Gennaro Sicolo, πρόεδρος Italia Olivicola: «Μονόδρομος οι εφαρμογές ευφυούς γεωργίας στην ελαιοκαλλιέργεια»

συνέντευξη στη Μαρία Αντωνίου

Τριήμερη επίσκεψη στην Ελλάδα πραγματοποίησε αντιπροσωπεία της Italia Olivicola (Ένωση Οργανώσεων Ελαιοπαραγωγών Ιταλίας), υπό τον πρόεδρό της, Gennaro Sicolo. Οι εκπρόσωποι της μεγάλης ιταλικής κοινοπραξίας, των περισσότερων από 250.000 μελών παραγωγών, συνάντησαν τη διοίκηση της NEUROPUBLIC στα γραφεία του Ομίλου, την περασμένη Τρίτη, με στόχο την ενίσχυση της μεταξύ τους συνεργασίας.

Οι παρευρισκόμενοι συμφώνησαν στη σημασία που έχει η ανταλλαγή γνώσεων σε πεδία όπως η ευφυής γεωργία στην ελαιοκαλλιέργεια, η ιχνηλασιμότητα και η διαχείριση άνθρακα και άλλοι τομείς που σχετίζονται με την παραγωγή, την καινοτομία και τους κοινοτικούς στόχους, ενώ η αντιπροσωπεία έδειξε ενδιαφέρον για τις δράσεις, τις υπηρεσίες και τα προϊόντα που παρουσίασε η διοίκηση του Ομίλου.

Ο πρόεδρος της Italia Olivicola, κατά την τοποθέτησή του, υπογράμμισε τη σημασία που έχουν η ευφυής γεωργία και η γεωργία ακριβείας για το μέλλον του πρωτογενούς τομέα, ενώ τόνισε ότι αυτό που βάζουν στο επίκεντρο οι νέες ευρωπαϊκές πολιτικές είναι η βιώσιμη ανάπτυξη και οι διαστάσεις της, άξονες στους οποίους κινείται η δραστηριότητα του Ομίλου.

«Αυτό που κάνει η NEUROPUBLIC είναι πάρα πολύ καλό, γιατί συγκέντρωσε όλες τις υπηρεσίες που προσφέρει στους γεωργούς» σχολίασε, μεταξύ άλλων, απευθύνοντας μάλιστα πρόσκληση στη διοίκηση του Ομίλου για επίσκεψη στη Ρώμη, όπου θα μπορούσε να παρουσιάσει τα προϊόντα της, τα οποία, όπως είπε, «σίγουρα μας ενδιαφέρουν».

Στο πλαίσιο της παρουσίας του στην Ελλάδα, ο κ. Sicolo μίλησε στην «ΥΧ» τόσο για τη συνάντηση, όσο και για το ελαιόλαδο, ενόψει της νέας περιόδου.

Ποιος είναι ο σκοπός της επίσκεψής σας και ποια τα σχέδιά σας, ακούγοντας και την παρουσίαση της NEUROPUBLIC;

Ο σκοπός της επίσκεψης είναι η συνεργασία που έχουμε εδώ και δέκα χρόνια με τους φίλους Έλληνες σχετικά με κοινοτικά προγράμματα. Η ανταλλαγή απόψεων είναι πάρα πολύ σημαντική, η NEUROPUBLIC μας έδειξε σήμερα ότι ασχολείται με πάρα πολύ σημαντικά προγράμματα, που έχουν να κάνουν με την ευφυή γεωργία και τη γεωργία ακριβείας, η οποία είναι το μέλλον.

Το αντικείμενο με το οποίο ασχολείται η NEUROPUBLIC είναι πάρα πολύ σημαντικό, για αυτό και προσκάλεσα τον πρόεδρό της να έρθει στην Ιταλία και να γίνει μία διάσκεψη, ώστε να ανταλλάξουμε ιδέες και γνωρίσουν και οι Ιταλοί παραγωγοί τα προϊόντα που παράγει ο Όμιλος. Με αυτό τον τρόπο, θα προχωρήσουμε στα επόμενα βήματά μας.

Υπάρχουν εφαρμογές ευφυούς γεωργίας και καινοτομίας στην Ιταλία; Ποιες οι προσδοκίες από τέτοιες εφαρμογές στη γεωργία, αλλά και στο εισόδημα του παραγωγού;

Αυτήν τη στιγμή, είναι σε δοκιμή μία σειρά από διάφορες εφαρμογές και φαίνεται ότι οι παραγωγοί ενδιαφέρονται όλο και περισσότερο για αυτές. Ούτως ή άλλως, το μέλλον είναι αυτό, μία γεωργία βιώσιμη, η οποία όμως να είναι γεωργία ακρίβειας, γεωργία ευφυΐας, για να μπορούν να έχουν και καλύτερα αποτελέσματα.

Πρόκειται για ένα σύνολο πολύ σημαντικών παραγόντων για το μέλλον, γιατί φυσικά ο παραγωγός, ο οποίος κάνει εξοικονόμηση ενέργειας με αυτήν τη γεωργία, εξοικονόμηση εργασίας κ.ά., έχει τη δυνατότητα να προσφέρει μία καλύτερη τιμή στην αγορά, οπότε αυτομάτως επιβραβεύεται.

