Δεν αρκούν ποιότητα και γεύση, χρειάζονται οργάνωση και νέες ιδέες

Ο απολογισμός της Fruit Logistica 2019 από τους συμμετέχοντες

«Είδαμε νέους τρόπους συσκευασίας που σκοπεύουμε κι εμείς να εντάξουμε στην προώθηση των προϊόντων μας»

Π ολλά και χρήσιμα ήταν τα συμπεράσματα για το επίπεδο και τη δυναμική του ελληνικού αγροδιατροφικού τομέα ως προς το μεγάλης σημασίας ζήτημα της εξωστρέφειας. Η «ΥΧ» συνομίλησε με εκπροσώπους συνεταιριστικών σχημάτων, εξαγωγικές επιχειρήσεις και εκπροσώπους ελληνικών περιφερειών που συμμετείχαν στη «Μέκκα» των εμπορικών εκθέσεων οπωροκηπευτικών, Fruit Logistica, που διεξήχθη από 6 έως 8 Φεβρουαρίου στο Βερολίνο.

Στη γερμανική πρωτεύουσα βρέθηκαν δεκάδες ελληνικές επιχειρήσεις, συνεταιρισμοί και ομάδες παραγωγών από τη χώρα μας, ενώ συμμετείχαν και με δικό τους περίπτερο οι περιφέρειες Κεντρικής Μακεδονίας, Θεσσαλίας, Πελοποννήσου, Κρήτης και Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης. Ως προς τα ζητήματα που ανέδειξε η έκθεση, αρκετοί επεσήμαναν την άνοδο του διεθνούς ανταγωνισμού και το δυσμενές οικονομικό περιβάλλον σε ό,τι αφορά την ΕΕ. Σημαντικό θέμα που τέθηκε από μεγάλο αριθμό συνομιλητών μας αφορούσε την εκπροσώπηση της χώρας μας σε εθνικό επίπεδο, που εξακολουθεί να «βγάζει» προβλήματα.

Τεράστια η σημασία της Fruit Logistica για τις εξαγωγές οπωροκηπευτικών

Στον κομβικό ρόλο που διαδραματίζει η έκθεση στον προγραμματισμό και στην επίτευξη των εξαγωγικών στόχων συνεταιρισμών, παραγωγών και επιχειρήσεων, στάθηκαν οι Έλληνες συμμετέχοντες στις δηλώσεις τους στην «ΥΧ».

«Αντί να πραγματοποιήσουμε τις συναντήσεις μας με τους πελάτες ταξιδεύοντας σε μια σειρά από χώρες, τους βρίσκουμε όλους εκεί. Υπό αυτή την έννοια, το κόστος της συμμετοχής στη Fruit Logistica έχει ήδη αποσβεστεί, ωστόσο υπάρχουν και άλλα σημαντικά οφέλη», ανέφερε ο παραγωγός και εξαγωγέας φράουλας από την Ηλεία, Δημήτρης Τακτικός. Πολλοί αναφέρθηκαν στη μεγάλη προσέλευση ενδιαφερόμενων αγοραστών, εκτιμώντας ότι φέτος η επισκεψιμότητα αυξήθηκε σε σχέση με πέρσι.

egypt-fruit-logistica-2019Σύμφωνα μάλιστα με ορισμένους συνομιλητές μας, οι επιχειρήσεις πραγματοποιούν έως 80%-90% του συνολικού τους τζίρου των εξαγωγών τους, μέσω εκθέσεων όπως η Fruit Logistica. «Η έκθεση χρόνο με τον χρόνο μεταλλάσσεται σε κάτι πιο εξειδικευμένο, οι δουλειές γίνονται μόνο με κλεισμένα ραντεβού, οι άνθρωποι έρχονται για να συνομιλήσουν στοχευμένα, έχοντας δρομολογήσει τις επαφές τους από πριν, δεν υπάρχει τόσο αυτός ο “εκθεσιακός” χαρακτήρας που γνωρίζουμε στην ελληνική πραγματικότητα», ανέφερε ο πρόεδρος του ΑΣΕΠΟΠ Βελβεντού, Νίκος Κουτλιάμπας.

