H Helixland άντεξε στο τεστ του χρόνου

Για τα αδέρφια Γιαννηκώτσιου από το Διαλεκτό Καστοριάς, η εκτροφή σαλιγκαριών δεν ήταν μόδα, αλλά επιλογή ζωής

Δύο αδέλφια, με σπουδές στη γεωπονία και στην κτηνιατρική, και με επιχειρηματικό αντικείμενο τα… διαλεχτά σαλιγκάρια, δραστηριοποιούνται στο Διαλεκτό Καστοριάς. Η επιχειρηματική ιστορία των διδύμων, Θωμά και Νίκου Γιαννηκώτσιου, και της εταιρίας «Helixland», που δραστηριοποιείται στον κλάδο της εκτροφής, μεταποίησης και πώλησης σαλιγκαριών (νωπών και μαγειρεμένων), καθώς και στην παραγωγή και πώληση καλλυντικών από σαλιγκάρια, άρχισε να ξετυλίγεται στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας.

Τα δύο αδέλφια ξεκίνησαν να ασχολούνται το 2011, σε μια εποχή που υπήρχε πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για τις φάρμες σαλιγκαριών. Όπως λέει γελώντας ο κ. Θωμάς Γιαννηκώτσιου, «πρώτα στις προτιμήσεις των επενδυτών εκείνης της εποχής ήταν τα φωτοβολταϊκά και τα σαλιγκάρια».

Τελικά, όπως διαφάνηκε, τα δίδυμα αδέλφια ήταν από τους λιγοστούς επιχειρηματίες που ήρθαν για να μείνουν στο χώρο, γράφοντας τη δική τους σελίδα στην εκτροφή σαλιγκαριών. Σήμερα, η Helixland αποτελεί μια σύγχρονη καθετοποιημένη μονάδα, η οποία ασχολείται με την παραγωγή και μεταποίηση εκτρεφόμενων σαλιγκαριών, υψηλής ποιότητας, σε τρόφιμα και καλλυντικά.

«Η ιδέα της εταιρείας γεννήθηκε στο πρώτο μας πτυχίο στη Σχολή Γεωπονικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, όπου η εκτροφή σαλιγκαριών αποτελούσε μάθημα. Από εκεί πήραμε το ερέθισμα, γιατί είχαμε τις βάσεις και τη γνώση, όπως και τον σκοπό να επιστρέψουμε στον τόπο μας και να αξιοποιήσουμε το πτυχίο μας», επισημαίνει ο κ. Γιαννηκώτσιου.

Το εκτροφείο είναι κλειστού τύπου, με ειδικές συνθήκες ώστε να εξυπηρετούνται κατά το δυνατόν οι λειτουργίες των ζώων. «Απαιτείται, δηλαδή, ο ιδανικός σχεδιασμός θερμοκρασίας και υγρασίας, ώστε τα σαλιγκάρια να μπορέσουν να αναπαραχθούν, να γεννήσουν, να εκκολαφθούν τα αβγά και να αναπτυχθούν τα μικρά σαλιγκάρια», εξηγεί.

Τα σαλιγκάρια τρέφονται, όπως λέει, και με πράσινο αλλά και με αλεσμένα δημητριακά. Το είδος που εκτρέφεται είναι το Helix aspersa, το οποίο έχει υψηλή διατροφική αξία, μεγάλη περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες, είναι πηγή βιταμινών και ιχνοστοιχείων και γενικότερα διαθέτει πολύ καλά οργανοληπτικά χαρακτηριστικά, που το καθιστούν πιο εμπορεύσιμο. «Ωστόσο, αυτό που κάνει τα συγκεκριμένα σαλιγκάρια ξεχωριστά, είναι ότι περιέχουν Ω3 λιπαρά οξέα, όπως τα ψάρια και οι ξηροί καρποί», σημειώνει ο κ. Γιαννηκώτσιου.

Μεγάλη γκάμα κωδικών

Η ετήσια παραγωγή της μονάδας ξεπερνά τους 20 τόνους σε νωπά σαλιγκάρια. Μόνο για τα τρόφιμα, η «Helixland» παράγει περίπου 25 κωδικούς, οι οποίοι περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, νωπά σαλιγκάρια καθαρισμένα από το πεπτικό σύστημα τους, αλλά και βραβευμένα γκουρμέ προϊόντα.

«Έχουμε διάφορους κωδικούς, όπως η σειρά γκουρμέ με φιλέτο σαλιγκαριού και διάφορες γεύσεις ή βότανα σε γυάλινα βάζα με εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο, ή όπως η πιπεριά Φλωρίνης, για την οποία πήραμε βραβείο για τη γεύση της. Γενικότερα, φιλοσοφία μας είναι η αξιοποίηση των προϊόντων της ευρύτερης περιοχής και της Δυτικής Μακεδονίας, αλλά και γεύσεων του τόπου μας, όπως η πιπεριά, ο κρόκος Κοζάνης, τα τριαντάφυλλα, τα άγρια μανιτάρια κ.ά.», υπογραμμίζει ο κ. Γιαννηκώτσιου.

Διευρύνεται το κοινό στην Ελλάδα

Σε ό,τι αφορά τα καλλυντικά, υπάρχει ολοκληρωμένη σειρά περιποίησης προσώπου που βασίζεται στο έκκριμα των σαλιγκαριών της φάρμας και είναι δερματολογικά ελεγμένη και πιστοποιημένη. Τα προϊόντα διατίθενται στην ελληνική αγορά, αλλά υπάρχουν και συνεργασίες σε χώρες του εξωτερικού, κυρίως στο νωπό σαλιγκάρι.

«Όταν ξεκινήσαμε αυτή τη δουλειά, μιλούσαμε για ένα καθαρά εξαγώγιμο προϊόν, αφού δεν είχαμε την εικόνα της κατανάλωσης στην Ελλάδα. Όμως, στην πορεία, καταλάβαμε ότι υπάρχει ευρύ καταναλωτικό κοινό στη χώρα μας. Θεωρείται γκουρμέ προϊόν, στο ράφι μπορεί να το βρει κανείς από 8 έως 12 ευρώ το κιλό», καταλήγει ο κ. Γιαννηκώτσιου. Αξίζει να σημειωθεί ότι η μονάδα είναι από τις ελάχιστες της εν λόγω κατηγορίας που είναι επισκέψιμες, φιλοξενώντας ενημερώσεις για την εκτροφή των σαλιγκαριών, αλλά και γευσιγνωσίες.