Κράτει στις αποστολές προς εξωτερικό κάνουν οι τυποποιητές ελαιολάδου

Προβληματισμό στη βιομηχανία έχει προκαλέσει το ράλι τιμών παραγωγού στο ελαιόλαδο, δεδομένης της ελλειμματικής προηγούμενης χρονιάς και ενόψει μίας νέας ελαιοκομικής περιόδου στην οποία και πάλι προβλέπονται ελλείψεις.

Η αναπροσαρμογή των τιμών στο ράφι, παρότι ακόμη δεν έχει συμπεριλάβει την άνοδο των τελευταίων μηνών στην τιμή παραγωγού, δείχνει να έχει ήδη αφήσει το στίγμα της στην κατανάλωση, με τις επιχειρήσεις του κλάδου να φοβάται πλέον τις επιπτώσεις που θα είχε μία περαιτέρω άνοδος στην τιμή της πρώτης ύλης, δεδομένων και των βεβαρυμμένων κοστολογίων σε υλικά συσκευασίας, ενέργεια κ.ά.

Εταιρείες που έχουν μία ροή εξαγωγών έχουν αρχίσει πλέον να δεσμεύονται και να διαθέτουν μικρότερες από τις ζητούμενες ποσότητες ή προσπαθούν ακόμη και να τρενάρουν τη διάθεση ποσοτήτων, ώσπου να μπει το φρέσκο λάδι στην αγορά και να «δικαιολογήσουν» κάπως την αυξημένη τιμή. «Εταιρείες που έχουν πέσει τώρα στην περίοδο του να κάνουν επανάληψη τροφοδοσίας κατά το τελευταίο δίμηνο-τρίμηνο, βρίσκονται σε αυτό το δίλημμα», εξηγεί στην «ΥΧ» ο Γιώργος Οικονόμου, γενικός διευθυντής του ΣΕΒΙΤΕΛ, αναφέροντας ότι η δημιουργία αποθεμάτων δεν είναι πάντοτε συμφέρουσα και εφικτή, λόγω και της ιδιαιτερότητας του προϊόντος. «Τους ζητάνε οι αλυσίδες προϊόν και απαντάνε ‘δεν έχω να σου δώσω 50 παλέτες ,θα σου δώσω 15’ ή τους μεταφέρουν ότι ‘θα περιμένουμε λίγο’», αναφέρει χαρακτηριστικά.

«Να μη χαθεί η καταναλωτική εμπιστοσύνη»

Η περίοδος που οι νέες αναπροσαρμογές θα αρχίσουν να φαίνονται στο ράφι πλησιάζει κι αυτό δημιουργεί περαιτέρω ανησυχία στους τυποποιητές πρωτίστως για το πώς θα ανταποκριθούν οι καταναλωτές. Ήδη, όπως σημειώνουν, εντός των συνόρων καταγράφεται μείωση της τάξεως του 15%-20% στην κατανάλωση ενώ και εξαγωγικά, παρόλο που δεν είναι ακόμη διαθέσιμα τα στοιχεία σε ό,τι αφορά το επώνυμο τυποποιημένο προϊόν γι’ αυτήν τη χρονιά, εκτιμάται μια μείωση της τάξεως του 10%-15%,.

Μέχρι τώρα, ο κλάδος της τυποποίησης προσπαθεί να απορροφήσει τις αυξήσεις των υπολοίπων συντελεστών κόστους (καύσιμα, υλικά συσκευασίας, εργατικά κ.λπ.) και να συμπιέσει τα περιθώριά του, αναφέρει σε πρόσφατη ανακοίνωσή του ο ΣΕΒΙΤΕΛ. Με τον Σύνδεσμο να καλεί όλους τους κρίκους της εφοδιαστικής αλυσίδας να υποστηρίξουν αντίστοιχα τον κλάδο του ελαιολάδου προς αυτή την κατεύθυνση, στόχος δεν είναι άλλος από το να διατηρηθεί η εμπιστοσύνη των καταναλωτών, επισημαίνεται.

Η ανακοίνωση έρχεται σε μία συγκυρία όπου το ελαιόλαδο πρωταγωνιστεί πανευρωπαϊκά και έχει ως σκοπό να ακουστεί και η φωνή των τυποποιητών, οι οποίοι δέχονται κριτική ως «εύκολος στόχος», εξηγεί μεταξύ άλλων ο κ. Οικονόμου. Συμπληρώνει επίσης την προσπάθεια που κάνει ο Σύνδεσμος να ενημερώσει την κοινή γνώμη, αλλά και να κρούσει έναν κώδωνα προς την πολιτεία, η οποία θα μπορούσε να συμβάλει στην εξεύρεση λύσεων. «Έχουμε κάνει κάποιες επαφές με βασικούς υπουργούς», αναφέρει και προσθέτει τη μείωση του ΦΠΑ ως αντίμετρο για να συγκρατηθεί η τιμή.

«Από την άλλη, θα μπορούσαν να αναζητηθούν λύσεις ώστε οι εξαγωγικές επιχειρήσεις να πάρουν μία ανάσα, καθώς όλους αυτούς τους μήνες προσπαθούν να συμπιέσουν τα κόστη τους, δεν είναι εύκολο και για το λιανεμπόριο να κάνει αναπροσαρμογές», συμπληρώνει, αναφερόμενος στο αίτημα για επίσπευση της επιστροφής ΦΠΑ για τις εξαγωγές, ώστε να μην χαθούν κάποια μερίδια στο εξωτερικό.

Ο ΣΕΒΙΤΕΛ, πάντως, διαβεβαιώνει ότι δεν θα υπάρξει πρόβλημα επάρκειας σε ό,τι αφορά το εσωτερικό και παρακολουθεί με προσοχή τις εξελίξεις στη διεθνή και την εγχώρια αγορά.