Συλλογική προσπάθεια για να αλλάξει όψη το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και να καταστεί διαμετακομιστικό κέντρο, με υποδομές για διακίνηση και αποθήκευση αγροτικών προϊόντων και για εξαγωγές, ζητάει η τοπική κοινωνία. Πρόκειται για βασικό αίτημα, με στόχο να αναβαθμιστεί η ακτοπλοϊκή συγκοινωνία, με γραμμή από και προς Σαμοθράκη, νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου, Πειραιά και Ίμβρο, και την εξωστρέφεια, κυρίως προς τα βόρεια σύνορα της χώρας.

Την αναβάθμιση του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ) ζητούν ντόπιοι επιχειρηματίες, αγροτικοί παράγοντες και εκπρόσωποι βιομηχανικών και εμπορικών επιχειρήσεων.

Σχετική συνάντηση έγινε, πριν λίγες μέρες, στην Ορεστιάδα, με τη διοίκηση του ΟΛΑ και μέλη του Συνδέσμου Βιοτεχνών και Βιομηχάνων Βορείου Έβρου. Επιστολή στήριξης απέστειλε ο Οργανισμός Κεντρικών Αγορών και Αλιείας, ενώ και ο πρόεδρος του Εμπορικού Επιμελητηρίου Έβρου, Χριστόδουλος Τοψίδης, στηρίζει ανοιχτά το εγχείρημα. Στο πλευρό της τοπικής επιχειρηματικότητας και η αυτοδιοίκηση, με τη διακριτική ώθηση κυβερνητικών πολιτικών παραγόντων, όπως της τοπικής βουλευτή, Νατάσα Γκαρά, αλλά και του βουλευτή της ΝΔ, Τάσου Δημοσχάκη.

8.300 επιχειρήσεις εγγεγραμμένες στο Επιμελητήριο Έβρου

Στη συνάντηση τονίστηκε πως χρειάζεται να προχωρήσει η διαδικασία για αποθηκευτικούς χώρους, με ψυκτικούς θαλάμους μέσα στο εμπορικό λιμάνι της Αλεξανδρούπολης για κατεψυγμένα οπωροκηπευτικά. Εξάλλου, στη Σαμοθράκη υπάρχει σημαντικό ζωικό κεφάλαιο, όπως και σε άλλα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου (π.χ. Λέσβος) και υπάρχει ενδιαφέρον για ζωοτροφές που παράγονται στον Έβρο. Ακόμη, τα βλέμματα στρέφονται και στις εξαγωγές, αφού αποφεύγονται οι καθυστερήσεις στα στενά του Βοσπόρου.

«Η αναβάθμιση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης ωφελεί και διευκολύνει όχι μόνο μεγάλες επιχειρήσεις, αλλά ακόμη και τις πολύ μικρές, οι οποίες δεν έχουν δυνατότητα να εξάγουν μεγάλες ποσότητες. Μπορεί μία επιχείρηση μόνη της να μη δύναται να στείλει πολλά φορτία, όμως, σε συνδυασμό με άλλες τοπικές επιχειρήσεις, μπορεί να δημιουργήσει κάποιες συνεργασίες κι αυτό το κόστος, μέσω των clusters μεταφοράς, να μειωθεί. Το Εμπορικό Επιμελητήριο του Έβρου έχει 8.300 μέλη και είναι από τα μεγαλύτερα της Βόρειας Ελλάδας. Μας ενδιαφέρει να χτίσουμε συνέργειες μεταξύ των επιχειρήσεων του Έβρου, ώστε τα τοπικά προϊόντα να μην επιβαρύνονται δραματικά, σε βάρος της ανταγωνιστικότητάς τους. Θέλουμε καλύτερη ακτοπλοϊκή σύνδεση με τη Σαμοθράκη και τα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου, τον Πειραιά αλλά και την Ίμβρο. Φανταστείτε ότι για να πάει ένα φορτίο από την Ορεστιάδα στον Πειραιά, έχει μεγαλύτερο κόστος από ό,τι να πάει από τον Πειραιά στην Κίνα!», εξηγεί στην «ΥΧ» ο πρόεδρος του Εμπορικού Επιμελητηρίου Έβρου, Χριστόδουλος Τοψίδης.

