Πτωτικά η κατανάλωση φέτας στο εξάμηνο

Εντονο παραμένει το αποτύπωμα των πληθωριστικών πιέσεων στην εγχώρια αγορά φέτας, με την κατανάλωση να κινείται πτωτικά στο πρώτο εξάμηνο του 2023, έστω και με χαμηλότερους ρυθμούς σε σχέση με εκείνους της περσινής χρονιάς.
Τη θέση της συνεχίζει να ενισχύει η ιδιωτική ετικέτα, ενώ εξακολουθούν να καταγράφονται απώλειες προς το λευκό τυρί στο οποίο, ένεκα της πολύ χαμηλότερης τιμής του, φαίνεται ότι έχει στραφεί μια σημαντική μερίδα καταναλωτών. Σύμφωνα με στοιχεία της Circana (πρώην IRI) που έχει στη διάθεσή της η «ΥΧ», η αξία των πωλήσεων φέτας στο ράφι των σούπερ μάρκετ (συσκευασμένο προϊόν) παρουσίασε αύξηση 17,7% στο πρώτο μισό του 2023. Αυτή η αύξηση τζίρου ωστόσο οφείλεται αποκλειστικά στις ανατιμήσεις, τη στιγμή που οι πωλούμενοι όγκοι υποχώρησαν 5,5%.
Το ποσοστό φυσικά δεν είναι ευκαταφρόνητο, όμως εμφανίζεται βελτιωμένο σε σχέση με τις απώλειες άνω του 7,5% που είχαν καταγραφεί στην αγορά της συσκευασμένης φέτας το 2022 σε σύγκριση με το 2021. Σύμφωνα πάντα με τη Circana, οι ανατιμήσεις στο εξάμηνο ανήλθαν σε 24,6%, με τη μέση τιμή στο ράφι να διαμορφώνεται σε 11,7 ευρώ/κιλό, έναντι 9,39 ευρώ/κιλό το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Αύξησε αξία και όγκους η ιδιωτική ετικέτα
Στο μεταξύ, η ιδιωτική ετικέτα, αν και εξακολουθεί να μην αντιπροσωπεύει παρά ένα πολύ μικρό ποσοστό της αγοράς (κάτω του 3%) «έτρεξε» με ρυθμό σχεδόν διπλάσιο του συνόλου της κατηγορίας, ενισχύοντας τις πωλήσεις της σε αξία στο ράφι κατά 33,7%.
Παράλληλα, όμως, κατάφερε να αυξήσει και τις τεμαχιακές πωλήσεις της κατά 16%, παρά το γεγονός ότι κι εδώ σημειώθηκαν ανατιμήσεις, οι οποίες ωστόσο «συγκρατήθηκαν» στο 15,2%. Βάσει των στοιχείων της Circana, η ψαλίδα τιμής μεταξύ της επώνυμης και της private label συσκευασμένης φέτας είναι μικρή, καθώς η μέση τιμή της δεύτερης στο ράφι ανήλθε στο εξάμηνο στα 11,26 ευρώ/κιλό.
Παρόμοια με εκείνη των συσκευασμένων είναι η εικόνα και στις πωλήσεις επί πάγκου, όπου ο τζίρος στο εξάμηνο εμφανίζεται αυξημένος κατά 20,1%, με τους όγκους να υποχωρούν 5,8% και τη μέση τιμή να ανέρχεται σε 11,25 ευρώ/κιλό, αυξημένη κατά 27,5% σε σχέση με το α’ εξάμηνο του 2022 (8,82 ευρώ/κιλό).
Στα εν λόγω σημεία πώλησης, το μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας είναι ακόμα χαμηλότερο από το ράφι, της τάξης του 0,01% και ουσιαστικά ακολουθεί την τάση της υπόλοιπης κατηγορίας (αύξηση 19,9% στην αξία πωλήσεων, μείωση 2,8% στους όγκους, με ενισχυμένη κατά 23,4% μέση τιμή).
