H ελληνική γεωργία μπορεί να δημιουργήσει το “Greek Brand Name”

H ελληνική γεωργία μπορεί να δημιουργήσει το “Greek Brand Name

Την εκτίμηση ότι η Ελλάδα μπορεί να πετύχει την παραγωγή μοναδικού διατροφικού προφίλ για τα προϊόντα της, «αυτού που αποκαλείται “Greek brand name”», διατύπωσε μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού-Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων «Πρακτορείο 104,9 FM» ο καθηγητής Φυσιολογίας Ζωικών Οργανισμών – Τοξικολογίας, στο τμήμα Βιοχημείας και Βιοτεχνολογίας Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Δημήτριος Κουρέτας.

H ελληνική γεωργία μπορεί να δημιουργήσει το “Greek Brand Name"

Αναφερόμενος δε στη θέση της χώρας στη διεθνή αγορά τροφίμων, όπως αυτή πλέον άρχισε να διαμορφώνεται, ο επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας του Εργαστηρίου Φυσιολογίας Ζωικών Οργανισμών δεν παρέλειψε να τονίσει πως με τη βιοποικιλότητα που διαθέτει η Ελλάδα, τα προϊόντα της μπορούν είτε να χρησιμοποιηθούν ως πρώτη ύλη για την παραγωγή καινοτόμων ειδών, ελκυστικών στον καταναλωτή είτε να εξαχθούν ως μοναδικά ελληνικά προϊόντα μετά από μια βασική επεξεργασία.

Και στις δύο περιπτώσεις, σύμφωνα με τον κ.Κουρέτα, μπορούμε να πετύχουμε την παραγωγή ενός τελικού διατροφικού προϊόντος μοναδικού, «αυτού που ονομάζουμε “Greek brand name”», κάτι που όμως για να ολοκληρωθεί χρειάζεται να έχει ως βάση «μια αρκετά μεγάλη κινητοποίηση ανάμεσα σε διάφορους “παίκτες”. Η στρατηγική αυτή απαιτεί κατά πρώτον τον κατάλληλο σχεδιασμό και την έρευνα για το κάθε προϊόν και κατά δεύτερον τη συμμετοχή και τη συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων κρίκων στην αλυσίδα και στον πρωτογενή τομέα όπως και στη διακίνηση, στη μεταποίηση, στη διανομή, αλλά και στην προώθηση στη λιανική« εξηγεί ο κ.Κουρέτας, για να τονίσει πως αυτή τη στιγμή κάτι τέτοιο γίνεται μόνο αποσπασματικά.

Μεγάλη προστιθέμενη αξία χάρη στη χρήση γεωχωρικών δεδομένων

Όπως προσθέτει δε ο Έλληνας καθηγητής, «η μοίρα της ελληνικής γεωργίας είναι να έχει ποιοτικά προϊόντα που καλλιεργούνται σε μικρές εκτάσεις και διαθέτουν ποιοτικά χαρακτηριστικά», προϊόντα που θα πρέπει να συνδυάζονται με μια διαφορετική πολιτική πώλησης. «Δεν μπορείς να πας και να ανταγωνιστείς στο κόστος χώρες όπως η Αλβανία, η Βουλγαρία, η Τουρκία και η Αίγυπτος (που βρίσκονται) σε μαζικές παραγωγές» τονίζει. Σε αυτό το πλαίσιο, οι ερευνητικές προσπάθειες εστιάζουν πλέον στον συνδυασμό των επονομαζόμενων γεωχωρικών δεδομένων, δεδομένων που «ουσιαστικά δίνουν την αίσθηση του terroir, τουτέστιν της γεωχωρικής ταυτότητας μιας περιοχής (και τη συνδέουν) με την ποιότητα των αγροτικών προϊόντων». Με αυτό τον τρόπο «θα μπορέσουμε να τα συνδυάσουμε (σ.σ γεωχωρικά δεδομένα) και να αποδείξουμε ότι το προϊόν αυτό είναι μοναδικό και έχει στοιχεία, βιολογικές ιδιότητες και προστιθέμενη αξία που έχουν σχέση με την περιοχή και την εποχή στην οποία αυτό το προϊόν δημιουργείται» εξηγεί ο κ.Κουρέτας.

Αποτέλεσμα ερευνητικών προσπαθειών περισσότερα από 30 καινοτόμα αγροτικά προϊόντα στην αγορά

Όπως αναφέρει δε ο κ.Κουρέτας, στο Εργαστήριο Φυσιολογίας Ζωικών Οργανισμών οι Έλληνες ερευνητές την τελευταία δεκαετία έχουν “δημιουργήσει” περισσότερα από 30 αγροτικά προϊόντα που βρίσκονται στην αγορά χάρη σε μια ειδική διαδικασία. “Παίρνουμε αγροτικά προϊόντα και τρόφιμα, τα οποία δεν είχαν ιδιαίτερη αξία μέχρι τη στιγμή που αρχίσαμε να ασχολούμαστε με αυτά και χάρη στην έρευνα που κάνουμε πάνω σε αυτά δημιουργούμε τις προϋποθέσεις να αποκτήσουν μεγάλη προστιθέμενη αξία” εξηγεί Έλληνας καθηγητής. Χαρακτηριστικά ο κ. Κουρέτας αναφέρεται στην περίπτωση του ελληνικού τυρόγαλου, το οποίο ως εποχικό προϊόν αξιοποιείται “όχι δομημένα” και του οποίου το σημαντικότερο συστατικό είναι οι πρωτεΐνες. Η ερευνητική ομάδα του Εργαστηρίου κατάφερε και απομόνωσε, όπως εξηγεί ο Έλληνας καθηγητής, αυτές τις πρωτεΐνες και έτσι δημιουργήθηκαν ειδικά ξηρά προϊόντα “μια ολόκληρη αλυσίδα από τέτοια προϊόντα τα οποία έχουνε μεγάλη βιολογική αξία”.

Σημαντικότατο όπλο για τη διεθνή αγορά οι ισχυρισμοί υγείας

 Ο Έλληνας καθηγητής αναφέρθηκε και στη σύγχρονη τάση των καταναλωτών στις ανεπτυγμένες αγορές να αναζητούν τροφές-“φάρμακα”, τουτέστιν να τοποθετούν κεντρικά στη διατροφή τους προϊόντα που έχουν υψηλότερο κόστος κτήσης σε σχέση με τον μέσο όρο τιμών, αλλά είναι εξόχως ελκυστικά ως συστατικό ενός καθημερινού υγιεινού τρόπου ζωής. Σε αυτό το πλαίσιο, η ερευνητική εργασία των επιστημόνων του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας οδήγησε και σε καινοτόμα προϊόντα, που έχουν ως βάση το ελαιόλαδο, όπως και φρούτα όπως τα κεράσια, τα ροδάκινα αλλά και είδη “που σήμερα δεν έχουν μεγάλη προστιθέμενη αξία, αν και θα μπορούσαν όπως είναι τα ψυχανθή και κάποια δημητριακά, τα οποία είναι η βάση τροφίμων που σύμφωνα με τον σχετικό ευρωπαϊκό κανονισμό θα μπορούσαν να αποτελέσουν εξαιρετικά τρόφιμα για ισχυρισμούς υγείας που αφορούν τους διαβητικούς, τους παχύσαρκους, τους αθλούμενους, τα παιδιά, τους καρκινοπαθείς ή καρδιολογικούς ασθενείς και τους ασθενείς με νευρολογικά προβλήματα” καταλήγει ο κ.Κουρέτας.