 Από την πλευρά της, η προϊσταμένη του Τμήματος Τουρισμού της Περιφέρειας Ηπείρου, Σοφία Φούκη, τόνισε πως «φέτος ήταν η δεύτερη φορά που συμμετείχαμε ως περιφέρεια, φιλοξενώντας πέντε επιχειρήσεις. Αρκετοί παραγωγοί είναι στο ξεκίνημά τους, έχουμε για παράδειγμα περίπτωση παραγωγού που πέρσι έκλεισε συμφωνία με πελάτη από Ντουμπάι και φέτος ήρθε να συζητήσει για την επέκταση της συμφωνίας. Σε ό,τι αφορά τα προϊόντα μας, δούλεψαν πολύ το γλυκό καλαμπόκι, το ακτινίδιο και το κουνουπίδι. Επίσης, διαπιστώσαμε ότι υπήρχε μεγάλη ζήτηση για κρεμμύδι, κάτι που θα έχουμε υπόψη μας για του χρόνου».

Στη φετινή παρουσία του ΟΚΑΑ αναφέρθηκε με δηλώσεις του στην «ΥΧ» ο πρόεδρος, Μιχάλης Μυτηλινάκης. «Ο ΟΚΑΑ συμμετείχε στην έκθεση μαζί με τέσσερις από τις πιο εξωστρεφείς επιχειρήσεις του κλάδου (ΑΣ Ζαγοράς, Πολίτης, Μαρτσούκος ΕΠΕ και Δεντάκης ΑΕ). Επίσης, συμμετείχαμε ιδιαίτερα ενεργά στην παρουσίαση στο περίπτερο της Italmercati σχετικά με τον ρόλο και την παρουσία των χονδρεμπορικών αγορών της ΕΕ. Ήταν η πρώτη από κοινού δημόσια παρουσίαση των ευρωπαϊκών αγορών».

Iκανοποιημένος από τις επαφές που έγιναν δήλωσε στην «ΥΧ» ο Νίκος Εφραιμίδης, υπεύθυνος προώθησης πρωτογενούς τομέα στην ΠΑΜ-Θ. σημειώνοντας ότι ο στόχος καλύφθηκε. «Η περιφέρεια συμμετείχε στη Fruit Logistica με 5 επιχειρήσεις (Αγροτικός Συνεταιρισμός Τυχερού Έβρου (ΑΣΚΓΕ) με σπαράγγι και ακτινίδιο, η εταιρία YAKA IKE από τη Ροδόπη με κεράσι, η ΕΑΣ Ξάνθης με ακτινίδιο και ρόδι, η DELTA SPAR από το Χρυσοχώρι Καβάλας με σπαράγγι και ακτινίδιο και η Γκουστέρα  Α.Ε. από την ΒΙΠΕ Καβάλας με βιολογικά φρούτα. Θεωρούμε ότι η εξωστρέφεια και η συνεργασία μεταξύ της Πολιτείας και των εταιρειών είναι μονόδρομος και αυτό προσπαθήσαμε να δείξουμε, προωθώντας τα τοπικά μας προϊόντα», ανέφερε ο κ. Εφραιμίδης.

Προκλήσεις και αντιξοότητες για τους εξαγωγείς

Στις δυσκολίες που θέτουν ο διεθνής ανταγωνισμός και η ολοένα και μεγαλύτερη συγκέντρωση που παρουσιάζει ο κρίκος της αλυσίδας των αγοραστών/προμηθευτών, αναφέρθηκαν σε δηλώσεις τους στην «ΥΧ» εκπρόσωποι συνεταιρισμών και εξαγωγικών επιχειρήσεων.

Ο Ευάγγελος Τσιμπραγάκης, πρόεδρος του Αγροτοβιομηχανικού Συνεταιρισμού Τυμπακίου, στάθηκε στο χαμηλό κόστος παραγωγής των ανταγωνιστών σε προϊόντα όπως η ντομάτα και το αγγούρι: «Η επιδίωξή μας είναι να αυξήσουμε τον όγκο των προϊόντων που εξάγουμε, είμαστε όμως μια χώρα με υψηλό κόστος παραγωγής. Αυτό είναι μειονέκτημα σε σχέση με τον ανταγωνισμό από τρίτες χώρες, όπως π.χ. η Τουρκία και χώρες της Βόρειας Αφρικής».

