Μεγάλοι παίκτες και e-κανάλι κρίνουν την αγορά των σούπερ μάρκετ – Με ανάπτυξη 300% θα κλείσει τη χρονιά ο ηλεκτρονικός τζίρος

Μεγάλοι παίκτες και e-κανάλι κρίνουν την αγορά των σούπερ μάρκετ - Με ανάπτυξη 300% θα κλείσει τη χρονιά ο ηλεκτρονικός τζίρος

Μέχρι το τέλος του Δεκεμβρίου θα ολοκληρωθεί η κλαδική μελέτη της Επιτροπής Ανταγωνισμού για τα σούπερ μάρκετ, ενώ το τελικό πόρισμα αναμένεται να δημοσιοποιηθεί τον Ιανουάριο, ανέφερε ο καθ. Ιωάννης Λιανός, πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού, κατά τη δεύτερη μέρα του 11ου Συνεδρίου του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) «Supermarket 2030».

Ο κ. Λιανός ανέφερε επίσης ότι η πορεία της αγοράς θα κριθεί από τέσσερις-πέντε μεγάλους παίχτες αλλά και τη σημαντική επέκταση του ηλεκτρονικού καναλιού, εξαιτίας της κρίσης Covid-19.

Ο ίδιος, πάντως, εκτίμησε ότι είναι δύσκολο για νέους παίχτες να εισέλθουν στην αγορά μόνο με ηλεκτρονική παρουσία. Παράλληλα, εκτίμησε ότι θα υπάρξουν νέες ισορροπίες στον κλάδο από την είσοδο νέων παιχτών, όπως η επικείμενη της ρωσικής αλυσίδας mere. Η εν λόγω εξέλιξη είναι σημαντική, με γνώμονα ότι η τελευταία «άφιξη» ξένης αλυσίδας ήταν το 2008 με την Aldi, η οποία ωστόσο αποχώρησε από την εγχώρια αγορά δύο χρόνια μετά.

Στρατηγικές επιβίωσης

Ειδικά για τις ανακατατάξεις στα σούπερ μάρκετ, ο κ. Λιανός στάθηκε στις «στρατηγικές επιβίωσης» των σούπερ μάρκετ μέσω εξαγορών, αναφέροντας ότι από το 2013 έως το 2020 από τις 30 επιχειρήσεις που εξαγοράστηκαν στον διατροφικό κλάδο, οι 20 ήταν αλυσίδες σούπερ μάρκετ.

Όπως σημείωσε, «υπάρχει αύξηση συγκέντρωσης στον κλάδο, η οποία σε κάποιο βαθμό προκλήθηκε από την πτώση της ζήτησης κατά την περίοδο της ύφεσης, αλλά κυρίως μέσω συγχωνεύσεων των επιχειρήσεων», τονίζοντας ωστόσο ότι «δεν είμαστε αρνητικοί στις συγκεντρώσεις σε περίπτωση που αυτές οδηγούν σε μεγαλύτερη οικονομική αποτελεσματικότητα».

Σχολιάζοντας ο διευθύνων σύμβουλος της Metro, Αρ. Παντελιάδης, ανέφερε ότι στην έρευνά της η Επιτροπή Ανταγωνισμού εντόπισε μια ισορροπία μεταξύ προμηθευτών και λιανεμπόρων, ενώ σε ό,τι αφορά τη συγκέντρωση, παρότι έχει αυξηθεί, διαπίστωσε ότι παραμένει σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με τη Δυτική Ευρώπη. Σε αυτό το σημείο ο κ. Παντελιάδης τόνισε ότι «οι συγχωνεύσεις ανέβασαν αυτήν τη συγκέντρωση, έσωσαν όμως θέσεις εργασίας και κράτησαν το επίπεδο του ανταγωνισμού υψηλό και τις τιμές χαμηλές».

Ο e-τζίρος

Στο μεταξύ, σε πάνω από 100 εκατ. ευρώ αναμένεται να διαμορφωθεί φέτος ο ηλεκτρονικός τζίρος των σούπερ μάρκετ, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Convert Group, με την ανάπτυξη στο διάστημα Ιανουαρίου-Νοεμβρίου να διαμορφώνεται σε 185%, ενώ για τον Δεκέμβριο το ποσοστό αναμένεται να ενισχυθεί περαιτέρω, με αποτέλεσμα η συνολική ανάπτυξη του έτους να διαμορφωθεί κοντά στο 300%.

Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της κ. Μαρίας Κοκάλα, Business Support Associate της Convert Group, «μέχρι το 2023 δεν θα υπάρχει διάκριση σε ηλεκτρονικά και φυσικά καταστήματα».

Σε ό,τι αφορά τις βασικές κατευθυντήριες του e-commerce, που πλέον έχει κεντρικό ρόλο στη λιανική, σύμφωνα με τον κ. Χάρη Τάκα, Marketing manager της efood, αποτελούν: οι σταθερές υπηρεσίες, η αξιοπιστία και συνέπεια στις παροχές, η σχέση εμπιστοσύνης με καταναλωτές και βέβαια η ταχύτητα.

Πηγή: naftemporiki.gr