Lyle, ενώ η αναλύτρια Τροφίμων και Ποτών της Mintel, Katya Withman, στέκεται στον καταλυτικό ρόλο της πανδημίας για την ανάδειξη και την εκμετάλλευση μεγάλων ευκαιριών από τις επιχειρήσεις του κλάδου.