«Σαν ποσότητες δεν έχουμε πρόβλημα, η ζήτηση υπάρχει. Οι τιμές όμως που προσφέρονται από ανταγωνιστές είναι απαγορευτικές», ανέφερε για το ίδιο θέμα ο γενικός διευθυντής του Ομίλου «Κολιός», Γιώργος Κολιός. «Φέτος, μεγάλος μας ανταγωνιστής στη Μέση Ανατολή ήταν το Ιράν». Σχολιάζοντας τις συνθήκες στην αγορά ακτινιδίου, ο ίδιος πρόσθεσε: «Η αγορά δεν έχει ανοίξει ακόμα στο ακτινίδιο. Άλλα περιμέναμε και άλλα βρήκαμε μπροστά μας. Είμαστε πολύ πίσω στις τιμές και δεν ξέρουμε αν θα βελτιωθεί η κατάσταση. Αυτό ισχύει και για τα κίτρινα ακτινίδια».

Από την πλευρά της, η διευθύντρια πωλήσεων του ΑΣΕΑ Άρτας, Κατερίνα Κατρή, ανέφερε σχετικά: «Φέτος, η χρονιά στο ακτινίδιο είναι δύσκολη για όλες τις ευρωπαϊκές χώρες. Παράγοντες όπως η μεγαλύτερη του αναμενομένου παραμονή της Νέας Ζηλανδίας στην αγορά και η υπερπροσφορά μήλων και χειμερινών φρούτων ανταγωνιστικών ως προς το ακτινίδιο, πίεσαν την αγορά». Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκαν οι δηλώσεις του διευθυντή ΕΑΣ Καβάλας, Κλέαρχου Σαραντίδη: «Είναι μια περίοδος που οι τιμές είναι μικρές και η ζήτηση, συναρτώμενη με τις τιμές, είναι αρκετά χαμηλή. Υπάρχει μια οικονομική δυσπραγία σε όλη την ευρωπαϊκή αγορά».

Ικανοποίηση για τα ραντεβού με παλιούς και νέους πελάτες

Άπαντες οι συνομιλητές μας εξέφρασαν την ικανοποίησή τους για τη συμμετοχή τους στη Fruit Logistica. Oρισμένοι μοιράστηκαν περισσότερες πληροφορίες για τις επικερδείς συμφωνίες και τις θετικές προοπτικές που ανοίγονται για τις εξαγωγές τους, μετά από τις συναντήσεις τους με υφιστάμενους, και, κυρίως, νέους αγοραστές. Όπως ανέφερε στην «ΥΧ» ο πρόεδρος της Κοινοπραξίας Ομάδων Παραγωγών Ημαθίας, Χρήστος Γιαννακάκης, «πέραν των θετικών συνομιλιών μας με υφιστάμενους πελάτες μας, κάναμε ορισμένες συμφωνίες με μεγάλες ευρωπαϊκές αλυσίδες από Αγγλία και Γαλλία». Τα θετικά αποτελέσματα της φετινής έκθεσης τόνισε, με τη σειρά του, ο πρόεδρος του ΑΣΕΠΟΠ Βελβεντού, Νίκος Κουτλιάμπας: «Υπήρξε μεγάλο ενδιαφέρον για αύξηση του τζίρου μας σε εν εξελίξει προσπάθειες που κάνουμε, σε περιοχές όπως η Μέση Ανατολή».

