«ΚΥΚΛΩΠΑΣ»: Ένας από τους αρχαιότερους ελαιώνες της Μεσογείου στην κορυφή της Ελλάδας

Ως το καλύτερο ελαιόλαδο της Ελλάδας αναδείχτηκε το έξτρα παρθένο αγουρέλαιο «Κύκλωπας» από τη Μάκρη, χωριό κοντά στην Αλεξανδρούπολη, κερδίζοντας την υψηλότερη βαθμολογία στον 5ο διαγωνισμό ΑΤΗΕΝΑ. Το ίδιο προϊόν έχει βρεθεί ανάμεσα στα 20 καλύτερα ελαιόλαδα στον κόσμο και εξάγεται σε επίσης 20 χώρες. Η Βάλια Κελίδου, τρίτη γενιά ελαιοπαραγωγών της οικογένειας, εξηγεί πως όλα ξεκίνησαν από 500 ελαιόδεντρα άνω των χιλίων ετών, δίπλα στη σπηλιά του Κύκλωπα που αναφέρεται στον Όμηρο.

Η οικογένεια Κελίδη είχε λίγα λιόδεντρα μέσα σε έναν από τους αρχαιότερους ελαιώνες της Μεσογείου, που σχηματίζουν ένα πέταλο γύρω από τη θάλασσα στο χωριό Μάκρη. Από το χωριό πήρε το όνομά της και η ποικιλία του ελαιοκάρπου «Μάκρη» που καλλιεργείται αποκλειστικά σε αυτήν τη γωνιά της Γης. Μια πολύ αρωματική ποικιλία που δίνει πράσινο, διαυγές μοναδικό ελαιόλαδο. «Είναι ένας κόλπος όλο ελαιόδεντρα. Περίπου 200.000 δέντρα έχει όλη η περιοχή» λέει η Βάλια Κελίδου και συμπληρώνει: «Λίγα δηλαδή όσα έχει μόνο ένα χωριό στην Καλαμάτα».

Το γεγονός ότι ο ελαιώνας της οικογένειας ήταν μακριά από τις βασικές και διάσημες ελαιοπαραγωγικές περιοχές της Ελλάδας, έπαιξε με έναν παράξενο τρόπο θετικό ρόλο. «Δεν είχαμε ερεθίσματα, δεν ξέραμε τίποτα και τα κάναμε όλα από την αρχή, όπως πιστεύαμε καλύτερα» λέει η Βάλια. Το 1982 ο πατέρας της οικογένειας, Αργύρης Κελίδης, αποφάσισε να μεγαλώσει τον ελαιώνα και να ανοίξει δικό του ελαιοτριβείο, λίγο σαν πείραμα, λίγο σαν χόμπι, λίγο σαν όνειρο ζωής, γιατί πάντα «τρελαινόταν για τις ελιές». Δύσκολη και βρόμικη δουλειά, η γυναίκα του, Νίκη, τον έβαλε να της υποσχεθεί μεταξύ σοβαρού και αστείου ότι σε πέντε χρόνια θα το κλείσουν.

Και εγένετο «Κύκλωπας»

Πέρασαν 38 χρόνια και τελικά όχι μόνο δεν έκλεισε το ελαιοτριβείο, αλλά έρχονται παραγωγοί από όλη την Ελλάδα για να ελαιοποιήσουν την παραγωγή τους στη Μάκρη. Παράλληλα, οι δύο κόρες της οικογένειας –και οι γαμπροί–, ασχολούνται με τον ελαιώνα, που πλέον αριθμεί 12.000 δέντρα, και με το ελαιοτριβείο. «Η εμπειρία των παλιών έχει δέσει καλά με τη γνώση των καινούργιων» λέει στην «ΥΧ» η Βάλια, η οποία έχει σπουδάσει γεωπόνος. «Ο καθένας μας έχει έναν τομέα ανάλογα με το τι καταφέρνει καλύτερα και δεν ανακατευόμαστε ο ένας στα χωράφια του άλλου» τονίζει, εξηγώντας τη συνταγή που ακολουθείται για την παραγωγή και προώθηση του έξτρα παρθένου ελαιολάδου «Κύκλωπα».

