Αυτό το άρθρο είναι 99 μηνών

Για 40ο σερί μήνα σε αποπληθωρισμό η ελληνική οικονομία

09/07/2016
6' διάβασμα
gia-40o-seri-mina-se-apoplithorismo-i-elliniki-oikonomia-41496

Κατά 0,7% υποχώρησε ο δείκτης τιμών καταναλωτή τον Ιούνιο- έναντι μείωσης 2,2% τον ίδιο μήνα πέρυσι- με την ελληνική οικονομία να συμπληρώνει 40 συνεχόμενους μήνες αποπληθωρισμού.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ, ο Γενικός Δείκτης κατά τον μήνα Ιούνιο 2016, σε σύγκριση με τον Μάιο 2016, παρουσίασε αύξηση 0,8%, έναντι αύξησης 0,6%, που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.

Ο μέσος Δείκτης του δωδεκαμήνου Ιουλίου 2015-Ιουνίου 2016 σε σύγκριση προς τον ίδιο Δείκτη του δωδεκαμήνου Ιουλίου 2014-Ιουνίου 2015 παρουσίασε μείωση 1,1%, έναντι μείωσης 1,7%, που σημειώθηκε κατά το αντίστοιχο προηγούμενο δωδεκάμηνο.

Ανάλυση μεταβολών Δείκτη Τιμών Καταναλωτή μηνός Ιουνίου 2016

  1. Σύγκριση Ιουνίου 2016 με Μάιο 2016

Η αύξηση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή κατά 0,8% τον μήνα Ιούνιο 2016 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Μαΐου 2016 προήλθε κυρίως από τις ακόλουθες μεταβολές των δεικτών:

  1. Από τις αυξήσεις των δεικτών:

α) Κατά 0,7% της ομάδας «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά(μη σερβιριζόμενα).

β) Κατά 8,6% της ομάδας «Ένδυση και υπόδηση», λόγω επαναφοράς των τιμών στα προ θερινού δεκαημέρου εκπτώσεων επίπεδα.

γ) Κατά 1,5% της ομάδας «Διαρκή αγαθά – Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω επαναφοράς των τιμών στα προ θερινού δεκαημέρου εκπτώσεων επίπεδα και λόγω αύξησης των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.

δ) Κατά 0,8% της ομάδας «Μεταφορές», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα καύσιμα αυτοκινήτου (βενζίνη) και στη μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών στα αυτοκίνητα.

ε) Κατά 0,8% της ομάδας «Επικοινωνίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.

στ) Κατά 0,8% της ομάδας «Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία-καφενεία και στα ξενοδοχεία.

  1. Από τις μειώσεις των δεικτών:

α) Κατά 0,2% της ομάδας «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω μείωσης κυρίως στο ελαιόλαδο, στα νωπά λαχανικά, γαλακτοκομικά και αυγά και στις πατάτες. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών στα νωπά φρούτα και στα νωπά ψάρια.

β) Κατά 0,2% της ομάδας «Άλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα ασφάλιστρα οχημάτων. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών στα είδη ατομικής φροντίδας.

3 ΙΙ. Σύγκριση Ιουνίου 2016 με Ιούνιο 2015

Η μείωση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή κατά 0,7% τον μήνα Ιούνιο 2016 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Ιουνίου 2015, προήλθε κυρίως από τις ακόλουθες μεταβολές:

  1. Από τις μειώσεις των δεικτών:

α) Κατά 0,6% της ομάδας «Ένδυση και υπόδηση», λόγω μείωσης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης

β) Κατά 4,4% της ομάδας «Στέγαση», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα ενοίκια κατοικιών, πετρέλαιο θέρμανσης, φυσικό αέριο, υπηρεσίες κοινοχρήστων και στον ηλεκτρισμό. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών στα στερεά καύσιμα.

γ) Κατά 1,2% της ομάδας «Διαρκή αγαθά – Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης και στις οικιακές συσκευές και επισκευές.

δ) Κατά 4,7% της ομάδας «Μεταφορές», λόγω μείωσης κυρίως στις τιμές αγοράς αυτοκινήτων, καύσιμα αυτοκινήτου (βενζίνη), πετρέλαιο κίνησης και στις συνδυασμένες μεταφορές επιβατών. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στα εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, οδικές μεταφορές επιβατών και στις εγκαταστάσεις διοδίων και παρκόμετρων.

ε) Κατά 1,3% της ομάδας «Αναψυχή – Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στον οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών στις πολιτιστικές δραστηριότητες.

στ) Κατά 1,3% της ομάδας «Εκπαίδευση», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

ζ) Κατά 0,3% της ομάδας «Άλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα προσωπικά είδη και στα κομμωτήρια-καταστήματα προσωπικής περιποίησης.

  1. Από τις αυξήσεις των δεικτών:

α) Κατά 0,3% της ομάδας «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στο ψωμί και δημητριακά, μοσχάρι, ψάρια γενικά, έλαια και λίπη, αποξηραμένα φρούτα και ξηροί καρποί, πατάτες, λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα, ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα και στον καφέ-κακάο-τσάι. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών στα νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά, χοιρινό, πουλερικά και στα γαλακτοκομικά και αυγά.

β) Κατά 1,4% της ομάδας «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά(μη σερβιριζόμενα) και στον καπνό.

γ) Κατά 2,8% της ομάδας «Υγεία», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα και στις κλινικές. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών στις ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες.

δ) Κατά 0,8% της ομάδας «Επικοινωνίες», λόγω αύξησης των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες. ε) Κατά 3,2% της ομάδας «Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία.

Αύξηση 0,2% για τον Εναρμονισμένο Δείκτη

Σε ότι αφορά τον Εναρμονισμένo Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (ΕνΔΤΚ) τον Ιούνιο παρουσίασε αύξηση 0,2% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Ιουνίου 2015, έναντι μείωσης 1,1% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του 2015 προς το 2014.

Ο ΕνΔΤΚ κατά τον μήνα Ιούνιο 2016 σε σύγκριση με τον Μάιο 2016 ενισχύθηκε κατά 1,3%, έναντι αύξησης 0,9% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.

Τέλος, ο μέσος ΕνΔΤΚ του δωδεκαμήνου Ιουλίου 2015-Ιουνίου 2016 σε σύγκριση προς τον ίδιο Δείκτη του δωδεκαμήνου Ιουλίου 2014-Ιουνίου 2015 υποχώρησε κατά 0,3%, έναντι πτώσης 1,6%, που σημειώθηκε από τη σύγκριση των αντίστοιχων προηγούμενων δωδεκαμήνων.

ΓΡΑΦΕΙ: