Λιγότερος φόρος για μέλη συνεταιρισμών
Στη μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης όσων αγροτών διακινούν την παραγωγή τους μέσω συνεταιρισμών οδηγεί πρακτικά τροπολογία που κατατέθηκε τη Μεγάλη Εβδομάδα στο νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, για τη σύμβαση παραχώρησης του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Κρήτης.
Σύμφωνα με την εν λόγω τροπολογία, τα πλεονάσματα των συνεταιρισμών που διανέμονται στα μέλη – φυσικά πρόσωπα που ασκούν αγροτική δραστηριότητα, θα φορολογούνται εφεξής ως εισόδημα από αγροτική –και όχι από επιχειρηματική, όπως ίσχυε μέχρι σήμερα– δραστηριότητα.
Όφελος σε δύο επίπεδα
Η ρύθμιση αυτή, όπως εξηγούν στην «ΥΧ» λογιστές, ωφελεί τους αγρότες σε δύο επίπεδα:
1) Για όσους είναι ήδη κατ’ επάγγελμα αγρότες, με «τσεκαρισμένους» τους κωδικούς 037-038 στο Ε1 και δικαιούνται ήδη το αφορολόγητο (σ.σ. αντιστοιχεί σε έκπτωση φόρου από 1.900 έως 2.100 ευρώ, ανάλογα με τον αριθμό των προστατευόμενων τέκνων), το μέρισμα που εισπράττουν από τον συνεταιρισμό παύει να φορολογείται από το πρώτο ευρώ (όπως συνέβαινε μέχρι σήμερα, καθώς θεωρούνταν επιχειρηματικό εισόδημα) και εντάσσεται πλέον στα λοιπά αγροτικά έσοδα.
2) Με την ένταξη του διανεμόμενου πλεονάσματος από τους συνεταιρισμούς στα αγροτικά εισοδήματα, καθίσταται πλέον ευκολότερο για τον παραγωγό-μέλος να «πιάσει» το εισοδηματικό όριο του 50% που είναι απαραίτητο για να φέρει την ιδιότητα του κατ’ επάγγελμα αγρότη και, επομένως, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, να δικαιούται το αφορολόγητο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η ισχύς της εν λόγω τροπολογίας ξεκινά από 1/1/2018, δηλαδή από τα εισοδήματα της περυσινής χρήσης που δηλώνονται φέτος. Πρόκειται ουσιαστικά για τη δεύτερη παρέμβαση με την οποία η κυβέρνηση επιχειρεί, όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση, να δώσει ένα επιπλέον κίνητρο «για την επιστροφή των αγροτών σε συνεργατικά σχήματα ως μέλη και όχι ως πελάτες, διαφορετικά οι αγροτικοί συνεταιρισμοί δεν θα έχουν καμία διαφορά από τις κεφαλαιουχικές εταιρείες». |
Είχε προηγηθεί η απαλλαγή από το τέλος επιτηδεύματος των συνεταιρισμών, καθώς και όσων αγροτών διακινούν τα προϊόντα τους αποκλειστικά μέσω συνεταιρισμών. Ένα μέτρο που εξήγγειλε στην τελευταία ΔΕΘ ο πρωθυπουργός και ξεκίνησε να ισχύει από 1/1/2019, ωστόσο –όπως έχει γράψει σε προηγούμενο φύλλο η «ΥΧ»– θα αρχίσει πρακτικά να ωφελεί τη συντριπτική πλειονότητα των συνεταιρισμένων αγροτών από το 2020 (δηλώσεις χρήσης 2019) και μετά.
Η αιτιολογική
Στην αιτιολογική έκθεση που συνοδεύει την τροπολογία, το υπουργείο Οικονομικών αναφέρει, μεταξύ άλλων, ότι «με την προτεινόμενη διάταξη αντικαθίσταται η παρ. 3 του άρθρου 29 του ν. 4384/2016 (Α’ 78). Ειδικότερα, ο αγροτικός συνεταιρισμός συγκεντρώνει το προϊόν των μελών του, το συσκευάζει ή το μεταποιεί, το αποθηκεύει και τελικά το διαθέτει στην αγορά. Τα έσοδα που προκύπτουν, αφού αφαιρεθούν τα έξοδα του συνεταιρισμού, δημιουργούν το πλεόνασμα της παρ. 1 του άρθρου 23 του ν. 4384/2016.
Στη συνέχεια, ο συνεταιρισμός, ανάλογα με τις συναλλαγές των μελών του με αυτόν, διανέμει το πλεόνασμα στα μέλη του. Τα πλεονάσματα που διανέμονται στα μέλη του συνεταιρισμού- φυσικά πρόσωπα, που ασκούν αγροτική δραστηριότητα και τηρούν την υποχρέωση της παρ. 3 του άρθρου 8 του ν. 4384/2016, ανεξάρτητα από το αν αυτά αποδίδονται στα μέλη ή παραμένουν στον συνεταιρισμό ως εξατομικευμένη κατάθεση, φορολογούνται ως εισόδημα από αγροτική δραστηριότητα.
Στο τραπέζι και η μείωση του συντελεστή
Μένει να φανεί αν στο «πακέτο» μέτρων που ετοιμάζεται να ανακοινώσει η κυβέρνηση και στο οποίο, σύμφωνα με πληροφορίες, περιέχονται αρκετές παρεμβάσεις φορολογικού χαρακτήρα, θα συμπεριληφθεί και η μείωση του φορολογικού συντελεστή των αγροτών που διακινούν τα προϊόντα τους μέσω συλλογικών σχημάτων σε ποσοστό 50%. Πρόκειται για ένα αίτημα που έχουν κατ’ επανάληψη βάλει στο τραπέζι εκπρόσωποι συνεταιρισμών, δίχως ωστόσο μέχρι στιγμής να έχουν εισακουσθεί.
Σύμφωνα πάντως με τα όσα έχουν διαρρεύσει μέχρι στιγμής, το οικονομικό επιτελείο φέρεται να εξετάζει τη μείωση του εισαγωγικού συντελεστή φορολογίας εισοδήματος (σ.σ. σήμερα είναι 22%) κάτω από το 20% που έχει ψηφιστεί να ισχύσει από 1/1/2020, μειώσεις στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (ΕΦΚ) του πετρελαίου κίνησης και της βενζίνης, μετατάξεις προϊόντων από τον κανονικό συντελεστή ΦΠΑ 24% στο μειωμένο 13% ή μείωση του πρώτου, καθώς και «διορθωτικές» παρεμβάσεις στον ΕΝΦΙΑ.