Μια πρώτη αποτίμηση των επιπτώσεων που είχε στην ελληνική αγορά καφέ η επιβολή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης επιχειρεί μέσω της μελέτης «Elasticity Study» η Nielsen. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία, η συνολική ζήτηση για καφέ μειώθηκε 6,8% την περίοδο Ιανουάριος 2017-Ιούνιος 2018, σε σχέση με το διάστημα Αύγουστος 2015-Δεκέμβριος 2016, ενώ για το σύνολο του 2018, η μείωση του όγκου πωλήσεων σε σχέση με το 2017 άγγιξε το 1,9%.

Σύμφωνα με τη Nielsen, οι μεγαλύτερες συνέπειες της μετακύλισης του φόρου παρατηρήθηκαν στο ράφι, με αυξήσεις που έφτασαν το 23%, οι οποίες μάλιστα ήταν πιο έντονες στις πιο οικονομικές και διαδεδομένες κατηγορίες. Χαρακτηριστικό το παράδειγμα του ελληνικού καφέ, η μέση λιανική τιμή του οποίου αυξήθηκε κατά 30%. Σε επίπεδο κατανάλωσης, η μείωση στο πρώτο δίμηνο του 2018 έφτασε το 15% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2016.

Πρωταθλητές στον… καφέ

Σημειωτέον ότι η Ελλάδα αποτελεί μία από τις χώρες με την υψηλότερη κατά κεφαλήν κατανάλωση καφέ στον κόσμο, με 510 κούπες/άτομο, στοιχείο που μεταφράζεται σε ετήσια κατανάλωση 5 δισ. κούπες. Συνολικά, καταναλώνονται 40.000 τόνοι καφέ, με το 40% να αφορά κατανάλωση εκτός σπιτιού (OOH) και το 60% κατανάλωση εντός σπιτιού (ΙΗ). Ειδικότερα, η αξία της κατανάλωσης εντός σπιτιού (IH) ανέρχεται σε 400 εκατ. ευρώ, ενώ στην αγορά εκτός σπιτιού ανέρχεται στα 3 δισ. ευρώ (τιμές καταναλωτή). Ο ελληνικός καφές έχει το μεγαλύτερο μερίδιο με 32%, ο στιγμιαίος έχει 30%, ενώ ακολουθούν ο εσπρέσο και ο φίλτρου με 28% και 10% αντίστοιχα (σύνολο κατανάλωσης εντός/εκτός σπιτιού).