Αυτή η τεχνολογία ενδιαφέρει περισσότερο τους νέους αγρότες. Έχοντας μικρότερο κόστος για το εργατικό δυναμικό, την ενέργεια, τις εισροές, έχοντας εξοικονομήσει δηλαδή πόρους μέσα από την τεχνολογία και την καινοτομία, σίγουρα τους δίνεται η δυνατότητα να αυξήσουν το δικό τους εισόδημα.

Συζητήσεις γίνονται και για τη διαχείριση άνθρακα στην ελαιοκαλλιέργεια…

Το ελαιόδεντρο έχει την ικανότητα να απορροφά τεράστιες ποσότητες άνθρακα. Όπως είπα και στην παρουσίασή μου, εμείς έχουμε ένα μεγάλο πρότζεκτ για τη γεωργία δέσμευσης άνθρακα, όπως ονομάζεται, όπου πουλάμε δικαιώματα διοξειδίου του άνθρακα που προκύπτουν από την ελαιοκαλλιέργεια σε εταιρείες που ενδιαφέρονται να τα αγοράσουν.

Για παράδειγμα, υπάρχουν εταιρείες, όπως η Amazon, που πρέπει να μειώσουν τις εκπομπές άνθρακα, οπότε θα αναγκαστούν να έρθουν σε εμάς. Αυτό θα είναι καλό και για εμάς, και για την παραγωγή, και για το περιβάλλον.

Τι θα μπορούσαμε να αναφέρουμε για τη νέα παραγωγή ελαιολάδου στην Ιταλία, αλλά και γενικότερα στην Ευρώπη; Τι βλέπετε στο κομμάτι της κατανάλωσης για τη νέα περίοδο που ξεκινά;

Στην Ιταλία αναμένουμε μία πάρα πολύ μικρή αύξηση, η παραγωγή αναμένεται στους 300.000 τόνους, αλλά για το σύνολο της Νότιας Ευρώπης γενικά υπάρχει μία μικρή πτώση. Αυτό που βλέπουμε σαν τάση είναι μία αγορά που θα πέσει. Οι τάσεις για την Ιταλία φέτος είναι ένα λάδι που θα είναι στα 4 ευρώ τιμή παραγωγού, δηλαδή χαμηλότερα από πέρυσι.

Συχνά καταγράφεται μία σύγκρουση προτεραιοτήτων που θέτουν οι ελαιοπαραγωγικές χώρες της Μεσογείου. Πώς το σχολιάζετε;

Να πούμε αρχικά ότι το ελληνικό παραγωγικό σύστημα της ελιάς είναι δομικά παρόμοιο με το ιταλικό. Στα διεθνή συνέδρια που διοργανώνει το Διεθνές Συμβούλιο Ελαιολάδου, η Ιταλία με την Ελλάδα συμμαχούν για να μπορούν να κρατήσουν τα επίπεδα ποιότητας. Αντίθετα, η Ισπανία και η Τυνησία στηρίζονται στην προώθηση ελαιολάδου βιομηχανικών προδιαγραφών, θα έλεγα, σαφώς κατώτερης ποιότητας από το αντίστοιχο ιταλικό και ελληνικό προϊόν. Κάνουν ένα λάδι στάνταρ, που είναι τύπου coca-cola, όχι έξτρα παρθένο. Κάνουν διάφορες μείξεις και, συνεπώς, εμείς θέλουμε να κρατήσουμε την ποιότητα στα panel tests.

Για να περάσει ένα λάδι το panel test, πρέπει να το νιώθεις, να είναι έντονο στον λαιμό. Η Ισπανία και άλλες χώρες, όμως, παράγουν ένα ουδέτερο προϊόν. Αν, λοιπόν, καταργηθούν τα panel tests, θα είναι το τέλος και για την Ιταλία και για την Ελλάδα, οι αγροτικές μας επιχειρήσεις θα πτωχεύσουν. Αυτό το ζήτημα είναι στρατηγικής σημασίας για τους δύο λαούς.

Έλληνες και Ιταλοί παράγουμε ως επί το πλείστον εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο, με καλά ποιοτικά χαρακτηριστικά. Πώς εξηγείτε λοιπόν το γεγονός ότι ο Έλληνας παραγωγός αμείβεται λιγότερο σε σχέση με τον Ιταλό; Πώς θα μπορούσε να αλλάξει αυτό για τους παραγωγούς της Ελλάδας;

Θα χρειαζόταν μεγαλύτερη συνεργασία με τους παραγωγούς της Ιταλίας, κι αυτός ήταν ο στόχος που είχαμε εξαρχής, όταν ξεκινήσαμε αυτήν τη συνεργασία. Ιχνηλασιμότητα του προϊόντος και ένα εμπορικό σήμα. Αυτό είναι το μέλλον. Κι εμείς υποφέρουμε, γιατί δεν είμαστε ανταγωνιστικοί με τους Ισπανούς.

Η Ισπανία βάζει στην αγορά το λάδι με 2 ευρώ και δημιουργεί πρόβλημα, ρίχνοντας τις τιμές.

Η ιταλική βιομηχανία προμηθεύεται από την Ισπανία και δεν εμπορεύεται το ιταλικό προϊόν. Γράφει στην ετικέτα κοινοτικό προϊόν, αλλά είναι ισπανικό. Κι εσείς πηγαίνετε κι αγοράζετε το ελαιόλαδο με 3 ευρώ το μπουκάλι. Αν βάλεις την ετικέτα και το μπουκάλι με 2 ευρώ, τι λάδι μπορεί να είναι αυτό;