Τα κεφάλια του Κινέζικου Δράκου και της Ελληνίδας θεάς Δήμητρας

-Διαφήμιση-

Η αγροτική πτυχή των δύο εμπορικών συμφωνιών με την Κίνα, την περίοδο αυτή, βρίσκεται στο επίκεντρο.

Η πρώτη συμφωνία είναι πιο ξεκάθαρη. Η ΕΕ και η Κίνα συμφώνησαν για τη διαδικασία αμοιβαίας αναγνώρισης και προστασίας 100 προϊόντων με γεωγραφική ένδειξη της άλλης πλευράς. Με την απόφαση αυτή, η αυθεντικότητα και η ελληνικότητα έξι προϊόντων (φέτα, ούζο, ελιά Καλαμάτας, μαστίχα Χίου, κρασί Σάμου, ελαιόλαδο Σητείας) προστατεύονται στην κινεζική αγορά. Αρκεί να θυμηθούμε, για παράδειγμα, ότι το λάδι Σητείας ήταν το πρώτο ίσως «ελληνικό» προϊόν «μαϊμού» που κυκλοφόρησε με παραποιημένα στοιχεία και περιεχόμενο στην Κίνα.

Η δεύτερη συμφωνία, που αφορά υπογραφή πρωτοκόλλων για την εξαγωγή ακτινιδίων και κρόκου Κοζάνης, είναι πιο σύνθετη υπόθεση.

Κατ’ αρχάς, η κατάρρευση του ρόλου του ΠΟΕ στο παγκόσμιο εμπόριο μετέθεσε το ενδιαφέρον στις διμερείς συμφωνίες. Όμως, η διαδικασία αυτή κατά κανόνα λειτουργεί εις βάρος των αγροτικών και προς όφελος των βιομηχανικών προϊόντων.

Έτσι, ενώ για να εισαχθεί ένα βιομηχανικό προϊόν από την Κίνα στην ΕΕ χρειάζεται μία ενιαία άδεια που ισχύει σε όλη την ΕΕ, για να εισαχθεί ένα ευρωπαϊκό αγροτικό προϊόν στην Κίνα τα δεδομένα αλλάζουν. Πιο συγκεκριμένα, η χώρα που ενδιαφέρεται να εξάγει το προϊόν αυτό καταθέτει το αίτημά της στην Κίνα, η οποία μετά από μία πολυετή διαδικασία επιτρέπει την είσοδο του προϊόντος αυτού στη χώρα.

Το 2014, για παράδειγμα, η Ισπανία κατέθεσε αίτημα εξαγωγής πυρηνόκαρπων, δηλαδή ροδάκινων, νεκταρινιών, κερασιών και δαμάσκηνων στην Κίνα. Το 2016 και μετά από συντονισμένες ενέργειες της Ισπανίας, η άδεια αυτή δόθηκε. Το παράδειγμα της Ισπανίας ακολούθησε και η Ελλάδα και κατέθεσε αντίστοιχο αίτημα. Όμως, παρά το γεγονός ότι έχει παρέλθει σχεδόν μία πενταετία, ακόμα απάντηση δεν έχει δοθεί.

Οι πρακτικές αυτές, ειδικά σε χώρες που δεν λειτουργούν συντεταγμένα, δημιουργούν σοβαρά προσκόμματα στις εμπορικές ροές. Την περίοδο αυτή, για παράδειγμα, Ταϊλανδοί εμπειρογνώμονες επισκέπτονται τη Βόρεια Ελλάδα για να παρακολουθήσουν τον τρόπο συλλογής και συσκευασίας του ακτινιδίου, καθώς η χώρα μας κατέθεσε αίτημα εξαγωγής του προϊόντος. Παρόμοια επίσκεψη έχει προγραμματιστεί τις επόμενες μέρες από κρατικούς λειτουργούς της Νότιας Κορέας.

Οι δίαυλοι επικοινωνίας, λοιπόν, που φαίνεται να συστηματοποιούνται με την Κίνα, πρέπει να διευρυνθούν σε προϊόντα μεγαλύτερου ειδικού βάρους, όπως τα πυρηνόκαρπα και τα σταφύλια, για παράδειγμα, καθώς το πρωτόκολλο των ακτινιδίων έγινε κατά βάση για να καλύψει την Ξάνθη, ενώ ο κρόκος είναι ιδιαίτερα οριοθετημένο προϊόν.

Και μία τελευταία παρατήρηση: Μπορεί η επένδυση της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά να αποτελεί το κεφάλι του Δράκου κατά δήλωση του προέδρου της Κίνας, το κεφάλι της Ελλάδας στην Κίνα ήταν μάλλον αυτό της Ελληνίδας θεάς Δήμητρας και της γεωργίας. Αυτό σε απάντηση όλων όσοι θεωρούν ότι η πρωτογενής παραγωγή είναι μία τελειωμένη υπόθεση, που οι αγρότες ζουν για τις επιδοτήσεις.