«Υπήρξαν συζητήσεις σε θετικό κλίμα με εκπροσώπους από αγορές όπως της Γαλλίας και της Αυστρίας», μας είπε ο διευθυντής πωλήσεων της «Ζευς Ακτινίδια», Αντώνης Ιωαννίδης. «Πετύχαμε αμφότερους τους στόχους μας για αύξηση του όγκου των εξαγωγών μας, αλλά και επίτευξη συμφωνιών με καλύτερους οικονομικούς όρους», πρόσθεσε. Στην ισχυροποίηση των εξαγωγών κάστανου στην ιταλική αγορά, αλλά και σε νέες εν δυνάμει συμφωνίες, αναφέρθηκε ο πρόεδρος του Αγροτικού Συνεταιρισμού Ποταμιάς-Σκήτης, Ευάγγελος Μανίκας: «Έγιναν ραντεβού με Ιταλούς εμπόρους που ήδη συνεργαζόμαστε, όπως επίσης και με νέους υποψήφιους πελάτες, κυρίως από χώρες της ΕΕ και κάποιες χώρες της Ανατολικής Ευρώπης».

Στη θετική έκβαση των συνομιλιών με τους πελάτες αναφέρθηκε ο γενικός διευθυντής της ΕΑΣ Καβάλας, Κλέαρχος Σαραντίδης: «Είχαμε συναντήσεις με περισσότερους από 30 πελάτες από το εξωτερικό. Υπήρξε επίσης ενδιαφέρον από νέους πελάτες, από Ισπανία και Γαλλία και το ενθαρρυντικό για εμάς είναι ότι εκτιμάται η ποιότητα των προϊόντων μας».

Οι νέες τάσεις και τα ενδιαφέροντα στοιχεία

Σημαντικό χαρακτηριστικό της Fruit Logistica ως σημείο αναφοράς στο εμπόριο φρούτων και λαχανικών είναι οι νέες τάσεις και ιδέες που παρουσιάζονται σε όλα τα στάδια εμπορίας και διακίνησης των προϊόντων. Σύμφωνα με την κα Φούκη, που εκπροσώπησε την Περιφέρεια Ηπείρου, η εκτίμηση είναι «ότι σε ορισμένα προϊόντα ο ανταγωνισμός βρίσκεται πιο μπροστά σε θέματα τυποποίησης. Εντύπωση μας έκαναν οι προτάσεις συσκευασίας στο περίπτερο της Αιγύπτου σε πατάτες, φράουλες και κρεμμύδια. Είδαμε υπέροχες συσκευασίες του ενός κιλού με αιγυπτιακά κρεμμύδια, κομμένα και καθαρισμένα», σημείωσε.

«Σε επίπεδο συσκευασίας τα ελληνικά προϊόντα επιδέχονται βελτίωση»

Εντυπωσιασμένος από τον ανταγωνισμό στο θέμα της συσκευασίας κηπευτικών δήλωσε και ο πρόεδρος του Αγροτοβιομηχανικού Συνεταιρισμού Τυμπακίου, Ευάγγελος Τσιμπραγάκης. «Είδαμε νέους τρόπους συσκευασίας που σκοπεύουμε κι εμείς να εντάξουμε στην προώθηση των προϊόντων μας, όπως για παράδειγμα πολύχρωμα, οικολογικά, χάρτινα “καλαθάκια” με τέσσερα έως έξι αγγούρια, αντί της πλαστικής συσκευασίας που συνηθίζεται να χρησιμοποιείται. Όταν έχεις το καλύτερο προϊόν, πρέπει να έχεις και την καλύτερη συσκευασία», τόνισε. Σύμφωνος με τους προλαλήσαντες ο υπεύθυνος προώθησης πρωτογενούς τομέα στην ΠΑΜ-Θ Νίκος Εφραιμίδης ανέφερε ότι «σε επίπεδο συσκευασίας τα ελληνικά προϊόντα επιδέχονται βελτίωση». 

 Η ίδια τάση για συσκευασίες με φιλοπεριβαλλοντικά χαρακτηριστικά επεκτείνεται και στα φρούτα, όπως επιβεβαίωσε στην «ΥΧ» ο διευθυντής πωλήσεων του ΑΣΚ Φλαμουριάς, Δημήτρης Τερζής: «Εκτιμούμε ότι στα επόμενα 2-3 χρόνια, το σακουλάκι με κεράσια που όλοι γνωρίζουμε θα αντικατασταθεί από ένα σακουλάκι από χαρτί ή άλλο οικολογικό υλικό». 

