Μοχλός ανάπτυξης το ταχίνι για την Αφοί Χαΐτογλου

Μια ανάσα από τα 100 εκατ. ευρώ ο τζίρος για την εταιρεία, που συμπληρώνει φέτος έναν αιώνα ζωής

Μπορεί η Αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ να έχει ταυτιστεί με τον «Μακεδονικό Χαλβά», ωστόσο ο τζίρος της το 2023 έφτασε σχεδόν τα 100 εκατ. ευρώ με πρωταγωνιστή ένα άλλο προϊόν, το ταχίνι.

«Ο κόσμος επιστρέφει στο ταχίνι, το οποίο αναγνωρίζει ως υπερτροφή», ανέφερε χαρακτηριστικά στη διάρκεια εκδήλωσης με δημοσιογράφους ο διευθυντής Μάρκετινγκ Ελευθέριος Χαΐτογλου, ενώ σε ό,τι αφορά τον χαλβά επεσήμανε ότι οι μπάρες που έχει τοποθετήσει στην αγορά η εταιρεία έχουν ως αποτέλεσμα οι πωλήσεις του προϊόντος να αυξάνονται και εκτός της περιόδου της Σαρακοστής.

Ανοδική πορεία καταγράφει και το φυστικοβούτυρο, το οποίο η Αφοί Χαΐτογλου τοποθέτησε στην αγορά πριν από επτά χρόνια. Το προϊόν έχει αγκαλιασθεί από τους καταναλωτές και, ακόμη και αν η συμμετοχή του στον συνολικό τζίρο είναι προς το παρόν σχετικά μικρή, σημειώνει σημαντικούς ρυθμούς ανάπτυξης και μάλιστα σε μια αγορά που δεν είναι καθόλου ευνοϊκή για τα αλείμματα, όπως και για τις μαρμελάδες.

Από αριστερά προς τα δεξιά, τα στελέχη της Αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ: Μανώλης Παυλίδης, Εμπορικός Διευθυντής, Λήδα Παπάζογλου – Βατσάκη, Marketing Manager, Νίκος Χαΐτογλου, Διευθύνων Σύμβουλος.

Στο 50% του κύκλου εργασιών οι εξαγωγές

Η ιστορική βιομηχανία τροφίμων κλείνει φέτος 100 χρόνια λειτουργίας, για τον εορτασμό των οποίων προχώρησε σε ανανέωση του λογότυπου και των συσκευασιών της. Ο κ. Χαΐτογλου έκανε μια ιστορική αναδρομή, προτού φτάσει στο σήμερα και στις εξαγωγικές επιδόσεις της. Μεταξύ άλλων, το 2023, η Αφοί Χαΐτογλου πραγματοποίησε για τρίτη συνεχή χρονιά ρεκόρ τζίρου, ενώ για δεύτερη φορά οι πωλήσεις εκτός Ελλάδας ξεπέρασαν το 50% του κύκλου εργασιών. Το 40% της αξίας των εξαγωγών πραγματοποιείται προς τις ΗΠΑ και τον Καναδά, με βασικά προϊόντα τον χαλβά, το ταχίνι και τα παστέλια, είτε επώνυμα είτε ιδιωτικής ετικέτας. Σημαντική αγορά για την εταιρεία είναι και το Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ τα προϊόντα της ταξιδεύουν συνολικά σε περισσότερες από 50 χώρες.

Όπως είναι γνωστό, το 2019 η εταιρεία αντιμετώπισε σοβαρά οικονομικά προβλήματα λόγω των συσσωρευμένων χρεών και προχώρησε σε συμφωνία με τις τράπεζες για την αναδιάρθρωση δανείων ύψους 130 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τον κ. Χαΐτογλου, οι δόσεις εξυπηρετούνται κανονικά, όπως και οι υπόλοιπες οικονομικές υποχρεώσεις της επιχείρησης.

Οι στρατηγικές προτεραιότητες της Αφοί Χαΐτογλου για το επόμενο διάστημα έχουν να κάνουν με την περαιτέρω ανάπτυξη των εξαγωγών σε προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας, την ενημέρωση του καταναλωτή για τις ευεργετικές ιδιότητες του ταχινιού και την εξοικονόμηση του κόστους ενέργειας. Για τον τρίτο στόχο, ολοκληρώνει μια μεγάλη επένδυση για πάνελ φωτοβολταϊκών ισχύος 900 KW σε πρώτη φάση και 3 MW σε δεύτερη, το οποίο θα συνδεθεί στο δίκτυο τον Μάιο.

Επιπλέον 30% κοστίζουν οι εισαγωγές σουσαμιού από την Αιθιοπία

Για τη φετινή χρονιά, η εταιρεία στοχεύει στην περαιτέρω βελτίωση των μεγεθών της, ωστόσο βρίσκεται αντιμέτωπη με προκλήσεις όπως οι διακυμάνσεις στην τιμή της πρώτης ύλης, λόγω της κλιματικής κρίσης. Η εταιρεία χρησιμοποιεί ως πρώτη ύλη για τα προϊόντα της το σουσάμι που προμηθεύεται κυρίως από την Αιθιοπία. Στο πλαίσιο αυτό, έχει συμβόλαια με προμηθευτές, ωστόσο επιβαρύνεται με επιπλέον κόστος 30%-35%, στο οποίο το 10%-12% προέρχεται από τις αυξημένες τιμές της πρώτης ύλης και το 18% από τα αυξημένα μεταφορικά, δεδομένου ότι οι εισαγωγές από την Αιθιοποία επηρεάζονται από τις επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα. Όπως ανέφερε ο κ. Χαΐτογλου, η εταιρεία απορροφά αυτό το κόστος στον μέγιστο βαθμό, όπως και τα επιπλέον κόστη από ενέργεια και υλικά συσκευασίας, λόγω της δύσκολης συγκυρίας που βιώνουν οι καταναλωτές. «Η ακρίβεια μας επηρεάζει όλους, καταναλωτές και επιχειρήσεις», επεσήμανε χαρακτηριστικά.