Kalymnos Sea Food: Θαλασσινά με προστιθέμενη αξία από έναν μικρό γυναικείο συνεταιρισμό

Η ιστορία της δημιουργίας του καλύμνιου συνεταιρισμού «Παναγία Υπαπαντή» για πολλούς παραμένει άγνωστη, παρά το γεγονός ότι τα εκλεκτά προϊόντα σε βαζάκια, με την επωνυμία «Kalymnos Sea Food», που δημιουργούν τα τελευταία οκτώ χρόνια οι γυναίκες-μέλη του, έχουν αποσπάσει ουκ ολίγες διακρίσεις. Η «ΥΧ» συνομίλησε με τον… μοναδικό άντρα και πρόεδρο του συνεταιρισμού, αλιέα Γιώργο Κατσοτούρχη, ο οποίος έκανε λόγο για ελάχιστη στήριξη από την πλευρά της πολιτείας, αλλά και για ένα εγχείρημα που χρόνο με τον χρόνο αποδίδει καρπούς, δίνοντας τη δυνατότητα σε ανθρώπους μιας μικρής νησιωτικής κοινωνίας να διαβιούν αξιοπρεπώς.

Δύσκολη η αρχή, σημαντική η κοινωνική διάσταση

«Ο συνεταιρισμός ιδρύθηκε το 2012 στην ιχθυόσκαλα της Καλύμνου. Από το νησί μας παράγεται το 80% του λευκού τόνου και το 70% του ξιφία. Τα μέλη του είναι δώδεκα γυναίκες και κόρες ψαράδων του νησιού κι εγώ ο πρόεδρος», λέει ο έμπειρος ψαράς. «Αποφασίσαμε να κάνουμε μια Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση (ΚΟΙΝΣΕΠ), καθώς θεωρούσαμε ότι θα μπορούσαμε να έχουμε ορισμένα οφέλη», αναφέρει ο κ. Κατσοτούρχης για να μιλήσει στη συνέχεια για μια δύσκολη αρχή και για διάψευση των προσδοκιών: «Σήμερα θα σας πω ότι, εκ του αποτελέσματος, τα οφέλη που είχαμε ήταν μηδαμινά. Ξεκινήσαμε με φορολογία 10% και στην πορεία μας πήγαν στο 30%. Μας είχαν πει ότι θα μπορούσαμε να εξασφαλίσουμε για αρχή κεφάλαιο κίνησης 15.000 ευρώ, ούτε αυτό έγινε. Για να φτιάξουμε το συσκευαστήριό μας με όλα τα μηχανήματα που διαθέτει σήμερα, δαπανήσαμε από ίδια κεφάλαια 150.000 ευρώ. Μέχρι σήμερα η μοναδική ενίσχυση που έχουμε εξασφαλίσει προήλθε από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου».

Επανερχόμενος στο παρόν, ο ίδιος δηλώνει αισιόδοξος παρά τις αντιξοότητες: «Ο κορωνοϊός μας πήγε πίσω και αποτέλεσε πλήγμα για τη νησιωτική οικονομία. Παρ’ όλα αυτά, χρόνο με τον χρόνο το εγχείρημα πάει όλο και καλύτερα και βοηθά στον βιοπορισμό γυναικών και παιδιών του νησιού. Υπάρχουν και μονογονεϊκές οικογένειες που μπορούν και ζουν από αυτή την προσπάθεια».

Ευρεία γκάμα από ντόπια εδέσματα του βυθού

Όπως εξηγεί ο πρόεδρος του συνεταιρισμού, «η ιδέα, για τη δημιουργία ενός μεταποιητικού συνεταιρισμού, ήταν ότι διάφορα θαλασσινά προϊόντα έμεναν απούλητα από τους ψαράδες μας, ενώ μπορούσαν να αξιοποιηθούν. Υπάρχουν ψάρια που, αν χτυπηθούν έστω και λίγο, δεν μπορούν να πάνε προς πώληση, ήταν κρίμα να πετάγονται τη στιγμή που μπορούσαμε όχι μόνο να τα αξιοποιήσουμε, αλλά να τους προσδώσουμε και προστιθέμενη αξία μέσω της μεταποίησης».