EASKSANTHIS-fruit-logistica-2019Ως προς την αύξηση της ζήτησης σε συγκεκριμένα προϊόντα, σύμφωνα με τον Mάνο Σαραντίδη, διευθυντή του ΑΣ Ξάνθης: «Η Ένωση»: «Αυξάνεται η ζήτηση για κίτρινο ακτινίδιο καθώς «οι πελάτες μας ζήτησαν να υπάρχουν και κάποιες παλέτες με κίτρινο ακτινίδιο στις παραγγελίες». Στο έντονο ενδιαφέρον για βιολογικά φρούτα και λαχανικά, αναφέρθηκε σε δηλώσεις της στην «ΥΧ» η προϊσταμένη διεύθυνσης αγροτικής οικονομίας, Μάνια Μυλωνάκη.

Ελλάδα, «φτωχός συγγενής» στη Fruit Logistica

Για ακόμα μία χρονιά, και παρά τις θετικές εντυπώσεις από ορισμένες μεμονωμένες συμμετοχές, η εκπροσώπηση της χώρας σε εθνικό επίπεδο ήταν το λιγότερο ελλιπής, τη στιγμή που άλλες χώρες παρουσίασαν περίπτερα – πρότυπα οργάνωσης, καινοτομίας και υψηλής αισθητικής. Στο ζήτημα αναφέρθηκε εκτενώς ο πρόεδρος του ΟΚΑΑ, Μιχάλης Μυτηλινάκης: «Σε ό,τι αφορά τα στοιχεία που θα πρέπει να μας προβληματίσουν, η παρουσία μας έχει αρχίσει και τυποποιείται, δεν παρουσιάζει καινούργια στοιχεία. Δεύτερον, το ελληνικό περίπτερο είναι διασπασμένο σε τέσσερις φορείς, με διαφορετική φιλοσοφία και αισθητική και διαφορετικού τύπου συμμετοχές, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει μία ενιαία έκφραση των ελληνικών επιχειρήσεων.

THESSALY-fruit-logisticaΜε δυο λόγια, δεν “πουλήσαμε Ελλάδα”, τη στιγμή που περίπτερα άλλων χωρών, όπως της Τουρκίας, της Αιγύπτου, της Ολλανδίας και της Ιταλίας, ήταν αναπτυγμένα σε μια ενιαία και ανώτερης αισθητικής μορφή. Τρίτον, δεν υπήρχε κανένα event, καμία συζήτηση, πέρα από τις ατομικές συναντήσεις και δεν αναδείχθηκαν τα καινούργια στοιχεία που υπάρχουν αυτήν τη στιγμή στην ελληνική παραγωγή και εξωστρέφεια. Ως πρόεδρος του ΟΚΑΑ, έχοντας πολυετή παρουσία στις εκθέσεις, θα έλεγα ότι θα πρέπει να αναζητήσουμε καινούργιους τρόπους συμμετοχής και έκφρασης σε αυτά τα παγκόσμια εμπορικά γεγονότα». Από την πλευρά του, ο κ. Γιαννακάκης σχολίασε το ζήτημα, προτείνοντας μια λύση: «Η εκπροσώπησή μας στα περίπτερα είναι κατακερματισμένη. Εκφράζεται μέσα από τις ιδιωτικές εταιρείες που “κλείνουν” και εκμισθώνουν τους χώρους που βρίσκονται οι Έλληνες συμμετέχοντες στη διεθνή έκθεση. Παρουσιάζεται η κάθε μία με τη δική της ταυτότητα και εμφάνιση. Θα ήταν ίσως πολύ δύσκολο να υπάρξει εναρμονισμός όλων σε μια κοινή αισθητική, θα ήταν καλό όμως να υπάρξει μια ξεκάθαρη, εθνική εκπροσώπηση. Αυτές οι μεγάλες εταιρείες μπορούν να δουλέψουν σε μια κοινή εθνική εκπροσώπηση με ένα κοινό, εθνικό περίπτερο με την ονομασία “Greece”. Να είναι ξεκάθαρο όμως, να γράφει μόνο “Greece” και όχι οτιδήποτε άλλο».