Κέρδισε μερίδια το λευκό τυρί
Την ίδια στιγμή, «πόντους» συνεχίζει να κερδίζει το λευκό τυρί, δίχως πάντως να απορροφά το σύνολο των όγκων που χάνονται από την κατηγορία της φέτας, κάτι που υποδεικνύει ότι αρκετοί καταναλωτές επέλεξαν απλά να αγοράσουν μικρότερες ποσότητες του ΠΟΠ τυριού δίχως να καταφύγουν σε κάποιο «υποκατάστατο». Ειδικότερα, οι πωλήσεις λευκού τυριού στο ράφι των σούπερ μάρκετ στο εξάμηνο αυξήθηκαν 16,6% σε αξία και 2,5% σε όγκο, με την ιδιωτική ετικέτα -που κι εδώ πάντως αποτελεί ένα πολύ μικρό κομμάτι της αγοράς- να «τρέχει» με πολύ υψηλότερους ρυθμούς, της τάξης του 35,7% σε αξία και 32,6% σε όγκο.
Η μέση τιμή του συσκευασμένου λευκού τυριού στο ράφι αυξήθηκε 13,8% στο πρώτο μισό του 2023 και ανήλθε στα 8,97 ευρώ/κιλό, με την «ψαλίδα» σε σχέση με τη φέτα (11,70 ευρώ/κιλό, όπως προαναφέραμε) να αγγίζει τα 3 ευρώ. Αντίστοιχα, στον πάγκο, οι πωλήσεις λευκού τυριού κατ’ όγκο ενισχύθηκαν κατά 2,7%, ενώ ο τζίρος κατά 19,4%. Η μέση τιμή αυξήθηκε 16,3% και ανήλθε σε 8,04 ευρώ/κιλό, με την «απόσταση» από τη φέτα (11,25 ευρώ/κιλό) να ξεπερνά ελαφρώς τα 3 ευρώ.
ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΦΕΤΑΣ και λευκου τυριου – ραφι
2021 |
2022 |
Α’ εξάμηνο 22 |
Α’ εξάμηνο 23 |
Μεταβολή |
|
Αξία πωλήσεων (ευρώ) |
|||||
Σύνολο |
135.722.046 |
152.620.208 |
69.783.065 |
83.825.994 |
20,1% |
Ιδιωτική ετικέτα |
2.024.423 |
2.173.447 |
942.558 |
1.130.187 |
19,9% |
Ποσότητα πωλήσεων (kg) |
|||||
Σύνολο |
17.928.758 |
16.377.607 |
7.911.830 |
7.449.939 |
-5,8% |
Ιδιωτική ετικέτα |
284.754 |
240.882 |
107.985 |
104.911 |
-2,8% |
Μέση αξία (ευρώ/kg) |
|||||
Σύνολο |
7,57 |
9,32 |
8,82 |
11,25 |
27,5% |
Ιδιωτική ετικέτα |
7,11 |
9,02 |
8,73 |
10,77 |
23,4% |
ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΦΕΤΑΣ και λευκου τυριου – συνολο
2021 |
2022 |
Α’ εξάμηνο 22 |
Α’ εξάμηνο 23 |
Μεταβολή |
|
Αξία πωλήσεων (ευρώ) |
|||||
Σύνολο |
177.495.122 |
197.699.447 |
90.912.053 |
107.039.437 |
17,7% |
Ιδιωτική ετικέτα |
3.876.276 |
4.852.750 |
2.114.598 |
2.826.714 |
33,7% |
Ποσότητα πωλήσεων (kg) |
|||||
Σύνολο |
21.970.701 |
20.026.424 |
9.678.165 |
9.146.046 |
-5,5% |
Ιδιωτική ετικέτα |
482.761 |
482.801 |
216.488 |
251.132 |
16,0% |
Μέση αξία (ευρώ/kg) |
|||||
Σύνολο |
8,08 |
9,87 |
9,39 |
11,70 |
24,6% |
Ιδιωτική ετικέτα |
8,03 |
10,05 |
9,77 |
11,26 |
15,2% |
Πηγή: Circana (πρώην IRI)