Η διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης, ο οποίος πλέον είναι στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ, φέρεται να έχει τη διάθεση να προχωρήσει. Επενδυτικό ενδιαφέρον για το λιμάνι έχουν επιδείξει τουλάχιστον 4 διαφορετικές ξένες χώρες, με πιο πρόσφατο παράδειγμα την επίσκεψη Κινέζου αξιωματούχου.

Σπαράγγι, σκόρδο, κρεμμύδι

Ο Έβρος εξάγει σπαράγγι, λένε οι παραγωγοί, αλλά παράγει και το 75%-80% του εγχώριου σκόρδου. Παράγονται σημαντικές ποσότητες αρακά και φασολιού, ενώ υπάρχουν και μπρόκολο, κουνουπίδι κ.ά. Η περιοχή, μάλιστα, διαθέτει και αλιεύματα και κρέας. Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Βιοτεχνών και Βιομηχάνων Βορείου Έβρου, Βασίλης Δημητριάδης, εξηγεί πως ο Έβρος αποτελεί μία από τις πιο σημαντικές πλουτοπαραγωγικές περιοχές της χώρας από άποψη αγροτικών προϊόντων, «που είναι ποιοτικά και έχουν όγκο παραγωγής. Αυτό, από μόνο του, δίνει μια δυναμική στην περιοχή, αλλά χρειαζόμαστε και δυνατότητες, για να φτάσουμε στις αγορές με ανταγωνιστικότητα στο τρόφιμο». Την ίδια στιγμή, επισημαίνει ότι όλα αυτά χρειάζονται συνοδευτικά έργα, όπως «ο κάθετος άξονας, που είναι η προέκταση της Εγνατίας. Αυτό είναι για μας ένα έργο που το περιμένουμε χρόνια και θέλουμε να το δούμε να υλοποιείται».

https://www.ypaithros.gr/wp-content/uploads/2017/09/eksagoges-alexandroupoli.jpgΕξηγεί πως τα τελευταία χρόνια η περιοχή παρουσιάζει δυναμική και στην καλλιέργεια του κρεμμυδιού, στον κάμπο της Ορεστιάδας και στην περιοχή της Ν. Βύσσας, ενώ παραδοσιακό προϊόν της περιοχής είναι και η πατάτα, που αρχίζει να επανακάμπτει. «Αν πραγματικά υπάρχει ένα λιμάνι ανεπτυγμένο, τότε τα προϊόντα μας θα μπορούν να ταξιδέψουν γρήγορα και φτηνά στις αγορές. Τα τελευταία χρόνια αναπτύσσεται ραγδαία και η καλλιέργεια κερασιού στην περιοχή του Τριγώνου, που έχει δυνατότητα για εξαγωγές. Αν το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης είχε καθημερινή ακτοπλοϊκή σύνδεση με τα λιμάνια που προείπαμε, τότε και το κόστος θα μειωνόταν και ο χρόνος μεταφοράς. Φανταστείτε ότι 24 τόνοι αναψυκτικών, για να μεταφερθούν από τον Έβρο στην Κρήτη, έχουν μεταφορικά περίπου 1.200 ευρώ, δηλαδή από 950 έως 1.000 ευρώ προς Αθήνα κι άλλα 200 ευρώ για την Κρήτη. Εμείς έχουμε ποσότητες προϊόντων για να στείλουμε και στην εγχώρια αγορά και στο εξωτερικό και όλες οι ελληνικές εταιρείες, ακόμη και αυτές που ασχολούνται με σιτηρά, θέλουν αναβάθμιση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης».