Ο ρόλος του μάρκεντινγκ στα αγροτικά προϊόντα

Πως παραγωγοί κέρδισαν το στοίχημα των ραφιών και της αγοράς

Ο ρόλος του μάρκεντινγκ στα αγροτικά προϊόντα

Δεν είναι λίγες οι φορές που παραγωγοί, μεταποιητές και βιοτέχνες αναρωτιούνται τι πάει στραβά κι ένα προϊόν, που φτιάχτηκε με πολύ μεράκι και έχει όλες τις πιστοποιήσεις, βρίσκεται εκτός αγοράς ή δεν παίρνει τιμή αντάξια της ποιότητάς του. «Μα, έχω πολύ καλό προϊόν. Γιατί δεν το βάζουν στο ράφι; Γιατί μου δίνουν τόσο χαμηλή τιμή; Την ίδια στιγμή, γιατί ένα προϊόν της αλλοδαπής, κατώτερης ποιότητας, απολαμβάνει καλύτερη θέση στο ράφι και στην καρδιά των καταναλωτών;» διερωτώνται.

Πως παραγωγοί κέρδισαν το στοίχημα των ραφιών και της αγοράς
Το καλό προϊόν θέλει και το μάρκετινγκ του

Η απάντηση βρίσκεται στη λέξη «μάρκετινγκ», διότι, όπως είχε πει και ο διάσημος Γάλλος συγγραφέας, Sacha Guitry: «Ο ίδιος ο Θεός πιστεύει στη διαφήμιση. Έβαλε τις καμπάνες στις εκκλησίες». Είναι γεγονός πως, παρά τις όποιες βελτιώσεις έχουν γίνει, οι ελληνικές εταιρείες τροφίμου, με φωτεινές εξαιρέσεις, έχουν μείνει πίσω στο θέμα μάρκετινγκ και δημόσιων σχέσεων, όπως παραδέχονται οι υπεύθυνοι. Αντίθετα, όσοι παραγωγοί ή επιχειρηματίες έχουν ένα ποιοτικό τυποποιημένο προϊόν και έχουν αξιοποιήσει τα εργαλεία του σύγχρονου μάρκετινγκ καταφέρνουν να πηγαίνουν καλά ακόμη και μέσα στην κρίση.

«Οι διαφημίσεις που αφορούν τα ελληνικά τρόφιμα είναι γενικά συντηρητικές ως προς το περιεχόμενό τους. Ακολουθούν συγκεκριμένες τυπολογίες και σπάνια ξεφεύγουν από αυτές. Συνήθως, βλέπουμε γιαγιάδες που φτιάχνουν πίτες, ή ζώα που αρμέγονται με τον παραδοσιακό τρόπο. Ακόμη κι όταν ξεφεύγουν από αυτό το μοντέλο, η έννοια της παράδοσης προσαρμόζεται στη νέα εποχή, όπως, για παράδειγμα, η γιαγιά με το blog της», εξηγεί ο Κώστας Καπόπουλος, διευθύνων σύμβουλος στην εταιρεία «W2Strategy».

Μέσα σε λίγα χρόνια, ο Συνεταιρισμός ΘΕΣγάλα εκτιμάται πως κατόρθωσε να κερδίσει κοντά στο 5%-6% του μεριδίου της ελληνικής αγοράς. Ο Ανδρέας Χαρδαλούπας, διευθυντής Επικοινωνίας και Μάρκετινγκ, εξηγεί: «Το λογοπαίγνιο ΘΕΣγάλα παραπέμπει και στην καταγωγή του προϊόντος, διότι το γάλα προέρχεται από φάρμες της Θεσσαλίας και της Θεσσαλονίκης. Επιλέχθηκε ως σύμβολο η αγελάδα, γιατί παραπέμπει σε κάτι παραδοσιακό και αγνό, και, κυρίως, προσελκύει τα παιδιά. Το γαλάζιο και το άσπρο χρώμα αναφέρεται στην ελληνικότητα του προϊόντος. Επιπλέον, η ιδιαιτερότητα του γαλάζιου χρώματος είναι πως έλκει και τα δύο φύλα και δείχνει αξιοπιστία. Το μαύρο χρώμα προστέθηκε στον λογότυπο, ώστε να ξέρει ο καταναλωτής πως η προσπάθεια είναι σοβαρή. Από εκεί και πέρα, και μόνη της η ποιότητα του προϊόντος και η καινοτομία των ΑΤΜ κέρδισε τους καταναλωτές».

«Το όνομα μιας εταιρείας ή ενός προϊόντος, η καινοτομία, η ποιότητα και το αν έχει τις κατάλληλες πιστοποιήσεις είναι παράγοντες που παίζουν σημαντικό ρόλο στην αγορά. Οι καταναλωτές ενδιαφέρονται όλο και περισσότερο για βιολογικά προϊόντα, αλλά και προϊόντα με λιγότερο αλάτι ή ζάχαρη. Από εκεί και πέρα, διαφορετική αντιμετώπιση πρέπει να έχουμε όταν πρόκειται για διαφημίσεις που απευθύνονται σε παιδιά. Η συσκευασία ή η διαφήμιση πρέπει να είναι ικανές να πείσουν τα παιδιά, αλλά το περιεχόμενο ικανό να πείσει τους γονείς», υποστηρίζει ο Πάρις Αργουσλίδης, επίκουρος καθηγητής Μάρκετινγκ στο Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο στην «ΥΧ» που κυκλοφορεί