Το ηλεκτρονικό εμπόριο «κέρδισε» μια δεκαετία

Αύξηση 25% στις online πωλήσεις νωπών προϊόντων έφερε ο κορωνοϊός

Βαθιές αλλαγές στις καταναλωτικές συμπεριφορές, που αντανακλούν άμεσα το λιανεμπόριο τροφίμων, προκαλεί η πανδημία του κορωνοϊού. Πρόσφατη έρευνα του ΙΕΛΚΑ και του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, διαπίστωσε ότι μέσα στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Απριλίου το 8% του πληθυσμού της χώρας είχε πραγματοποιήσει παραγγελία σε κάποιο ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ, όταν το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι το ποσοστό αυτό δεν ξεπερνούσε το 1%.

Φαίνεται ότι η καραντίνα και τα υπόλοιπα μέτρα ανάσχεσης της νόσου Covid-19 έφεραν μια μεγάλη μερίδα καταναλωτών για πρώτη φορά σε επαφή με τον… θαυμαστό κόσμο των online αγορών και μάλιστα για είδη πρώτης ανάγκης, όπως είναι τα τρόφιμα και τα είδη παντοπωλείου. Οι ειδικοί εκτιμούν τώρα ότι ένα μεγάλο μέρος των καταναλωτών, που λόγω ανάγκης «μυήθηκε» το τελευταίο δίμηνο στις διαδικτυακές αγορές, θα διατηρήσει τη συνήθεια αυτή και μετά το τέλος των περιοριστικών μέτρων, δημιουργώντας πλέον μια «κρίσιμη μάζα» πελατών για το ηλεκτρονικό εμπόριο.

Σύμφωνα με στοιχεία της Rabobank, που αναδημοσίευσε πρόσφατα το βρετανικό undercurrentnews, οι διαδικτυακές πωλήσεις νωπών αγροτικών προϊόντων στην Ευρώπη και στη Βόρεια Αμερική αυξήθηκαν 25% από τη στιγμή που ο κορωνοϊός πάτησε το πόδι τους στις δύο ηπείρους. «Οι online αγορές θα κάνουν άλμα δέκα ετών», προέβλεψε χαρακτηριστικά ο αναλυτής της τράπεζας, Gorjan Nikolik, προσθέτοντας ότι «η ανάπτυξη του διαδικτυακού καναλιού και υπηρεσιών όπως οι παραδόσεις στο σπίτι, θα έχουν σοβαρές επιπτώσεις σε ολόκληρο τον κλάδο τροφίμων». Το παράδειγμα της Κίνας είναι άλλωστε χαρακτηριστικό, καθώς, σύμφωνα με το Euromonitor, οι διαδικτυακές πωλήσεις νωπών προϊόντων εκτοξεύτηκαν το 2019 στα 40 εκατ. δολάρια λόγω του κορωνοϊού, όταν το 2014 δεν ξεπερνούσαν τα 12,5 εκατ. δολάρια.

Στροφή στα τοπικά τρόφιμα

Εξίσου σημαντική ώθηση αναμένεται να λάβουν την «επόμενη μέρα» της κρίσης και τα τοπικά τρόφιμα, αφού, όπως επισήμαναν αναλυτές σε διαδικτυακό σεμινάριο που διοργάνωσε προ μηνός η Rabobank, «οι καταναλωτές θα αναζητούν τρόφιμα που έχουν παραχθεί σε τοπικό επίπεδο και θα επιδεικνύουν μικρότερη “ανοχή” σε προϊόντα που προέρχονται από πολύπλοκες υπερεθνικές εφοδιαστικές αλυσίδες».

Αλλάζουν οι προτεραιότητες

Αν και, όπως έγραψε σε πρόσφατο ρεπορτάζ η «ΥΧ», η στροφή των καταναλωτών στις ηλεκτρονικές αγορές βρήκε τις περισσότερες εγχώριες αλυσίδες απροετοίμαστες, είναι πολύ πιθανό τελικά το… πάθημα να γίνει μάθημα. Σύμφωνα με την τελευταία κυλιόμενη Έρευνα Τάσεων στο Λιανεμπόριο FMCG του ΙΕΛΚΑ, που δημοσιεύθηκε την περασμένη εβδομάδα, το 30% των στελεχών του κλάδου που συμμετείχαν δηλώνει ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο και οι πωλήσεις εξ αποστάσεων αποτελεί πλέον γι’ αυτούς προτεραιότητα, καταλαμβάνοντας μάλιστα την έκτη θέση στη σχετική ιεράρχηση, όταν στην αμέσως προηγούμενη έρευνα του Ιανουαρίου δεν υπήρχε καν στη λίστα.

ΝΙΕLSEN
Κερδίζουν έδαφος τα hyper markets

Πέρα από το κανάλι των εξ αποστάσεως πωλήσεων, ωφελημένα από τη συγκυρία φαίνεται ότι βγαίνουν και τα hyper markets, σε επίπεδο φυσικών καταστημάτων, δηλαδή τα σημεία πώλησης άνω των 2.500 τ.μ. που είναι αριθμητικά λιγότερα και τα προηγούμενα χρόνια κατέγραψαν μια διόλου ευκαταφρόνητη μείωση του τζίρου τους. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Nielsen, καθώς το 49% των καταναλωτών δηλώνει ότι σκοπεύει πλέον να επισκέπτεται λιγότερο συχνά τα σούπερ μάρκετ σε μια προσπάθεια να περιορίσει τις επαφές με άλλους ανθρώπους, φροντίζει οι επισκέψεις αυτές να συνδυάζονται με μεγαλύτερα «καλάθια» προϊόντων. Έτσι, τα hyper markets, ή αλλιώς υπεραγορές, καταγράφουν αύξηση 20,1% του τζίρου τους στο πρώτο τρίμηνο του έτους ενώ ακολουθούν τα μεγάλα σούπερ μάρκετ, δηλαδή με εμπορική επιφάνεια από 1.000 έως 2.500 τ.μ., τα οποία έχουν αυξήσει τις πωλήσεις τους κατά 12,1%.

Καραντίνα με… ούζο και τσίπουρο

Την ίδια στιγμή, οι Έλληνες φαίνεται ότι προτιμούν να περνούν την καραντίνα παρέα με τα εγχώρια παραδοσιακά ποτά καθώς, σύμφωνα πάντα με τις μετρήσεις λιανεμπορίου της Nielsen, οι πωλήσεις ούζου και τσίπουρου αναπτύχθηκαν με ρυθμούς 23,2% τις τελευταίες πέντε εβδομάδες του πρώτου τριμήνου του έτους. Αντίθετα, απώλειες 11,1% καταγράφει στο ίδιο διάστημα η κατηγορία της μπύρας, ενώ πτωτική είναι η τάση για αρκετές από τις υπόλοιπες κατηγορίες αλκοολούχων ποτών, μεταξύ των οποίων η βότκα, που οι πωλήσεις της έχουν υποχωρήσει κατά 2,2%.