Η οικογένεια ακολουθεί συγκεκριμένες διαδικασίες απαρέγκλιτα στην παραγωγή, υιοθετώντας σύστημα ευφυούς γεωργίας. «Σε διάφορα σημεία μέσα στον ελαιώνα έχουμε πομπούς που μεταδίδουν πληροφορίες σε έναν κεντρικό δέκτη που βρίσκεται μέσα στο ελαιοτριβείο. Κάνουμε συνέχεια αναλύσεις. Έτσι ξέρουμε πού και πώς πρέπει να παρέμβουμε. Δεν προχωράμε ποτέ στα κουτουρού, δεν κάνουμε τίποτα πριν το μελετήσουμε», προσθέτει.

Όσο για την προστασία της ποιότητας του προϊόντος, «οι ελιές έμπαιναν πάντα σε τελάρα, χρησιμοποιούνται χαμηλές θερμοκρασίες στο ελαιοτριβείο και εννοείται ότι όταν μπαίνεις μέσα είναι πάντα καθαρό σαν φαρμακείο», μας λέει η παραγωγός.

«Ξέραμε πάντα ότι το προϊόν μας ήταν πολύ καλό, αλλά γενικά δεν κάναμε πολλά πράγματα για να το προωθήσουμε», διηγείται.

Σχεδόν κατά τύχη το 2008 αποφάσισαν να λάβουν μέρος στον Πανελλαδικό Διαγωνισμό για την Ελιά και το Ελαιόλαδο, που πραγματοποιήθηκε στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας. «Τη μία μέρα ήταν ο διαγωνισμός στην Αθήνα και εμείς την επόμενη είχαμε βγάλει εισιτήρια για την Ιταλία για να δούμε καλλιέργειες και ελαιοτριβεία», αφηγείται η Βάλια. «Όταν μας είπαν “κερδίσατε το πλατινένιο βραβείο και πρέπει να το παραλάβετε αύριο”, δεν ξέραμε τι να κάνουμε», θυμάται γελώντας.

Κάπως έτσι, το ελαιόλαδο «Κύκλωπας» άρχισε να γίνεται γνωστό και οι παραγγελίες να αυξάνονται. «Καταλάβαμε έτσι ότι η συμμετοχή σε διαγωνισμούς μπορεί να βοηθήσει πολύ το προϊόν μας. Έως σήμερα δεν έχουμε πάει σε εμπορικές εκθέσεις αλλά έχουμε λάβει μέρος σε πολλούς διαγωνισμούς», εξηγεί.

Σε κάθε άκρη της Γης

Σήμερα, η επιχείρηση εξάγει το 50% της παραγωγής της σε 20 χώρες, στην Ευρώπη, αλλά και στις ΗΠΑ, στην Ταϊβάν και στην Ιαπωνία. Στην Ελλάδα, ο «Κύκλωπας» πωλείται σε delicatessen, το χρησιμοποιούν πολλοί σεφ, ενώ μεγάλες παραγγελίες κάνουν και διάσημα ξενοδοχεία. Ωστόσο, υπάρχει και η δυνατότητα παραγγελίας για ιδιώτες, με μήνυμα στην ιστοσελίδα. «Δεν ορίζουμε ελάχιστη παραγγελία προς τους αγοραστές μας. Ξέρουμε ότι αν το δοκιμάσουν μία φορά, σίγουρα θα ξαναπάρουν». Όσον αφορά τις επιπτώσεις του κορωνοϊού, η κα Κελίδου λέει ότι η επιχείριση ευτυχώς είχε παραδώσει πολλές παραγγελίες λίγο πριν κλείσουν τα σύνορα, ενώ από τον Μάιο και μετά η κίνηση αυξάνεται. Μόλις πρόσφατα, η Κύκλωπας ΑΕ έβγαλε σε ειδική συσκευασία το έξτρα παρθένο ελαιόλαδο Ages, που παράγεται από τις αιωνόβιες ελιές του κτήματος. Η διάθεση γίνεται αποκλειστικά σε πλήρως αδιαφανείς φιάλες των 500ml, με ρυθμιστή ροής. «Κάνουμε μικρές κινήσεις μετά από πολλή σκέψη, όχι άλματα», καταλήγει η ίδια.