Στη συνέχεια, μας μιλά για την τεχνογνωσία επεξεργασίας των θαλασσινών που ήρθε από το εξωτερικό: «Ζητήσαμε τη συνδρομή του FAO και ένα κλιμάκιο Ιταλών εκπαίδευσε τα μέλη μας σε διάφορες τεχνικές επεξεργασίας των αλιευμάτων. Οι Ιταλοί έχουν μεγάλη παράδοση και εμπειρία στα τρόφιμα. Οι γυναίκες του συνεταιρισμού παραλαμβάνουν τα αλιεύματα, τα πλένουν, αφαιρούν το δέρμα όπου απαιτείται, τα φιλετάρουν, τα παστώνουν και τα καπνίζουν με ποικίλα αρώματα από τοπικά βότανα του νησιού, όπως θυμάρι, θρούμπι και ρίγανη. Τα συσκευάζουν σε γυάλινα βάζα που σφραγίζονται με τη μέθοδο “vacuum”, για τη μέγιστη εξασφάλιση διατήρησης της ανώτερης ποιότητας του προϊόντος», αναφέρει ο κ. Κατσοτούρχης.

Όπως εκτιμά ο ίδιος, τα μέλη του συνεταιρισμού επεξεργάζονται σε ετήσια βάση περίπου 18 τόνους ψαριών και άλλων θαλασσινών. Η σειρά προϊόντων της Kalymnos Sea Foods αριθμεί πάνω από δέκα κωδικούς, όπως φιλέτο καπνιστού τόνου και φιλέτο καπνιστού τόνου σε λάδι, φιλέτο παστού τόνου – τάσκα, παστό και καπνιστό αβγοτάραχο ξιφία, φιλέτο παστού και καπνιστού ξιφία, φιλέτο παστής σαρδέλας σε λάδι, φιλέτο καπνιστής σαρδέλας σε λάδι, φιλέτο χταποδιού σε ξίδι, πάστα από μελάνι χταποδιού, καπνιστή γόπα σε λάδι και σπινιάλο φούσκας. «Το τελευταίο αποτελεί ένα εξαιρετικό θαλασσινό έδεσμα που προέρχεται από ένα οστρακοειδές που γνωρίζουν καλά οι ψαράδες της Καλύμνου», μας εξηγεί ο συνομιλητής μας.

Tα δύσβατα κανάλια της αγοράς

Παρά το γεγονός ότι τα προϊόντα του συνεταιρισμού έχουν αναγνωριστεί και βραβευτεί επανειλημμένα για την εξαιρετική τους ποιότητα και γεύση, ο ίδιος σημειώνει ότι η διάθεσή τους στη λιανική αποτελεί δύσκολη υπόθεση: «Προς το παρόν, το κύριο κανάλι διάθεσης των προϊόντων μας είναι τα τοπικά καταστήματα εστίασης, ενώ διατίθενται και σε ορισμένα μαγαζιά πώλησης τροφίμων. Τα περισσότερα μαγαζιά delicatessen με τα οποία έχουμε μιλήσει μας αφήνουν ελάχιστα περιθώρια κέρδους. Αυτή την περίοδο βρισκόμαστε σε συζητήσεις για να ξεκινήσουμε να εξάγουμε τα προϊόντα μας σε ευρωπαϊκές χώρες, όπως το Βέλγιο και η Ιταλία». Για το τέλος, ο κ. Κατσοτούρχης, μιλώντας ως εκπρόσωπος των αλιέων της Καλύμνου και του Νοτίου Αιγαίου, ζήτησε τη στήριξη του ΥΠΑΑΤ, τονίζοντας: «Ο κλάδος των μεγάλων πελαγικών ψαριών υπέστη σοβαρή ζημιά από τον κορωνοϊό, λόγω κλεισίματος αγορών που αποτελούν ζωτικούς εξαγωγικούς προορισμούς για τα προϊόντα μας, όπως η Ιταλία, η Ισπανία και η Ιαπωνία. Ζητάμε από την πολιτεία να σταθεί δίπλα στους Έλληνες αλιείς που είναι στυλοβάτες της οικονομίας και της πατρίδας μας».