Το φράγμα των 100 δισ. λιρών σε «ηθικά προϊόντα» έσπασαν οι Βρετανοί

Στις 122 δισ. λίρες (145,4 δισ. ευρώ) έφτασε η ετήσια δαπάνη σε «Ηθικά Προϊόντα» στο Ηνωμένο Βασίλειο το 2020, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της συνεταιριστικής αλυσίδας λιανεμπορίου Co-op που φιλοξενεί το European Supermarket Magazine.

Μάλιστα, η συνολική αξία των «ηθικών αγορών καταναλωτών» έχει αυξηθεί κατά περισσότερο από δέκα φορές σε σύγκριση με το 1999, οπότε και ξεκίνησε την ετήσια έρευνα, καταγράφοντας αξία μόλις 11,2 δισ. λιρών.

Ποια κερδίζουν έδαφος

Η ανάπτυξη των πωλήσεων χορτοφαγικών και φυτικής προέλευσης προϊόντων ανήλθε στο 34%, αντικατοπτρίζοντας τη σχετική μεταβολή στις διατροφικές προτιμήσεις των Βρετανών. Η ανεξάρτητη πιστοποίηση εξακολουθεί να αποτελεί σημαντικό παράγοντα επιλογής, ενώ άνοδο είδαν και τα προϊόντα «Δίκαιου Εμπορίου» (Fair Trade). Στην περίπτωση των αβγών ελευθέρας βοσκής, οι πωλήσεις ξεπέρασαν για πρώτη φορά τις 1 δισ. λίρες το 2020, καθώς περισσότερες αλυσίδες συστρατεύτηκαν με την Co-op, διαθέτοντας μόνο τέτοια αβγά.

«Το βαρόμετρό μας για την “ηθική κατανάλωση” αντικατοπτρίζει και την τάση των καταναλωτών να μποϊκοτάρουν επιχειρήσεις που αποτυγχάνουν να δρουν σύμφωνα με ηθικές και κοινωνικές ανησυχίες», σχολιάζει ο Steve Murrells, διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου Co-op, συστήνοντας σε όσους διαμορφώνουν πολιτική να συμβάλουν στην ίδια κατεύθυνση.

Πάντως, στο πλαίσιο και της πανδημίας, αρκετές έρευνες που έχουν διεξαχθεί διεθνώς αναδεικνύουν αντίστοιχη καταναλωτική τάση. Ενδεικτικά, πέρυσι, παγκόσμια έρευνα της Accenture σε περισσότερους από 3.000 καταναλωτές σε 15 χώρες (μεταξύ αυτών και ευρωπαϊκές) και στις πέντε ηπείρους, έδειχνε μεταβολή των αγοραστικών συνηθειών, με το 60% των καταναλωτών να αναφέρουν πιο φιλοπεριβαλλοντικές, βιώσιμες και ηθικές αγορές από την αρχή της πανδημίας, τάση που θα παραμείνει για την πλειονότητα αυτών.