Με συμμετοχή δύο ταχυτήτων η Ελλάδα στη Fruit Logistica

γράφει ο Νίκος Λάππας

HFruit Logistica, που ολοκληρώθηκε την Παρασκευή στο Βερολίνο, είναι η μεγαλύτερη εμπορική έκθεση οπωροκηπευτικών στον κόσμο. Η σημασία της για τον πιο εξωστρεφή κλάδο της ελληνικής διατροφής είναι τεράστια, καθώς το 80% περίπου των εξαγωγών των προϊόντων αυτών άρχισαν από τέτοιου είδους διεθνείς εκθέσεις. Τα όσα διαπιστώσαμε κατά την πρώτη μας επίσκεψη ήταν άκρως αντιφατικά. Σταχυολογούμε κάποια:

Κατ’ αρχάς, η Ελλάδα συμμετείχε σε ένα περίπτερο με μάλλον αναπτυσσόμενες χώρες, όπως το Αζερμπαϊτζάν και την Αίγυπτο, παρά με τους μεγάλους παίκτες της υπόλοιπης Ευρώπης.

Η Ελλάδα, επίσης, πρέπει να ήταν η μοναδική χώρα, που οι περίπου 70 επιχειρήσεις της αποστολής, εμφανίζονταν να εκπροσωπούνται μεμονωμένα και δεν ήταν συντεταγμένες κάτω από μία ενιαία «εθνική» ομπρέλα. Η αίσθηση ότι ο καθένας είναι μόνος του ήταν διάχυτη. Αποκορύφωμα της εικόνας αυτής ήταν ότι, τουλάχιστον μέχρι την Τετάρτη το μεσημέρι, ο χώρος υποδοχής τους Enterprise Greece, του αρμόδιου φορέα μέσω του οποίου συμμετείχαν πολλοί εκθέτες, ήταν άδειος. Δηλαδή, εκεί υπήρχαν μόνο οι ταμπέλες και ορισμένα έπιπλα, τίποτε άλλο. Δεν γνωρίζουμε εάν αργότερα κάποιοι αρμόδιοι άνοιξαν και λειτούργησαν τον χώρο. Σημασία έχει ότι η επίσημη κρατική εικόνα παρουσίαζε μία προχειρότητα, τη στιγμή μάλιστα που το σύνολο του ελληνικού περιπτέρου ήταν μικρότερο από τη συμμετοχή μίας μόνο ισπανικής περιφέρειας, για παράδειγμα.

Άνοιξε τις πύλες τις η Fruit Logistica στο Βερολίνο

Υπήρχε όμως και η άλλη πλευρά. Η πλευρά της δημιουργίας. Μερικές δεκάδες εκθέτες, αξιόλογες συνεταιριστικές οργανώσεις και κάποιες ιδιωτικές επιχειρήσεις, οι οποίες σηκώνουν στις πλάτες τους μεγάλο μέρος των εξαγωγικών επιτευγμάτων της Ελλάδας. Βρέθηκαν στο Βερολίνο γιατί εκεί συναντούν τους πελάτες τους από όλο τον κόσμο, κάνουν τον απολογισμό της χρονιάς που έφυγε, κλείνουν συμφωνίες, συζητούν για τις καταναλωτικές τάσεις της παγκόσμιας αγοράς. Εκεί συναντούν, επίσης, νέους πελάτες, συνάπτουν νέες εμπορικές συμφωνίες. Και όλα αυτά με προκαθορισμένα ραντεβού που έχουν οριστεί μήνες πριν.

Όλοι αυτοί αποτελούν συστατικό στοιχείο της εξωστρέφειας που χαρακτηρίζει τα νωπά και μεταποιημένα οπωροκηπευτικά. Του κλάδου που συμβάλλει με 1,8 δισ. ευρώ και με ποσοστό 30% στις εξαγωγές της αγροδιατροφής. Τελικά, πόσο καλύτερα θα ήταν πολλά πράγματα, εάν οι κρατικές δομές μπορούσαν να παρακολουθήσουν και να ανταποκριθούν στις ανάγκες των καιρών.