Agroma: Τα ελληνικά ψεκαστικά που κάνουν θραύση στο εξωτερικό

Η ιστορία της Agroma που κλείνει φέτος 40 χρόνια ζωής

ellinika-psekastika-mixanimata-Agroma2

«Κάθε μέρα το πρωί κολλούσα ένα σασί. Το βράδυ το ξεκολλούσσα και την επόμενη ημέρα ξανάρχιζα από την αρχή να το κολλάω και πάλι», εξηγούσε ο Στέργιος Πέτκος στα τρία του αγόρια όταν ήταν μικρά, για το πώς έστησε τη δική του επιχείρηση κατασκευής ψεκαστικών μηχανημάτων το 1977.

«Για να μη δείξει ότι δεν είχε δουλειά στον περίγυρο…», διηγείται σήμερα με συγκίνηση στην «Ύπαιθρο Χώρα» ο Νίκος Πέτκος, ο ένας από τους τρεις γιους -οι άλλοι δύο είναι ο Αλέξανδρος και ο Ανδρέας-, οι οποίοι πλέον είναι μέτοχοι και απασχολούνται ενεργά στην επιχείρηση.

«Βλέπετε, ο παππούς, που ζούσε μαζί μας μέχρι που έφυγε από τη ζωή, για να τον βοηθήσει είχε πουλήσει τα πάντα, ακόμα και το σπίτι του. Όλοι του έλεγαν τότε: ‘‘Θα σε πετάξει ο γιος σου στον δρόμο”. Και εκείνος απαντούσε: ‘‘Tον ξέρω τον γιο μου’’», συνεχίζει τη διήγησή του ο Νίκος Πέτκος.

Κάπως έτσι ο κ. Στέργιος έστησε σε νοικιασμένες εγκαταστάσεις το πρώτο του εργοστάσιο και άρχισε να κατασκευάζει χειροποίητα τα πρώτα ψεκαστικά μηχανήματα. Την τεχνογνωσία την είχε ξεσηκώσει από το εργοστάσιο που εργαζόταν ως υπάλληλος μέχρι να κάνει τη δική του δουλειά. Όμως, το μεγάλο του όπλο τότε, όπως και τώρα, ήταν ότι λάμβανε υπόψη του τις ανάγκες των αγροτών και ήταν πρόθυμος να τις εξυπηρετήσει, προσαρμόζοντας τα μηχανήματά του σε ό,τι του ζητούσαν. «Εκείνα τα πρώτα μηχανήματα ακολουθούσαν κάποια στάνταρ πρότυπα και μετά, ανάλογα με τις ανάγκες, φτιάχνονταν ιδιοκατασκευές», αναφέρει ο Νίκος Πέτκος.

ellinika-psekastika-mixanimata-AgromaΦέτος, η Agroma, όπως ονομάζεται η εταιρεία, κλείνει 40 χρόνια ζωής και λειτουργίας και στεγάζεται σε ιδιόκτητες και αυτόνομες εγκαταστάσεις, συνολικής έκτασης 7.000 τ.μ., στη Βέροια. Όχι μόνο είναι μια εταιρεία 100% ελληνική, αλλά προσπαθεί να προμηθεύεται και τις πρώτες ύλες που χρησιμοποιεί από την Ελλάδα. Από το 2010, μάλιστα, έφερε και κάποια καλούπια που βρίσκονταν στην Ιταλία σε υπεργολάβο στην Ελλάδα.

«Ο ανταγωνισμός από αντίστοιχες εταιρείες του εξωτερικού είναι μεγάλος», λέει ο Νίκος Πέτκος, αλλά και σε αυτόν τον τομέα, όπως τονίζει, οι Έλληνες προτιμούν τα ελληνικά προϊόντα. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας; «Να δημιουργείς σχέση εμπιστοσύνης, να στηρίζεις τους πελάτες σου, να τους προσφέρεις ό,τι περισσότερο μπορείς», απαντά ο επιχειρηματίας. «Προσφέρουμε εγγύηση έως και πέντε χρόνια σε κάποια μηχανήματα. Έχουμε καλό after sale service και οι τιμές μας είναι ανταγωνιστικές, προσφέρουμε τα μηχανήματα με έξτρα εξοπλισμό χωρίς επιπλέον χρέωση», σημειώνει ο ίδιος.

Από τις ιδιοκατασκευές στις εξαγωγές

Το 1992, η Agroma ξεκίνησε και τις πρώτες εξαγωγές στις βαλκανικές χώρες. Τώρα εξάγει σε όλη την Ευρώπη σε συνεργασία με την αγγλική εταιρεία farmGEM, αλλά και στη Ρωσία, το Ουζμπεκιστάν, το Καζακστάν, την Τουρκία, τη Νέα Ζηλανδία και την Αυστραλία.

Τίποτα, βέβαια, δεν συνέβη από τη μια στιγμή στην άλλη, χωρίς κόπο ή ρίσκα. Η εταιρεία μεγάλωνε σταδιακά αυξάνοντας τις πωλήσεις, το μέγεθος των εγκαταστάσεων και το προσωπικό της. Και σιγά σιγά από τα «χειροποίητα» μηχανήματα πέρασε στην τελευταία λέξη της τεχνολογίας.

Έμφαση στη γεωργία ακριβείας

Ανάμεσα στα 30 άτομα προσωπικό της εταιρείας, δύο μηχανολόγοι σχεδιάζουν όλους τους τύπους μηχανημάτων. Η εταιρεία ειδικεύεται και στη γεωργία ακριβείας, εφόσον, όπως λέει ο επιχειρηματίας, ένα καλό ψεκαστικό πρέπει να φροντίζει την καλλιέργεια, το περιβάλλον, αλλά και την τσέπη του παραγωγού, ξοδεύοντας μόνο την αναγκαία ποσότητα ψεκαστικού υλικού. Αρκεί να καθοριστεί ο στόχος ανά στρέμμα και το μηχάνημα φροντίζει για την ισόποση κατανομή του υλικού στο χωράφι. Και όχι μόνο, GPS και υπέρηχοι έχουν τεθεί στην υπηρεσία του αγρότη, με αποτέλεσμα να μη χρειάζεται καν να κρατά το τιμόνι του τρακτέρ.

Στην έρευνα επιστρέφει το 1/10 των κερδών

Η Agroma από επιλογή επενδύει κάθε χρόνο στην έρευνα και στην ανάπτυξη το 8%-10% του τζίρου της, προκειμένου να βρίσκεται συνέχεια στην αιχμή των εξελίξεων στον τομέα της. Τα οικονομικά αποτελέσματα δικαιώνουν την επιλογή των ιδιοκτητών να διατηρήσουν υψηλά την ποιότητα παρά την οικονομική κρίση. Το 2016, ο τζίρος της Agroma σημείωσε αύξηση της τάξης του 15% σε σχέση με το 2015, το 2017 αύξηση 8%, ενώ για το 2018 οι ιδιοκτήτες περιμένουν αύξηση 30%.

Εκτός από ψεκαστικά για δενδροκαλλιέργειες και ανοιχτές καλλιέργειες διάφορων μεγεθών, η Agroma διαθέτει επίσης καταστροφείς, αλλά και πλατφόρμες συγκομιδής. Επίσης, από το 2015, λειτουργεί το πρώτο ΚΤΕΟ για ψεκαστικά μηχανήματα που ιδρύθηκε στη χώρα.