IFOAM Europe: Αυξήστε τα βιολογικά στα σχολικά προγράμματα, ώστε λόγια και στόχοι να γίνουν πραγματικότητα

Αυξημένους στόχους ως προς το μερίδιο των βιολογικών προϊόντων στα σχολικά προγράμματα προτείνει η IFOAM Organics Europe, στο πλαίσιο της αναθεώρησής τους που ξεκινά η Κομισιόν. Το πρώτο στάδιο αυτής της διαδικασίας έκλεισε με το πέρας του Ιουλίου, με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να συγκεντρώνει προτάσεις, αλλά και εκτιμήσεις ως προς τις επιπτώσεις από συνολικά 74 ενδιαφερόμενους φορείς, ενώ η δημόσια διαβούλευση αναμένεται να πραγματοποιηθεί το πρώτο τρίμηνο του 2022, ενόψει της αναθεώρησης έως το τέλος του 2023.

Τα προγράμματα αυτά σε ευρωπαϊκό επίπεδο περιλαμβάνουν τη διανομή φρούτων, λαχανικών και γάλακτος παράλληλα με μέτρα εκπαίδευσης και πληροφόρησης. Ο συνολικός προϋπολογισμός του προγράμματος για την περίοδο 2017-2023 ανερχόταν στα 250 εκατ. ευρώ ανά σχολικό έτος. Από το ποσό αυτό, τα 150 εκατ. ευρώ αφορούσαν τα φρούτα και λαχανικά και τα υπόλοιπα 100 εκατ. ευρώ το γάλα. Μετά την αποχώρηση του Ην. Βασιλείου, αυτό αναπροσαρμόστηκε σε 130,6 εκατ. ευρώ για τα φρούτα και τα λαχανικά και 90,1 εκατ. ευρώ για το γάλα (συνολικά στα 220,8 εκατ. ευρώ).

Σύμφωνα με τις προτάσεις της IFOAM, ένας αυξημένος στόχος βιολογικών στο πλαίσιο αυτών των προγραμμάτων θα ήταν ένας από τους τρόπους με τον οποίο «λόγια και στόχοι» της στρατηγικής «Από το Αγρόκτημα στο Πιάτο» θα μπορούσαν να γίνουν πραγματικότητα, αυξάνοντας τη ζήτηση για βιολογικά και, κατά συνέπεια, και τη μετατροπή της παραγωγής, οδηγώντας παράλληλα και σε άλλα οφέλη, όπως η υγεία των παιδιών, ο περιορισμός της σπατάλης τροφίμων και η εκπαίδευση για πιο βιώσιμα συστήματα τροφίμων.

Φιλόδοξοι στόχοι χωρίς να προκαλείται σύγχυση με τα «φρέσκα» ή τη «βιωσιμότητα»

«Η φιλοδοξία, σε ό,τι αφορά βιολογικά προϊόντα και πρακτικές, θα πρέπει να είναι μεγάλη», υποστηρίζει ο ευρωπαϊκός φορέας, χαιρετίζοντας την αύξηση των βιολογικών προϊόντων στα σχολικά προγράμματα. Ωστόσο, ο συνδυασμός του όρου «βιολογικά» με τα «φρέσκα», τα οποία δεν έχουν έναν ξεκάθαρο ορισμό, υπονομεύει αυτήν τη φιλοδοξία για αύξηση, υπογραμμίζει. Ταυτόχρονα, ως προς το εκπαιδευτικό σκέλος, «η βιολογική γεωργία θα πρέπει να διδάσκεται ως η μόνη αγροτική μέθοδος που ορίζεται από τη νομοθεσία, μεταξύ των πιο βιώσιμων πρακτικών και δεν θα πρέπει να συγχέεται γενικώς με τα «φρέσκα» ή τη «βιώσιμη γεωργία», προσθέτει ο φορέας.

Βλέποντας υψηλότερα και από τους πρωτοπόρους

Παράλληλα, τα προγράμματα που θα εφαρμοστούν θα πρέπει να βλέπουν σε όμοια ή υψηλότερα ποσοστά βιολογικών από εκείνα που εφαρμόζουν συγκεκριμένα κράτη-μέλη, προσθέτει η IFOAM, επικαλούμενη το παράδειγμα των ελάχιστων περιβαλλοντικών κριτηρίων που θέτει η Ιταλία, αλλά και παρόμοιες πρωτοβουλίες σε Δανία, περιοχές του Βελγίου και της Γερμανίας.

Αναγνωρίζοντας τις διαφορές μεταξύ κρατών-μελών, υπάρχουν εθνικές εμπειρίες που δείχνουν ότι τέτοιοι στόχοι είναι εφικτοί, υποστηρίζει, προτείνοντας προοδευτικούς χρόνο με το χρόνο στόχους, που δίνουν το περιθώριο και στις εκμεταλλεύσεις να μεταβούν σε βιολογικές πρακτικές.

Ένα υψηλότερο βιολογικό μερίδιο στα σχολεία θα αποτελούσε έναν εξαιρετικό καθοδηγητή στη βιολογική μετάβαση των επιχειρήσεων, τονίζει ο φορέας για τα βιολογικά της Ευρώπης.